Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

05/02/18
Met een budgetaandeel van 64% is TV goed voor 78% van de brand awareness

De Spaanse TV-exploitant Atresmedia Publicidad doet al jarenlang onderzoek naar brand awareness en dit heeft een enorme schat aan informatie opgeleverd. Met die informatie als uitgangspunt heeft Atresmedia, samen met Tres14 Research, de ROIMAP (ROI of Multimedia Campaigns) ontwikkeld. Het ROIMAP-onderzoek meet het effect van de reclame-investeringen van 30 merken op TV, online, radio en outdoor in termen van brand awareness en winstgevendheid. De onderzochte merken komen uit diverse branches; van finance tot automotive en van telecom tot retail. De resultaten van dit onderzoek zijn gebaseerd op effectmetingen uit de periode tussen 2013 en 2016.

Het groeiende belang van TV in de mediamix
Het onderzoek beoogt klanten te adviseren door de optimale mediamix te simuleren bij een gegeven budget. Op basis van wat de 30 onderzochte merken deden tussen 2013 en 2016 laat deze tool bijvoorbeeld zien dat bij een budget besteding van 64%, TV verantwoordelijk is voor 78% van de totale brand awareness. Het onderzoek laat gedurende een periode van vier jaar ook een positieve ontwikkeling zien als het gaat om het belang van investeringen in TV-reclame. Sinds 2013 is het aandeel van televisie in de media mix constant gegroeid.

TV goed voor 78 procent van brand awareness
Voor het realiseren van maximale merkbekendheid en winstgevendheid is het optimale aandeel van TV in het mediabudget 64%. Zo blijkt uit het onderzoek. Dit is 11,9% meer dan het aandeel dat op dit moment daadwerkelijk aan TV wordt besteed door de 30 onderzochte merken in 2016. Uit bovenstaande grafiek blijkt verder dat er 5.6% teveel besteed wordt aan online media.

Verlies van 64% van brand awareness bij verwijderen TV
Uit het onderzoek blijkt bovendien dat de TV-campagne een sterk halo-effect op de brand awareness via andere media gegenereert. 35% van de totale brand awareness komt op het conto van televisie. Deze versterkt de awareness via online, kranten, outdoor, magazines en radio. Het onderzoek laat daarnaast zien wat er gebeurt als je TV uit de mediamix zou halen. Een strategie zonder TV zou een gemiddeld verlies van brand awareness van 64% tot gevolg hebben.

TV goed voor 78 procent van brand awareness

Fernando Pino Velazquez, Marketing Services Director bij Atresmedia Publicidad over de resultaten van het onderzoek: “Met dit onderzoek laat Atresmedia Publicidad wederom zien dat de belangen van adverteerders de volle aandacht krijgen. We blijven de effectiviteit van adverteren onderzoeken op een manier die in lijn is met andere onderzoeken en methoden zoals AtresData, Econometric modelling en het wereldwijde onderzoek op basis van het Kantar Worldpanel naar de effectiviteit van adverteren.

De ROIMAP van Atresmedia Publicidad omvat een online tool waarmee verschillende investeer-scenario’s kunnen worden gesimuleerd, op basis van de specifieke eisen van de klant. Op deze manier kunnen adverteerders de meest geschikte media mix vaststellen.

Meer over dit onderwerp bij Screenforce
Op de website van Screenforce vind je meer artikelen over het onderwerp ROI. Recentelijk hebben we een samenvatting van een onderzoek door Thinkbox en Ebiquity gepubliceerd. Uit het onderzoek The Profit Ability onder maar liefst 2000 campagnes blijkt dat TV goed is voor maar liefst 71% van de winst die door een reclamecampagnes gegenereerd wordt.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

02/08/22

The Global TV Group: vier onderzoeken die internationale aandacht verdienen

Nieuws Onderzoek

The Global TV Group, een samenwerkingsverband van alle TV-marketingorganisaties, heeft een compilatie gepubliceerd van de meest recente TV-onderzoeken. De compilatie focust op vier onderzoeken die

Topics: Reclame-effect, ROI

05/02/19

Update ROI TV-Analyzer nieuwe campagnes: ROI net zo hoog als in 2012

Onderzoek Kennis Nieuws

Volgens nieuw Duits onderzoek levert investeren in TV-reclame voor FMCG producten zowel op de korte als op de lange termijn geld op. De korte termijn

Topics: Reclame-effect, ROI

14/02/22

23 TV CEO’s vertellen hoe TV merken bouwt

Nieuws Inspiratie Kennis

De TV van morgen wordt nu gecreëerd. De Global TV Group geeft in een aantal video’s een beeld van de mogelijkheden die TV biedt aan

Topics: Reclame-effect, ROI

5 maart

TV Jaarrapport 2024

Presentatie voor het TV Jaarrappport Het is weer tijd om samen vooruit te blikken én terug

18 maart

MIE’25

Revolutionising Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI Op 18 en 19 maart 2025

1 april

The New Life of the Living Room 2025

Wist je dat voor 51% van de kijkers lineaire tv de eerste keuze is wanneer ze

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met