Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

13/12/20
Online adverteren bij Ster vanaf 1 januari enkel voor boodschappen van algemeen nut

In tegenstelling tot we eerder bericht hebben is gebleken dat online adverteren bij Ster vanaf 1 januari 2021 enkel nog mogelijk zal zijn voor niet-commerciële partijen met een niet-commerciële boodschap. In dit bericht informeren we je over de laatste ontwikkelingen en de gevolgen voor jouw merk.

ONLINE RECLAME ENKEL VOOR ALGEMEEN NUT
In 2019 maakte minister Slob via een visiebrief bekend de publieke omroep reclameluw te willen maken. Tot dit plan behoorde onder meer het reclamevrij maken van de tv-zenders van de NPO voor 20.00 uur. Ster heeft daarop intensief contact gehad met politieke partijen, wat resulteerde in een gewijzigde visie van de minister. De minister was ook in deze gewijzigde visie voornemens om te stoppen met reclame op de online aanbodkanalen van de NPO.

Desondanks konden we de afgelopen weken aankondigen dat online video op platformen van derden, zoals YouTube, en online display vooralsnog in 2021 voor alle klanten beschikbaar zouden zijn. Deze zouden pas verdwijnen op het moment dat de mediawet zou ingaan. Online video op het NPO-netwerk zou enkel nog mogelijk zijn voor partijen met een boodschap van algemeen nut, zoals culturele instellingen, goede doelen en politieke partijen. Hierbij is aangegeven dat het ging om een voorlopige situatie.

Deze week is gebleken dat per 1 januari aanstaande alle online inkoopmogelijkheden voor commerciële partijen niet meer mogelijk zijn en dat ook online display enkel beschikbaar zal zijn voor partijen met een boodschap van algemeen nut. Online adverteren via platformen van derden verdwijnt in zijn geheel.

WAT GAAT ER CONCREET VERANDEREN BIJ STER?
De online aanbodkanalen op NPO-platformen en de advertentieruimte rondom Zapp(elin) zijn vanaf 1 januari aanstaande alleen nog beschikbaar voor partijen met een boodschap van algemeen nut. Goed om te weten: voor radio en tv verandert er in 2021 verder niets. De geleidelijke afbouw van de tv-reclamezendtijd start pas vanaf 2022.

WAT BETEKENT DIT VOOR MIJ ALS KLANT?
Heb je vragen over wat bovenstaande informatie voor jouw merk of campagne betekent? Of wil je meer weten over een reeds aangevraagde campagne? Neem dan vooral contact op met een van onze accountmanagers.

Vanzelfsprekend blijven wij ons inzetten om je te bedienen zoals je van ons gewend bent. Graag zien we je volgend jaar terug op radio en/of tv. Via deze kanalen blijven we zorgen dat je met je boodschap het grote publiek bereikt. De programma’s van de NPO staan steevast hoog in de waarderings- én kijkcijferlijsten en ook voor volgend jaar – een jaar vol met evenementen – zijn de verwachtingen hoog.

Wil je hier meer over weten? Kijk op de website van Ster.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

B2B Marketing Manager Events

Het B2B Marketing team is onderdeel van het saleshuis Media Solutions en heeft als doel

Senior Creatief Strateeg

Ben jij die allround Senior Creatief Strateeg die voor ambitieuze adverteerders van Nederland wil werken?

6 -
7 december

The Future of TV Advertising Global

Op dinsdag 6 en woensdag 7 december keert The Future of TV Advertising Global –

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en