Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

05/02/18
Met een budgetaandeel van 64% is TV goed voor 78% van de brand awareness

De Spaanse TV-exploitant Atresmedia Publicidad doet al jarenlang onderzoek naar brand awareness en dit heeft een enorme schat aan informatie opgeleverd. Met die informatie als uitgangspunt heeft Atresmedia, samen met Tres14 Research, de ROIMAP (ROI of Multimedia Campaigns) ontwikkeld. Het ROIMAP-onderzoek meet het effect van de reclame-investeringen van 30 merken op TV, online, radio en outdoor in termen van brand awareness en winstgevendheid. De onderzochte merken komen uit diverse branches; van finance tot automotive en van telecom tot retail. De resultaten van dit onderzoek zijn gebaseerd op effectmetingen uit de periode tussen 2013 en 2016.

Het groeiende belang van TV in de mediamix
Het onderzoek beoogt klanten te adviseren door de optimale mediamix te simuleren bij een gegeven budget. Op basis van wat de 30 onderzochte merken deden tussen 2013 en 2016 laat deze tool bijvoorbeeld zien dat bij een budget besteding van 64%, TV verantwoordelijk is voor 78% van de totale brand awareness. Het onderzoek laat gedurende een periode van vier jaar ook een positieve ontwikkeling zien als het gaat om het belang van investeringen in TV-reclame. Sinds 2013 is het aandeel van televisie in de media mix constant gegroeid.

TV goed voor 78 procent van brand awareness
Voor het realiseren van maximale merkbekendheid en winstgevendheid is het optimale aandeel van TV in het mediabudget 64%. Zo blijkt uit het onderzoek. Dit is 11,9% meer dan het aandeel dat op dit moment daadwerkelijk aan TV wordt besteed door de 30 onderzochte merken in 2016. Uit bovenstaande grafiek blijkt verder dat er 5.6% teveel besteed wordt aan online media.

Verlies van 64% van brand awareness bij verwijderen TV
Uit het onderzoek blijkt bovendien dat de TV-campagne een sterk halo-effect op de brand awareness via andere media gegenereert. 35% van de totale brand awareness komt op het conto van televisie. Deze versterkt de awareness via online, kranten, outdoor, magazines en radio. Het onderzoek laat daarnaast zien wat er gebeurt als je TV uit de mediamix zou halen. Een strategie zonder TV zou een gemiddeld verlies van brand awareness van 64% tot gevolg hebben.

TV goed voor 78 procent van brand awareness

Fernando Pino Velazquez, Marketing Services Director bij Atresmedia Publicidad over de resultaten van het onderzoek: “Met dit onderzoek laat Atresmedia Publicidad wederom zien dat de belangen van adverteerders de volle aandacht krijgen. We blijven de effectiviteit van adverteren onderzoeken op een manier die in lijn is met andere onderzoeken en methoden zoals AtresData, Econometric modelling en het wereldwijde onderzoek op basis van het Kantar Worldpanel naar de effectiviteit van adverteren.

De ROIMAP van Atresmedia Publicidad omvat een online tool waarmee verschillende investeer-scenario’s kunnen worden gesimuleerd, op basis van de specifieke eisen van de klant. Op deze manier kunnen adverteerders de meest geschikte media mix vaststellen.

Meer over dit onderwerp bij Screenforce
Op de website van Screenforce vind je meer artikelen over het onderwerp ROI. Recentelijk hebben we een samenvatting van een onderzoek door Thinkbox en Ebiquity gepubliceerd. Uit het onderzoek The Profit Ability onder maar liefst 2000 campagnes blijkt dat TV goed is voor maar liefst 71% van de winst die door een reclamecampagnes gegenereerd wordt.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

09/01/23

Marketing in een kosten-voor-dagelijkse-leven-crisis veruit de belangrijkste trend in 2023

Nieuws Onderzoek

Warc, het internationale instituut voor marketing intelligence, heeft voor de twaalfde keer de Marketer’s Toolkit gepubliceerd. Met deze Insights kunnen marketeers hun plannen voor het

Topics: Reclame-effect, ROI

25/05/16

Online kan niet tippen aan winst lange termijn-ROI’s TV

Onderzoek

In de mei maand zit de Amerikaanse TV-markt volop in de periode van de upfront markt. In de afgelopen twee en een halve week zijn

Topics: Online Video, Reclame-effect, ROI

19/06/17

Reclame rond premium video content geeft hogere ROI

ROI

Nieuws

Reclame rond premium video content geeft veel hogere ROI dan bij short form content (Youtube) en paid social media (Facebook). Videoreclame rond premium video content

Topics: ROI

16 mei

AMMA Awards

De AMMA Awards worden op donderdag 16 mei 2024 uitgereikt in Koninklijk Theater Tuschinski Amsterdam “Met

5 juni

E-Commerce Live!

What’s next in e-commerce? Laat je verrassen op Emerce E-commerce Live! De trends en uitdagingen van

13 juni

NIMA Marketing Day 2023

Op 13 juni 2024 organiseren NIMA en MarketingTribune de achtste NIMA Marketing Day. De NMD is

Media Director

ZIGT is per direct op zoek naar Media Director-Hoofddorp. Je hebt je strepen verdiend aan mediabureauzijde, waar je minimaal 5 jaar

Strategy Director

ZIGT is per direct op zoek naar Strategy Director-Hoofddorp. Een creatieve schaker die zetten vooruitdenkt, daar ligt jouw kracht. Jij zet

Product Manager Advanced Video Advertising

Talpa Network is een toonaangevend mediabedrijf met een sterke focus op het leveren van geavanceerde advertentieoplossingen aan adverteerders en mediabureaus. Voor

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met