Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

22/10/18
TV-spotmarkt groeit met 2,3% in derde kwartaal 2018

Voor het derde kwartaal op rij laat de TV-markt in 2018 een stijging zien. De TV-spotmarkt is in het derde kwartaal uitgekomen op €146 miljoen. Waar deze in hetzelfde kwartaal van 2017 nog een daling liet zien van 7,4% is de TV-spotmarkt in 2018 gestegen met 2,3%. De bestedingen in de OLV-spotmarkt zijn in het derde kwartaal gestegen naar recordhoogte. De netto bestedingscijfers die Screenforce publiceert zijn na aftrek van bureaucommissie.

Groei TV-spotmarkt derde kwartaal op rij
Het grootste deel van de TV-reclamemarkt waarover Screenforce jaarlijks publiceert wordt gevormd door de spotbestedingen via het TV-toestel. Deze TV-spotmarkt laat in heel 2018 een stijging zien, zo ook in het derde kwartaal. Met een stijging van 2,3% komt de netto omzet – na aftrek van bureaucommissie – uit op €146 miljoen.

Bestedingen OLV-spotmarkt naar record
De bestedingen in de OLV-spotmarkt laten voor het vierde kwartaal op rij een double digit groei zien. Met een bestedingsniveau van €6,4 miljoen is de OLV-spotmarkt gestegen met maar liefst 18,4%. Sinds de start van de online video rapportage zijn de bestedingen in een derde kwartaal nog nooit zo hoog geweest. De bestedingen in de OLV-spotmarkt betreffen zowel campagnes op de eigen platforms van de Screenforce broadcasters als campagnes op hun eigen YouTube-kanalen.

“De stijging in de TV-spotmarkt voor het derde kwartaal op rij laat zien dat adverteerders de effectiviteit en bereik van televisie weten te waarderen en hiervoor ook budgetten vrijmaken.” aldus Ton Rozestraten, voorzitter Screenforce. “Dat betekent niet dat wij onze ogen sluiten voor de uitdagingen waar we als TV-broadcasters voor staan. Die gaan we vol aan, gesteund door het vertrouwen dat wij van adverteerders hebben gekregen in de afgelopen kwartalen.”

Aantal TV-adverteerders stijgt met 5%
In het derde kwartaal van 2018 hebben in totaal 671 adverteerders TV-spotcampagnes ingezet. Dit is 5% meer dan in hetzelfde kwartaal van 2017. Met elkaar hebben de adverteerders voor 940 merken geadverteerd op TV. In de basisdoelgroep 20-54-jarigen zijn 291.176 GRP’s gerealiseerd. Dit is 7% minder dan in 2017. Dit blijkt uit cijfers van Telmar en Stichting KijkOnderzoek.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

01/08/22

2022 update WARC whitepaper ‘The Anatomy of Effectiveness’

Nieuws

In 2019 heeft WARC, het internationale instituut voor marketing intelligence, de eerste whitepaper met als titel ‘The Anatomy of Effectiveness’ gepubliceerd. Daarin wordt de vraag

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame

20/06/22

The New Life of The Living Room: Onderzoek RTL AdConnect naar gebruik van het TV-scherm

Nieuws Onderzoek

In Nederland zijn Smart TV’s, smartphones en tablet om regelmatig videocontent mee te bekijken populairder dan in alle overige Europese landen. RTL AdConnect en SmartClip

Topics: Online Video, Reclame-effect, TV-reclame

13/06/22

Thinkbox webinar: de context van aandacht volgens internationale experts

Nieuws Onderzoek

De Engelse TV-marketingorganisatie Thinkbox heeft een bijeenkomst georganiseerd waarin internationale experts hun visie geven over de belangrijkste aspecten om de aandacht van de consument te

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

Projectcoördinator

Heb je oog voor zowel hoofdlijnen als details? Ben je oplossingsgericht en ga je geen

PR Manager

Paramount Global (NASDAQ: PARA, PARAA) is a leading global media and entertainment company that creates

(Junior) Digital Campaign Manager

Talpa Media Solutions is de verkooporganisatie voor vier Nederlandse commerciële televisiezenders SBS6, Net5, Veronica, SBS9

6 september

Cross Media Café: Nieuwsvoorziening van de Toekomst

Op dinsdag 6 september organiseren we in samenwerking met Beeld & Geluid weer een gloednieuw

9 -
12 september

IBC 2022

Van 9-12 september 2022 is de International Broadcasting Convention, ’s werelds meest invloedrijke media, entertainment

15 september

Ster Focus

Tijdens Ster Focus blikken we op donderdag 15 september tijdens een online sessie van 12.00

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en