Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

03/12/15
Onderzoeksresultaten SBS naar impact indent kijkgedrag

Adverteerders strijden om de aandacht van de consument. Het wel of niet bereid zijn om te kijken naar reclame is doorslaggevend voor effect. Onderzoeksbureau DVJ Insights heeft in opdracht van SBS een grootschalig onderzoek gedaan onder meer dan 2.000 consumenten naar de werking van een ident.

Met deze uiting wordt vanuit de zenderomgeving een natuurlijk overgang gecreëerd naar de commercial. Uit eerder onderzoek was al bekend dat de ident als creatiever, opvallender en verrassender wordt ervaren dan een reguliere spot. Nieuw is dat uit het onderzoek van DVJ Insights en SBS is gebleken wat de impact van deze ident op het kijkgedrag is.

Belangrijkste onderzoeksresultaten:

  • Door het toevoegen van een ident is het doorkijkeffect van een spot groter waardoor er meer impact wordt gegenereerd dan een reguliere spot
  • Verhoogt de binding van de kijker met het programma, de waardering voor een merk en de commercial
  • Identspots zijn beter in staat om de merknaam onder de aandacht te brengen (geholpen merkherinnering stijgt met 7%), de boodschap wordt beter onthouden (stijging van 12%) en de spots worden door meer mensen herkend (stijging van 9%);
  • Waardering van de commercial en daarmee ook van het merk, gaat samen met de waardering van het televisieprogramma.

Maurice Ridder, Account Director SBS Branded Partnerships: “Met dit onderzoek onderstrepen we dat creativiteit het verschil kan maken in idents. Mede hierdoor hebben wij recentelijk bij SBS de afdeling Special Advertising opgericht, zodat we de traditionele identspots en billboards weer fris en vernieuwend kunnen maken.”

Lucas Hulsebos, Managing Partner DVJ Insights en twee keer uitgeroepen tot bureau-onderzoeker van het jaar: “Het mooie van dit onderzoek is dat we voor het eerst gekeken hebben naar het effect op het kijkgedrag, dat was niet eerder gedaan. Opmerkelijk vind ik dat het effect van een ident zo groot is op dit kijkgedrag. Het wel of niet kijken naar reclame is in mijn ogen erg belangrijk en voor veel adverteerders erg moeilijk om te realiseren. Een ident kan hierbij helpen zonder dat de commercial veranderd wordt.”

Deze onderzoeksresultaten geven meer inzicht aan de adverteerders om te weten wat de optimale condities zijn om hun merk en boodschap te communiceren. Op grond hiervan kan er meer waarde gehaald worden uit hun reclame-investeringen, zolang ze hun commercials tijdens het juiste programma inzetten. SBS heeft door de wijze waarop het associatienetwerk is opgebouwd veel mogelijkheden om de positieve associaties te vertalen naar een positief effect voor het merk.

Download onderzoeksresultaten.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

23/11/22

Egta’s Expert series: Insights in de aandachteconomie

Kijktip Nieuws

Is aandacht de meest waardevolle grondstof in de wereld? Nu content producenten en merken allemaal hun best doen om de aandacht van de consument te

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

21/11/22

Branding werkt in 80% van de gevallen beter dan performance marketing

Nieuws

Branding stimuleert de verkoop, verbetert de ROI en verhoogt zelfs het rendement van actiemarketing, bezuinig er niet op! Dat is de hoofdconclusie die marketingdatasoftware platform

Topics: Mediabestedingen, TV-reclame

14/11/22

Boost jouw merk met distinctive brand assets

Inspiratie Nieuws

In deze whitepaper nemen de branding experts van Blauw Research je mee aan de hand van opvallende en bewezen ontdekkingen over DBA’s (Distinctive Brand Assests)

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

B2B Marketing Manager Events

Het B2B Marketing team is onderdeel van het saleshuis Media Solutions en heeft als doel

Senior Creatief Strateeg

Ben jij die allround Senior Creatief Strateeg die voor ambitieuze adverteerders van Nederland wil werken?

6 -
7 december

The Future of TV Advertising Global

Op dinsdag 6 en woensdag 7 december keert The Future of TV Advertising Global –

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en