Vanaf vandaag gaat STIVA werken met de artificial intelligence leeftijdsverificatietool van het bedrijf No-Kno. Deze AI-tool is op basis van meer dan 100.000 gezichten getraind om de visuele leeftijd van personen vast te stellen. Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) zet zich onder andere in voor verantwoorde alcoholreclame. Daarom heeft STIVA de Reclamecode voor alcoholhoudende dranken (RvA) ontwikkeld. Hierin staan de regels omtrent reclame voor alcoholhoudende dranken.
Eén van die regels van de RvA is dat in reclame-uitingen waarbij gebruik wordt gemaakt van geënsceneerde situaties met scripts en modellen die door of in opdracht van de adverteerder worden ingehuurd, geen personen die jonger zijn of evident jonger lijken dan 25 jaar getoond mogen worden. STIVA vindt dat hier geen onduidelijkheid over mag bestaan.
In juni van dit jaar was er enige discussie over modellen op posters en andere uitingen van de Heineken Silver campagne die er – ondanks het feit dat de modellen ruim 25 jaar oud waren – te jong uitzagen. Er is toen door STIVA en Heineken direct actie ondernomen. De Heineken Silver campagne leert dat er misverstanden kunnen ontstaan over de visuele leeftijd van de modellen in reclames. Het inschatten van de visuele leeftijd kan lastig en arbitrair zijn. Doordat er vanaf nu gebruik zal worden gemaakt van de AI-leeftijdsverificatietool, kan er vooraf een objectieve schatting worden gemaakt van de visuele leeftijd.
Peter de Wolf, directeur van STIVA: “Eén van de doelen van STIVA is verantwoorde alcoholmarketing. Het is belangrijk om te voorkomen dat bedrijven – ook als dat niet de bedoeling is – de RvA overtreden. Doordat bedrijven nu de mogelijkheid krijgen om de visuele leeftijd van modellen en acteurs vast te stellen, kunnen we overtredingen en eventuele grensgevallen met zekerheid voorkomen.”
Johan van Mol, oprichter No-Kno: “Artificial intelligence kan ons op verschillende manieren helpen. Ons datamodel is op basis van meer dan 100.000 gezichten met verschillende etniciteiten, genders en leeftijden gevuld en getraind. Zo bouwen we een extra stuk zekerheid in. Ik ben blij dat wij STIVA kunnen helpen bij het bewaken van verantwoorde alcoholmarketing en zo kunnen bijdragen aan onze missie van meer ethische reclame.”
Inzet AI-leeftijdsverificatietool
STIVA toetst alle televisie- en bioscoopreclames voordat deze worden vertoond. In deze procedure zal nu ook standaard de leeftijd van de modellen met de AI-leeftijdsverificatietool worden gecontroleerd. Adverteerders kunnen er vanaf nu daarnaast ook voor kiezen om de visuele leeftijd van modellen in hun overige uitingen vooraf te laten checken. Ook zal STIVA zelf uitingen waar mogelijk twijfel zou kunnen ontstaan over de visuele leeftijd controleren met behulp van de AI-tool. Uitgangspunt blijft dat STIVA mogelijke overtredingen wilt voorkomen. De AI-tool gaat hier een belangrijke bijdrage aan leveren.
Persbericht, 18 juli