Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

18/07/23
Nieuwe AI-tool stelt visuele leeftijd modellen alcoholreclame objectief vast

Vanaf vandaag gaat STIVA werken met de artificial intelligence leeftijdsverificatietool van het bedrijf No-Kno. Deze AI-tool is op basis van meer dan 100.000 gezichten getraind om de visuele leeftijd van personen vast te stellen. Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) zet zich onder andere in voor verantwoorde alcoholreclame. Daarom heeft STIVA de Reclamecode voor alcoholhoudende dranken (RvA) ontwikkeld. Hierin staan de regels omtrent reclame voor alcoholhoudende dranken.

Eén van die regels van de RvA is dat in reclame-uitingen waarbij gebruik wordt gemaakt van geënsceneerde situaties met scripts en modellen die door of in opdracht van de adverteerder worden ingehuurd, geen personen die jonger zijn of evident jonger lijken dan 25 jaar getoond mogen worden. STIVA vindt dat hier geen onduidelijkheid over mag bestaan.

In juni van dit jaar was er enige discussie over modellen op posters en andere uitingen van de Heineken Silver campagne die er – ondanks het feit dat de modellen ruim 25 jaar oud waren – te jong uitzagen. Er is toen door STIVA en Heineken direct actie ondernomen. De Heineken Silver campagne leert dat er misverstanden kunnen ontstaan over de visuele leeftijd van de modellen in reclames. Het inschatten van de visuele leeftijd kan lastig en arbitrair zijn. Doordat er vanaf nu gebruik zal worden gemaakt van de AI-leeftijdsverificatietool, kan er vooraf een objectieve schatting worden gemaakt van de visuele leeftijd.

Peter de Wolf, directeur van STIVA: “Eén van de doelen van STIVA is verantwoorde alcoholmarketing. Het is belangrijk om te voorkomen dat bedrijven – ook als dat niet de bedoeling is – de RvA overtreden. Doordat bedrijven nu de mogelijkheid krijgen om de visuele leeftijd van modellen en acteurs vast te stellen, kunnen we overtredingen en eventuele grensgevallen met zekerheid voorkomen.”

Johan van Mol, oprichter No-Kno: “Artificial intelligence kan ons op verschillende manieren helpen. Ons datamodel is op basis van meer dan 100.000 gezichten met verschillende etniciteiten, genders en leeftijden gevuld en getraind. Zo bouwen we een extra stuk zekerheid in. Ik ben blij dat wij STIVA kunnen helpen bij het bewaken van verantwoorde alcoholmarketing en zo kunnen bijdragen aan onze missie van meer ethische reclame.”

Inzet AI-leeftijdsverificatietool
STIVA toetst alle televisie- en bioscoopreclames voordat deze worden vertoond. In deze procedure zal nu ook standaard de leeftijd van de modellen met de AI-leeftijdsverificatietool worden gecontroleerd. Adverteerders kunnen er vanaf nu daarnaast ook voor kiezen om de visuele leeftijd van modellen in hun overige uitingen vooraf te laten checken. Ook zal STIVA zelf uitingen waar mogelijk twijfel zou kunnen ontstaan over de visuele leeftijd controleren met behulp van de AI-tool. Uitgangspunt blijft dat STIVA mogelijke overtredingen wilt voorkomen. De AI-tool gaat hier een belangrijke bijdrage aan leveren.

Persbericht, 18 juli

 

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

20/06/24

Screenforce opent inschrijving vierde editie TV Masters

Nieuws Kennis

De zesdelige Total Video masterclass start dit najaar Na drie succesvolle edities, gaat op donderdag 26 september de vierde masterclass TV Masters van start. TV

Topics: Aandacht, Kijkcijfers, Online Video, Reclame-effect, Regelgeving TV-reclame, TV-reclame

01/10/21

Reclamecode alcoholhoudende dranken

SPOT Reclamecode alcoholhoudende dranken

Kennis

STIVA staat voor stichting verantwoord alcoholgebruik. Deze stichting is de brancheorganisatie van de alcohol producerende industrie in Nederland. De STIVA heeft een reclamecode alcoholhoudende dranken

Topics: Regelgeving TV-reclame

23/10/19

TV-industrie committeert zich aan hoge standaard voor bereiksonderzoek

Nieuws

Egta, de Europese branchevereniging voor de TV- en radio-industrie, heeft een paper samengesteld waarin de visie van TV-broadcasters op een toekomstgericht TV-bereiksonderzoek is uitgewerkt. Dit

Topics: Regelgeving TV-reclame, TV-reclame

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

10 december

The Future of TV Advertising Global 2024

Recente onderzoeken van Kantar laten zien dat het aantal nieuwe Britse abonnees op VOD-diensten het laagste

10 december

Webinar: VIDEO OBSERVER 2024

Video Observer 2024 VIA nodigt je graag uit op de presentatie van de nieuwe editie van

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Client Lead

Media Reverse is per direct op zoek naar Client Lead. In deze rol ben je het eerste aanspreekpunt voor klanten en

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met