Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

31/08/12
Mannen koken meer en doen langer boodschappen

Mannen zijn de afgelopen jaren begonnen aan een inhaalslag in het huishouden. Nog nooit besteedden mannen zoveel tijd aan het koken en het doen van boodschappen.

Een toename van tijd besteed van huishoudelijke activiteiten door mannen is één  van de uitkomsten uit het TijdBestedingsOnderzoek 2012 dat wij in juni  hebben gepresenteerd. Dit jaar was alweer de vierde editie, nadat we in 2006 begonnen zijn. In het onderzoek wordt een steekproef gevraagd om gedurende twee dagen al haar activiteiten in te vullen in een dagboek. Het onderzoek wordt elke twee jaar uitgevoerd. Veel interessante uitkomsten over de tijdbesteding en het mediagebruik van Nederlanders zijn aan de orde gekomen. Zo blijkt dat mannen op sommige terreinen in het huishouden bezig te zijn met een inhaalslag. Gemiddeld genomen besteden ze weliswaar minder tijd aan koken dan vrouwen maar deze tijd is in vergelijking met het eerste TBO 2006 met maar liefst 10% gestegen  (van 30 naar 33 minuten per dag) terwijl de stijging bij vrouwen 4% is (van 48 naar 50 minuten per dag). Overigens is de groep kokende mannen tijdens de afgelopen vier edities van het onderzoek gegroeid met 30%. Tijdens de eerste editie in 2006 kookte 37% van de mannen, terwijl  dat in de 2012 editie 49% was.

Kijken we naar de drie eetmomenten gedurende de dag dan zien we dat mannen met name ’s avonds koken en dat het ontbijt en de lunch nog het meest door vrouwen worden bereid. Naast het koken zijn mannen in 2012 (in vergelijking met 2006) ook meer tijd gaan besteden aan de dagelijkse boodschappen (van 15 naar 18 minuten per dag) en aan klussen in en om het huis (van 24 naar 29 minuten per dag)

De volledige presentatie met deze en alle andere resultaten is beschikbaar via tijdbestedingsonderzoek. Via deze pagina krijg je ook toegang tot onze online tools waarop je zelf analyses kunt draaien op onze TBO data.

Heb je vragen over het onderzoek of wil je een persoonlijke toelichting op de uitkomsten, stuur ons dan een mail via info@screenforce.nl.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

23/09/22

Grootste deel van mediatijd (37%) wordt besteed aan kijken

Nieuws Onderzoek

Het Engelse multimediaonderzoek IPA TouchPoints levert interessante Insights over de actuele mediaconsumptie De data zijn afkomstig van een representatieve steekproef van 6.000 personen in Engeland

Topics: Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

27/01/20

TV-content zet vaker aan tot online surfgedrag

Nieuws Onderzoek Persberichten

Video Highlights Trends in Digitale Media 2019 onderzoek TV-content, iets dat men op TV heeft gezien, brengt consumenten steeds vaker in beweging. Als men op

Topics: Jongeren en media, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

02/09/19

De internetgeneratie kijkt net zo veel video

Nieuws Onderzoek

Deep dive analyse Screenforce Media:Tijd naar levensfase Jongeren kijken graag gratis video. Millennials kijken graag on demand content en 40 plussers kijken vooral live TV.

Topics: Jongeren en media, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

B2B Marketing Manager Events

Het B2B Marketing team is onderdeel van het saleshuis Media Solutions en heeft als doel

Senior Creatief Strateeg

Ben jij die allround Senior Creatief Strateeg die voor ambitieuze adverteerders van Nederland wil werken?

6 -
7 december

The Future of TV Advertising Global

Op dinsdag 6 en woensdag 7 december keert The Future of TV Advertising Global –

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en