Adverteerders strijden om de aandacht van de consument. Het wel of niet bereid zijn om te kijken naar reclame is doorslaggevend voor effect. Onderzoeksbureau DVJ Insights heeft in opdracht van SBS een grootschalig onderzoek gedaan onder meer dan 2.000 consumenten naar de werking van een ident.
Met deze uiting wordt vanuit de zenderomgeving een natuurlijk overgang gecreëerd naar de commercial. Uit eerder onderzoek was al bekend dat de ident als creatiever, opvallender en verrassender wordt ervaren dan een reguliere spot. Nieuw is dat uit het onderzoek van DVJ Insights en SBS is gebleken wat de impact van deze ident op het kijkgedrag is.
Belangrijkste onderzoeksresultaten:
- Door het toevoegen van een ident is het doorkijkeffect van een spot groter waardoor er meer impact wordt gegenereerd dan een reguliere spot
- Verhoogt de binding van de kijker met het programma, de waardering voor een merk en de commercial
- Identspots zijn beter in staat om de merknaam onder de aandacht te brengen (geholpen merkherinnering stijgt met 7%), de boodschap wordt beter onthouden (stijging van 12%) en de spots worden door meer mensen herkend (stijging van 9%);
- Waardering van de commercial en daarmee ook van het merk, gaat samen met de waardering van het televisieprogramma.
Maurice Ridder, Account Director SBS Branded Partnerships: “Met dit onderzoek onderstrepen we dat creativiteit het verschil kan maken in idents. Mede hierdoor hebben wij recentelijk bij SBS de afdeling Special Advertising opgericht, zodat we de traditionele identspots en billboards weer fris en vernieuwend kunnen maken.”
Lucas Hulsebos, Managing Partner DVJ Insights en twee keer uitgeroepen tot bureau-onderzoeker van het jaar: “Het mooie van dit onderzoek is dat we voor het eerst gekeken hebben naar het effect op het kijkgedrag, dat was niet eerder gedaan. Opmerkelijk vind ik dat het effect van een ident zo groot is op dit kijkgedrag. Het wel of niet kijken naar reclame is in mijn ogen erg belangrijk en voor veel adverteerders erg moeilijk om te realiseren. Een ident kan hierbij helpen zonder dat de commercial veranderd wordt.”
Deze onderzoeksresultaten geven meer inzicht aan de adverteerders om te weten wat de optimale condities zijn om hun merk en boodschap te communiceren. Op grond hiervan kan er meer waarde gehaald worden uit hun reclame-investeringen, zolang ze hun commercials tijdens het juiste programma inzetten. SBS heeft door de wijze waarop het associatienetwerk is opgebouwd veel mogelijkheden om de positieve associaties te vertalen naar een positief effect voor het merk.