Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

11/06/15
Nielsen rapporteert groei netto marktaandeel TV 2014

Nielsen heeft haar voorpublicatie op het jaarrapport netto mediabestedingen 2014 gepubliceerd. Hierin staan de belangrijkste cijfers uit het jaarrapport dat zij binnenkort publiceert. De omvang van de totale netto mediamarkt was in 2014 netto € 4.627 miljoen groot en realiseerde daarmee een groei van 1,9%.

De netto bestedingen voor TV-reclame zijn in 2014 uitgekomen op €964 miljoen, een stijging van 3,3% in vergelijking met 2013. Hiermee komt TV op een marktaandeel van 20,8% is zij daarmee het grootste medium.

TV bouwt leidend marktaandeel verder uit en online media stijgen het hardst

TV doet het goed. Nielsen constateert in haar voorpublicatie dat TV in 2014 haar leidende positie heeft uitgebouwd met 1,4% naar een marktaandeel van 20,8%. Naast TV zijn ook de mediumtypen radio, Out Of Home en folders gestegen in aandeel. De online media Search, Display en Classified Ads, die door Nielsen apart gerapporteerd worden, zien zo zowel in netto omzet als in marktaandeel de grootste groei van alle media. De media bioscoop, dagbladen, h-a-h bladen, tijdschriften, vakbladen en sponsoring zijn in marktaandeel gedaald. Vooral de print media hadden het in 2014 opnieuw moeilijk en zagen in totaal netto €104 miljoen wegvloeien naar andere media. De totale netto media markt was in 2014 netto € 4.627 miljoen groot en realiseerde daarmee een groei van 1,9%.

Figuur 1: marktaandelen netto mediabestedingen 2013-2014

Bron: Nielsen

 

 

 

 

 

 

 

 

Figuur 2 : groei netto mediabestedingen 2014 vs 2014

Bron: Nielsen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Verwachtingen voor TV-bestedingen in 2015 positief

Tijdens de SPOT Jaarcijfers publicatie in maart 2015 werden de TV-cijfers voor verschillende jaren naast elkaar gezet en werden de TV-bestedingen per jaar uitgesplitst in spot en non-spot. In lijn met de inschatting van het CPB dat de economie zich in 2015 verder zal verbeteren, verwacht SPOT dit jaar een groei van de TV-bestedingen tussen de 2% en 3%.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

27/02/23

Bruto TV-bestedingen e-commerce stijgen verder in 2022

Nieuws Onderzoek

Branche groeit met 13% naar € 683 miljoen In samenwerking met onderzoeksbureau Nielsen heeft Screenforce een overzicht gemaakt van de investeringen van de e-commerce branche

Topics: Mediabestedingen, TV-reclame

12/03/18

Effectiviteit TV en radio veel groter dan adverteerders en bureaus denken

Re-evaluating media

Nieuws

Adverteerders, media- en reclameprofessionals hebben de gewoonte om de effectiviteit van digitale media in merkcampagnes te overschatten en die van traditionele media te onderschatten. Dit

Topics: Reclame-effect, ROI

21/12/21

De 10 belangrijkste marketing momenten van 2021 door Mark Ritson

Nieuws Inspiratie Kennis

Ieder jaar geeft marketingguru en Marketingweek columnist Mark Ritson weer een overzicht van de belangrijkste marketing momenten van het afgelopen jaar. In zijn lezing voor

Topics: Reclame-effect, ROI

23 april

Duurzaamheidsreclame: no washing, no hushing

Datum, tijd en locatie 23 april 15:00 – 17:00 B. Amsterdam Johan Huizingalaan 763a 1066 VH

16 mei

AMMA Awards

De AMMA Awards worden op donderdag 16 mei 2024 uitgereikt in Koninklijk Theater Tuschinski Amsterdam “Met

13 juni

NIMA Marketing Day 2023

Op 13 juni 2024 organiseren NIMA en MarketingTribune de achtste NIMA Marketing Day. De NMD is hét

Product Manager Advanced Video Advertising

Talpa Network is een toonaangevend mediabedrijf met een sterke focus op het leveren van geavanceerde advertentieoplossingen aan adverteerders en mediabureaus. Voor

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

(Meewerk)Stage Marketing & Communicatie

Ben jij gek op radio, TV en online video? Heb jij video on demand uitgespeeld, altijd je draadloze oordopjes in en

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met