Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

06/07/21
Mediasector vraagt informateur om maatregelen tegen internationale techplatformen

De internationale techplatformen moeten aan dezelfde eisen gaan voldoen als Nederlandse bedrijven. Bovendien moet er meer ruimte komen voor samenwerking en gezamenlijke innovatie tussen de partijen in de Nederlandse mediasector. Die oproep doet de mediasector in een brief aan informateur Mariëtte Hamer. Alleen als er sprake is van een ‘level playing field’ kan misbruik van de marktmacht van de buitenlandse techbedrijven worden voorkomen, aldus de brief.

De brief is ondertekend door vijf grote partijen in de Nederlandse mediasector: Talpa Network, DPG Media, Mediahuis, NPO en RTL Nederland. Zij maken deel uit van de ‘Industrietafel’ waar mediabedrijven en mediaorganisaties regelmatig overleggen over de ontwikkelingen in hun branche. De Industrietafel is een initiatief van Media Perspectives.

Brief aan informateur
De mediasector vraagt in de brief aan de informateur meer ruimte voor onderlinge samenwerking. Bijvoorbeeld voor het samen ontwikkelen van reclametechnologie die onafhankelijk is van internationale partijen. Deze zogeheten ‘buiten competitieve samenwerking’ wordt door wet- en regelgeving bemoeilijkt.

De mediabedrijven willen steun van het nog te vormen kabinet voor hun innovatieagenda. Ze zien dat de mondiale spelers veel grotere budgetten hebben voor technologische ontwikkeling. Door samen te werken op het gebied van innovatie, kunnen de mediabedrijven een gezond en concurrerend Nederlands medialandschap garanderen. Steun van het kabinet is daarbij essentieel, vindt de sector.

Gezamenlijke oproep
Martijn van Dam, bestuurder van de NPO, is blij met de gezamenlijke oproep aan het nieuwe kabinet. “We voelen steeds meer druk op de cruciale functie van media in onze democratie en cultuur. Door de dominantie van de grote techbedrijven is het speelveld ongelijk en oneerlijk geworden”.

Ook Erik Roddenhof, CEO van DPG Media, ziet de gezamenlijke brief aan de informateur als een stap vooruit. “Het is goed dat we als sector als geheel dit signaal afgeven. We ervaren tot nu toe onvoldoende gevoel van urgentie in de politiek als het gaat om de concurrentie van de grote buitenlandse partijen.

Lees hier meer.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

Manager Regulatory Compliance Discovery

Discovery is een begrip in de media-entertainmentindustrie. Vanuit onze Amsterdamse vestiging werken we met passie

Data Analist

Binnen het Data & Strategy team houden we ons onder andere bezig met het leveren

Commercial Traffic & AVS Specialist

Commercial traffic & AVS vormt samen met Campaign Planning het Sales Operations team. En sámen

16 maart

TV Jaarrapport 2022 | Screenforce

Donderdag 16 maart presenteert Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Met hoeveel procent is de

23 maart

TV Masters | Screenforce

Speciaal voor startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant organiseert Screenforce voor de derde keer TV Masters.

25 april

The Future of Brands conferentie – 25 en 26 april

Vlak voor de feestdagen zijn de thema’s bekend gemaakt van de The Future of Brands

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en