Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

01/10/21
Mediawet

Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is verantwoordelijk voor de Mediawet. Het Commissariaat van de Media houdt toezicht op de naleving van de mediawet.

Om dit goed te kunnen doen heeft het Commissariaat van de Media een aantal nadere regels opgesteld. In de mediawet zijn zowel algemene regels geformuleerd als regels voor alleen de publieke of alleen de commerciële omroepen.

De algemene regels die voor adverteerders, zenders en bureaus van belang zijn:

  • Reclameboodschappen moeten duidelijk kunnen worden onderscheiden van het programma-aanbod door middel van akoestische of visuele middelen.
  • Sluikreclame of reclameboodschappen die op objectieve berichtgeving lijken zijn verboden.
  • Het is verboden reclame uitingen te plegen tussen 06.00 en 21.00 voor medische behandelingen en alcoholhoudende dranken.
  • Voor risicovolle kansspelen (krasloten, sport/paardenweddenschappen, casino, speelautomaten) en alle online kansspelen (online-casino, – poker, – bingo, – bookmakers etc.) is dat na 21:00 uur en voor overige kansspelen na 19:00 uur.
  • Voor de tijdvakken 6-18 uur en 18-24 uur geldt een limiet van maximaal 20% reclame (24-6 uur geen beperking)
  • Het programma-aanbod per dag mag niet uit meer dan 15% reclame bestaan.
  • Het programma-aanbod per jaar mag niet uit meer dan 10% reclame bestaan.
  • Reclame wordt uitgezonden in reclameblokken van minimaal 1 minuut, inclusief omlijsting.
  • Reclameblokken mogen voor maximaal twee derde uit telewinkelboodschappen bestaan, deze telewinkelboodschappen mogen niet langer dan 1 minuut duren.

Kijk hier voor meer informatie over de Mediawet.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

02/10/21

Regelgeving TV-reclame

Kennis

De mediabranche in het algemeen en TV in het bijzonder krijgen in toenemende mate te maken met meer wetgeving en (zelf)regulering, zowel vanuit zowel Den

Topics: Regelgeving TV-reclame

24/02/21

Geen alcoholreclame in 2021 op twee TV-zenders

Nieuws Kennis

Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) heeft laten vaststellen welke radio- en televisiezenders op basis van de kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender. Voor

Topics: Regelgeving TV-reclame

26/05/25

Vijf jaar TV Masters: inschrijving jubileumeditie geopend

Persberichten Nieuws Kennis

De gratis Total Video-masterclass van Screenforce start eind augustus TV Masters viert dit jaar haar lustrum met de start van een nieuwe editie van deze

Topics: Reclame-effect, Regelgeving TV-reclame, Targetted TV Advertising, TV-reclame, Aandacht, Effectiviteit, Streaming, Kijkcijfers, Content, Mediabestedingen, Kijkgedrag, Online Video

26 augustus

Start TV Masters 2025

Vanaf dinsdag 26 augustus 2025 worden opnieuw jonge professionals aan de bureau- of adverteerderskant ondergedompeld in

27 oktober

Mediadebat – Het mediabeleid van de toekomst

Hoe houden we kwaliteitsjournalistiek zichtbaar en toegankelijk in onze democratie, zeker nu grote techbedrijven steeds vaker

5 november

2025 asi International Conferences

2025 asi International Radio & Audio en Television & Video Conferences De 2025 asi International Radio

Public Affairs Adviseur

BvA is per direct op zoek naar een Public Affairs Adviseur. Een inhoudelijk gedreven professional die de brug weet te slaan

Manager marketingcommunicatie

Weet jij het Nederlandse publiek te verleiden met onze hoogwaardige content? Doe je dat met crossmediale campagnes, waarbij je digitale marketing

Accountmanager

Bij Ster, dé organisatie achter de reclameverkoop op de zenders en platforms van de publieke omroep, krijg jij de kans om

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met