Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

11/06/15
Nielsen rapporteert groei netto marktaandeel TV 2014

Nielsen heeft haar voorpublicatie op het jaarrapport netto mediabestedingen 2014 gepubliceerd. Hierin staan de belangrijkste cijfers uit het jaarrapport dat zij binnenkort publiceert. De omvang van de totale netto mediamarkt was in 2014 netto € 4.627 miljoen groot en realiseerde daarmee een groei van 1,9%.

De netto bestedingen voor TV-reclame zijn in 2014 uitgekomen op €964 miljoen, een stijging van 3,3% in vergelijking met 2013. Hiermee komt TV op een marktaandeel van 20,8% is zij daarmee het grootste medium.

TV bouwt leidend marktaandeel verder uit en online media stijgen het hardst

TV doet het goed. Nielsen constateert in haar voorpublicatie dat TV in 2014 haar leidende positie heeft uitgebouwd met 1,4% naar een marktaandeel van 20,8%. Naast TV zijn ook de mediumtypen radio, Out Of Home en folders gestegen in aandeel. De online media Search, Display en Classified Ads, die door Nielsen apart gerapporteerd worden, zien zo zowel in netto omzet als in marktaandeel de grootste groei van alle media. De media bioscoop, dagbladen, h-a-h bladen, tijdschriften, vakbladen en sponsoring zijn in marktaandeel gedaald. Vooral de print media hadden het in 2014 opnieuw moeilijk en zagen in totaal netto €104 miljoen wegvloeien naar andere media. De totale netto media markt was in 2014 netto € 4.627 miljoen groot en realiseerde daarmee een groei van 1,9%.

Figuur 1: marktaandelen netto mediabestedingen 2013-2014

Bron: Nielsen

 

 

 

 

 

 

 

 

Figuur 2 : groei netto mediabestedingen 2014 vs 2014

Bron: Nielsen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Verwachtingen voor TV-bestedingen in 2015 positief

Tijdens de SPOT Jaarcijfers publicatie in maart 2015 werden de TV-cijfers voor verschillende jaren naast elkaar gezet en werden de TV-bestedingen per jaar uitgesplitst in spot en non-spot. In lijn met de inschatting van het CPB dat de economie zich in 2015 verder zal verbeteren, verwacht SPOT dit jaar een groei van de TV-bestedingen tussen de 2% en 3%.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

23/11/22

Egta’s Expert series: Insights in de aandachteconomie

Kijktip Nieuws

Is aandacht de meest waardevolle grondstof in de wereld? Nu content producenten en merken allemaal hun best doen om de aandacht van de consument te

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

21/11/22

Branding werkt in 80% van de gevallen beter dan performance marketing

Nieuws

Branding stimuleert de verkoop, verbetert de ROI en verhoogt zelfs het rendement van actiemarketing, bezuinig er niet op! Dat is de hoofdconclusie die marketingdatasoftware platform

Topics: Mediabestedingen, TV-reclame

14/11/22

Boost jouw merk met distinctive brand assets

Inspiratie Nieuws

In deze whitepaper nemen de branding experts van Blauw Research je mee aan de hand van opvallende en bewezen ontdekkingen over DBA’s (Distinctive Brand Assests)

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

B2B Marketing Manager Events

Het B2B Marketing team is onderdeel van het saleshuis Media Solutions en heeft als doel

Senior Creatief Strateeg

Ben jij die allround Senior Creatief Strateeg die voor ambitieuze adverteerders van Nederland wil werken?

6 -
7 december

The Future of TV Advertising Global

Op dinsdag 6 en woensdag 7 december keert The Future of TV Advertising Global –

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en