Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

05/06/20
Onderzoek Ster: advertentiecookies blijken overbodig

Ster toont in nieuw onderzoek aan dat advertentiecookies, die vaak samen met online advertenties geplaatst worden om bezoekers gepersonaliseerde advertenties te laten zien, overbodig zijn. Campagnes die zonder deze cookies zijn ingezet presteren in het onderzoek net zo goed of zelfs beter dan campagnes die met cookies zijn geplaatst.

Advertentiecookies blijken overbodig
Afgelopen maanden onderzocht Ster de effecten van campagnes van grote merken die werden ingezet met en zonder cookies. Hierbij werd, naast het eigen Ster-netwerk, ook gekeken naar data van daarbuiten die werden aangeleverd door de merken die meededen aan het onderzoek. In het onderzoek werd met name gekeken naar het gedrag op de site naar aanleiding van een klik op de campagne.

Uit de resultaten blijkt dat de campagnes zonder cookies vergelijkbaar scoren op variabelen zoals het aantal bezoekers dat aankomt op de website en het aantal keer dat zij doorklikken naar andere pagina’s. Ook wat betreft conversie scoren de campagnes even goed.

Dit is goed nieuws voor merken én consumenten: merken bereiken dezelfde campagneresultaten, terwijl de privacy van de consumenten beter beschermd wordt, een win-winsituatie dus.

Ster is volledig gestopt met advertentiecookies
Sinds begin dit jaar is Ster als eerste exploitant in Nederland gestopt met het plaatsen van cookies voor advertentiedoeleinden. Deze keuze is gemaakt om de privacy van de bezoeker te beschermen. Daarnaast beperken ook grote browsers als Safari en FireFox – en in 2021 ook Chrome – het gebruik van de cookies, waardoor adverteren op basis van persoonlijke gegevens in de toekomst wellicht niet langer mogelijk zal zijn.

Nu blijkt dat je ook zonder advertentiecookies de gewenste resultaten kan behalen, is er geen enkele reden meer om vast te houden aan de persoonlijke data van bezoekers voor advertentiedoeleinden’, aldus Tom van Bentheim, teammanager online bij Ster. ‘Deze resultaten laten zien dat merken een cookieloze toekomst met een gerust hart tegemoet kunnen gaan.

Relevant adverteren blijft mogelijk
Om de relevantie die de gepersonaliseerde advertenties vaak met zich meebrengen toch te kunnen bieden, heeft Ster een specifiekere manier van adverteren op basis van context ontwikkeld. Om advertenties te plaatsen bij een geïnteresseerde doelgroep kijkt Ster naar de exacte inhoud van een webpagina of online video door bijvoorbeeld de tekst van een artikel, een programmabeschrijving, aanwezige gasten en/of de Teletekstondertiteling te analyseren.

Het hele onderzoek is hier kosteloos en vrijblijvend aan te vragen bij Ster.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

Projectcoördinator

Heb je oog voor zowel hoofdlijnen als details? Ben je oplossingsgericht en ga je geen

PR Manager

Paramount Global (NASDAQ: PARA, PARAA) is a leading global media and entertainment company that creates

(Junior) Digital Campaign Manager

Talpa Media Solutions is de verkooporganisatie voor vier Nederlandse commerciële televisiezenders SBS6, Net5, Veronica, SBS9

6 september

Cross Media Café: Nieuwsvoorziening van de Toekomst

Op dinsdag 6 september organiseren we in samenwerking met Beeld & Geluid weer een gloednieuw

12 september

‘Best of IBC-tour’ 2022

Van 9 tot en met 12 september vindt in RAI Amsterdam de International Broadcast Convention

9 -
12 september

IBC 2022

Van 9-12 september 2022 is de International Broadcasting Convention, ’s werelds meest invloedrijke media, entertainment

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en