Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

31/08/12
Mannen koken meer en doen langer boodschappen

Mannen zijn de afgelopen jaren begonnen aan een inhaalslag in het huishouden. Nog nooit besteedden mannen zoveel tijd aan het koken en het doen van boodschappen.

Een toename van tijd besteed van huishoudelijke activiteiten door mannen is één  van de uitkomsten uit het TijdBestedingsOnderzoek 2012 dat wij in juni  hebben gepresenteerd. Dit jaar was alweer de vierde editie, nadat we in 2006 begonnen zijn. In het onderzoek wordt een steekproef gevraagd om gedurende twee dagen al haar activiteiten in te vullen in een dagboek. Het onderzoek wordt elke twee jaar uitgevoerd. Veel interessante uitkomsten over de tijdbesteding en het mediagebruik van Nederlanders zijn aan de orde gekomen. Zo blijkt dat mannen op sommige terreinen in het huishouden bezig te zijn met een inhaalslag. Gemiddeld genomen besteden ze weliswaar minder tijd aan koken dan vrouwen maar deze tijd is in vergelijking met het eerste TBO 2006 met maar liefst 10% gestegen  (van 30 naar 33 minuten per dag) terwijl de stijging bij vrouwen 4% is (van 48 naar 50 minuten per dag). Overigens is de groep kokende mannen tijdens de afgelopen vier edities van het onderzoek gegroeid met 30%. Tijdens de eerste editie in 2006 kookte 37% van de mannen, terwijl  dat in de 2012 editie 49% was.

Kijken we naar de drie eetmomenten gedurende de dag dan zien we dat mannen met name ’s avonds koken en dat het ontbijt en de lunch nog het meest door vrouwen worden bereid. Naast het koken zijn mannen in 2012 (in vergelijking met 2006) ook meer tijd gaan besteden aan de dagelijkse boodschappen (van 15 naar 18 minuten per dag) en aan klussen in en om het huis (van 24 naar 29 minuten per dag)

De volledige presentatie met deze en alle andere resultaten is beschikbaar via tijdbestedingsonderzoek. Via deze pagina krijg je ook toegang tot onze online tools waarop je zelf analyses kunt draaien op onze TBO data.

Heb je vragen over het onderzoek of wil je een persoonlijke toelichting op de uitkomsten, stuur ons dan een mail via info@screenforce.nl.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

25/04/19

Media:Tijd 2018: Nederlander besteedt bijna 8½ uur per dag aan media

Laptop And Digital Tablet While Watching TV

Onderzoek Nieuws

Op 25 april 2019 zijn de resultaten gepresenteerd van Media:Tijd. Uit het onderzoek blijkt dat de tijdsbesteding van Nederlanders stabiel is. Gemiddeld besteden Nederlanders nog

Topics: Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

05/08/15

TV is dominant

SPOT TV kijken is dominant

Onderzoek

Het kijken naar TV-programma’s op de televisie is nog steeds dominant ondanks het feit dat er steeds meer video content online en via smartphones wordt

Topics: Jongeren en media, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd, Online Video

22/03/23

NMO publiceert Mediatrends 2022

Onderzoek Persberichten

Deze week publiceert het Nationaal Media Onderzoek (NMO) de tweede editie van NMO Mediatrends. Dit onderzoek is een belangrijke bron van informatie als het gaat

Topics: Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

22 mei

AMMA Awards – Diamonds are forever

Wat is er in 2024 prachtig mediawerk gemaakt. Dat moet worden gevierd! De Annual Masters in

12 juni

NIMA Marketing Day

Ontdek de Toekomst van Marketing op de NIMA Marketing Day! Op 12 juni 2025 organiseren NIMA

5 november

2025 asi International Conferences

2025 asi International Radio & Audio en Television & Video Conferences De 2025 asi International Radio

Data Entry Clerk TV/Radio NL

Nielsen zoekt een gemotiveerde teamspeler voor het AdIntel Operational TV & Radio Team. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het

Media Director

Mediaplus, onderdeel van de internationale Serviceplan Group, zoekt een ervaren en gedreven Media Director die impactvolle campagnes ontwikkelt voor toonaangevende merken

Coördinator (TV)

Nielsen is een toonaangevend wereldwijd data- en analysebedrijf dat diepgaande inzichten biedt in de mediawereld. Voor de vervanging van een collega

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met