Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

10/06/20
Met ‘NPO Samen’ kijk je TV op afstand, maar toch met elkaar

Samen online TV-kijken kan nu op een unieke manier: met NPO Samen. De nieuwste innovatieve functionaliteit van de Nederlandse Publieke Omroep maakt het voor iedereen mogelijk om via NPO Start met meerdere mensen tegelijk een NPO-programma te kijken, én er via de webcam samen direct over te chatten. Daarmee brengen we Nederland nog meer in verbinding, juist nu contact met elkaar zo belangrijk is.

Hoewel de coronamaatregelen langzaam wat soepeler worden, verblijven de meeste Nederlanders noodgedwongen vaker thuis. Alleen, met vrienden, huisgenoten, klasgenootjes of familieleden. Gelukkig blijven we ondanks de beperkingen op vele manieren verbonden met elkaar, veelal dankzij allerlei online toepassingen. NPO.nl/Samen is zo’n nieuwe toepassing. Het is de nieuwste manier van samen TV beleven, die in ieder geval de komende drie maanden via de computer en de laptop is te gebruiken.

Hoe werkt het?
Ga op NPO.nl op zoek naar het programma dat je samen met anderen wil gaan kijken, zet je webcam aan en klik op het ‘Kijk samen’-icoon (zie afbeelding).

  • Er verschijnt een scherm waar je je naam kunt invullen.
  • Daarna treed je de NPO Samen-omgeving binnen
  • Zet het geluid van je webcam aan en nodig vrienden of familieleden uit
  • De link kun je direct delen per whatsapp, mail of andere sociale media

Via de link treden jullie allemaal toe tot jullie eigen gezellige online TV-kamer. Je kunt maximaal met vier camera’s in één virtuele huiskamer. Start de show en genieten maar.

Innovaties bij NPO
Martijn van Dam, binnen de raad van bestuur van de NPO verantwoordelijk voor technologie en innovatie, is enthousiast over deze nieuwe manier van samen TV-kijken: “Als NPO laten we Nederlanders graag dingen samen beleven. Dat zorgt voor meer onderlinge verbondenheid. Ook in ons innovatiebeleid zetten we daar natuurlijk op in.” Volgens Van Dam is NPO Samen bij uitstek geschikt om onze individuele kijkervaringen met elkaar te kunnen delen. “Dit heeft natuurlijk de afgelopen maanden een nóg grotere betekenis gekregen. Samen televisie kijken met je oudere vader of moeder was heel gewoon, maar nu voor veel mensen niet meer vanzelfsprekend. Of met goede vrienden een avond bingewatchen. We hopen met NPO Samen dat soort dingen weer makkelijker te maken, ook als je noodgedwongen afstand van elkaar moet houden.

Eurovisie Songfestival
Bij NPO Samen wordt samengewerkt met het technologiebedrijf Sceenic, dat vorig najaar als één van de drie winnaars uit de bus kwam bij de Innovatie Challenge rond het Eurovisie Songfestival, een wedstrijd waarbij werd gezocht naar vernieuwende interactieve toepassingen. Hoewel het Songfestival zelf is uitgesteld, heeft de NPO de toepassing samen met Sceenic verder uitgewerkt, met NPO.nl/Samen als resultaat. De toepassing is de komende maanden als experiment beschikbaar voor vele programma’s van de Publieke Omroep die via NPO.nl beschikbaar zijn.

Bron: NPO

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

17/09/15

Succesvolle tweede editie SPOT IBC Tour

Succesvolle IBC Tour

Nieuws

Voor het tweede opeenvolgende jaar organiseerde SPOT – in samenwerking met iMMovator – een speciale IBC Tour op de International Broadcast Convention in de RAI

Topics: HbbTV, Synchronized advertising, Targetted TV Advertising, Techniek

29/04/14

Groei omzet TV-reclame eerste kwartaal 2014

SPOT Mediabestedingen 1e helft 2015 Nielsen

Onderzoek

De netto bestedingen voor TV–reclame voor spot zijn in het eerste kwartaal van 2014 uitgekomen op € 176 miljoen. Het herstel van de TV-markt, dat

Topics: Online Video, Reclame-effect, ROI, TV Jaarrapport, TV-reclame, Mediabestedingen

11/02/16

Meer aandacht voor reclame rond TV-content dan YouTube-content

SPOT Watching the devices

Onderzoek

Meer aandacht voor reclame rond TV-content dan rond YouTube-content. Dit blijkt uit onderzoek van COG Research uit Engeland dat afgelopen september gepresenteerd is op het

Topics: Jongeren en media, Online Video, TV-reclame

5 maart

TV Jaarrapport 2024

Presentatie voor het TV Jaarrappport Het is weer tijd om samen vooruit te blikken én terug

18 maart

MIE’25

Revolutionising Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI Op 18 en 19 maart 2025

1 april

The New Life of the Living Room 2025

Wist je dat voor 51% van de kijkers lineaire tv de eerste keuze is wanneer ze

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met