Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

10/06/20
Met ‘NPO Samen’ kijk je TV op afstand, maar toch met elkaar

Samen online TV-kijken kan nu op een unieke manier: met NPO Samen. De nieuwste innovatieve functionaliteit van de Nederlandse Publieke Omroep maakt het voor iedereen mogelijk om via NPO Start met meerdere mensen tegelijk een NPO-programma te kijken, én er via de webcam samen direct over te chatten. Daarmee brengen we Nederland nog meer in verbinding, juist nu contact met elkaar zo belangrijk is.

Hoewel de coronamaatregelen langzaam wat soepeler worden, verblijven de meeste Nederlanders noodgedwongen vaker thuis. Alleen, met vrienden, huisgenoten, klasgenootjes of familieleden. Gelukkig blijven we ondanks de beperkingen op vele manieren verbonden met elkaar, veelal dankzij allerlei online toepassingen. NPO.nl/Samen is zo’n nieuwe toepassing. Het is de nieuwste manier van samen TV beleven, die in ieder geval de komende drie maanden via de computer en de laptop is te gebruiken.

Hoe werkt het?
Ga op NPO.nl op zoek naar het programma dat je samen met anderen wil gaan kijken, zet je webcam aan en klik op het ‘Kijk samen’-icoon (zie afbeelding).

  • Er verschijnt een scherm waar je je naam kunt invullen.
  • Daarna treed je de NPO Samen-omgeving binnen
  • Zet het geluid van je webcam aan en nodig vrienden of familieleden uit
  • De link kun je direct delen per whatsapp, mail of andere sociale media

Via de link treden jullie allemaal toe tot jullie eigen gezellige online TV-kamer. Je kunt maximaal met vier camera’s in één virtuele huiskamer. Start de show en genieten maar.

Innovaties bij NPO
Martijn van Dam, binnen de raad van bestuur van de NPO verantwoordelijk voor technologie en innovatie, is enthousiast over deze nieuwe manier van samen TV-kijken: “Als NPO laten we Nederlanders graag dingen samen beleven. Dat zorgt voor meer onderlinge verbondenheid. Ook in ons innovatiebeleid zetten we daar natuurlijk op in.” Volgens Van Dam is NPO Samen bij uitstek geschikt om onze individuele kijkervaringen met elkaar te kunnen delen. “Dit heeft natuurlijk de afgelopen maanden een nóg grotere betekenis gekregen. Samen televisie kijken met je oudere vader of moeder was heel gewoon, maar nu voor veel mensen niet meer vanzelfsprekend. Of met goede vrienden een avond bingewatchen. We hopen met NPO Samen dat soort dingen weer makkelijker te maken, ook als je noodgedwongen afstand van elkaar moet houden.

Eurovisie Songfestival
Bij NPO Samen wordt samengewerkt met het technologiebedrijf Sceenic, dat vorig najaar als één van de drie winnaars uit de bus kwam bij de Innovatie Challenge rond het Eurovisie Songfestival, een wedstrijd waarbij werd gezocht naar vernieuwende interactieve toepassingen. Hoewel het Songfestival zelf is uitgesteld, heeft de NPO de toepassing samen met Sceenic verder uitgewerkt, met NPO.nl/Samen als resultaat. De toepassing is de komende maanden als experiment beschikbaar voor vele programma’s van de Publieke Omroep die via NPO.nl beschikbaar zijn.

Bron: NPO

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

19/07/17

NLziet breidt aanbod uit met live en replay TV

NLziet

Nieuws

Vanaf 19 juli voegt NLziet live en replay TV toe aan haar bestaande on demand aanbod. De introductie van het live-deel heeft vooralsnog geen effect

Topics: Techniek

05/03/15

Ruim een derde van jongeren kijkt TV via laptop

Ruim een derde van jongeren kijkt TV via laptop

Onderzoek

Sinds de opkomst van breedbandinternet en mobiele devices als de smartphone en de tablet hebben Nederlanders meer mogelijkheden om naar TV-programma’s en andere TV-content te

Topics: Online Video, 2nd screening, Jongeren en media, Kijkcijfers

15 oktober

NMO Kijkonderzoek & Addressable TV: Speciaal webinar voor de gebruikers van TV-data

Vanaf 14 oktober zijn addressable tv-campagnes te herkennen in de metingen van het NMO Kijkonderzoek en

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

26 september

TV Masters

Ben jij een startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant en wil je alles leren over TV?

Data-Driven Marketing Analyst

Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Data-Driven Marketing Analyst Als Data-Driven Marketing Analyst bij Abovo Maxlead speel je

Media Consultant

Media Reverse is een snel groeiend, transparant en full service mediabureau. Ze zijn daarom altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe teamgenoten

Senior Media Consultant

Abovo Media is per direct op zoek naar een Senior Media Consultant. Ben jij ondernemend ingesteld en durf jij jouw kritische

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met