Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

28/10/24
Onderzoek Thinkbox: Reclame wordt beter onthouden bij kijken in gezelschap

Uit onderzoek van de Engelse TV-marketingorganisatie Thinkbox blijkt dat samen TV kijken één van de belangrijkste factoren is die bepaalt in welke mate men zich reclame herinnert. Screenforce zet de bevindingen op een rijtje.

Factoren die reclameherinneringen beïnvloeden
In het Context Effects, Map The Territory & Tapestry Research 2024 zijn zes factoren geïdentificeerd die invloed hebben op reclameherinnering binnenshuis.

Het apparaat: Uit analyse bleek dat het televisiescherm de hoogste herinnering aan reclame oplevert van alle apparaten, 34% meer dan advertenties op een computer en 60% meer dan een tablet of smartphone. Dit toont aan dat de kans dat een advertentie wordt onthouden groter is wanneer deze op een groter scherm wordt bekeken. Het is geen verrassing dat de woonkamer als ruimte zo goed presteert als het gaat om het onthouden van reclame. De woonkamer is immers de belangrijkste locatie om naar een tv-scherm te kijken.

De content: De woonkamer stimuleert de kijker om professioneel geproduceerde content te kijken. Daarvan is uit onderzoek bekend dat deze +44% meer vertrouwen wekt dat niet-professioneel geproduceerde content. Bovendien wordt professioneel geproduceerde content als -80% minder opdringerig beschouwd, waardoor kijkers meer ontvankelijk zijn voor reclame.

Stemming: De woonkamer is niet alleen een ruimte voor het bekijken van content, het is vaak de plek om tot rust te komen, te ontsnappen aan de dag en in contact te blijven met anderen in het huishouden. Dit effect op de stemming heeft een significante invloed op de herinnering van reclame. Afgezet tegen de gemiddelde herinnering van reclame in de woonkamer, stijgt de herinnering van reclame met 41% wanneer we gelukkig zijn in de woonkamer, met 14% wanneer we ontspannen zijn en met 49% wanneer we met anderen in contact zijn.

Tevredenheid: Het apparaat, de content, de stemming en het gezelschap (waar we in dit artikel dieper op in duiken) dragen allemaal bij aan hoe tevreden een kijker is tijdens een kijkervaring. Het is het samenspel van deze elementen dat reclameherinnering in de woonkamer zo sterk beïnvloedt. Uit onderzoek blijkt dat de kans 14% groter is dat je tevreden bent wanneer je content kijkt in de woonkamer, ten opzichte van andere ruimtes in het huis. Het samenspel van deze elementen in is in onderstaande figuur weergegeven.

Figuur 1: factoren die reclameherinnering binnenshuis beïnvloeden


Samen kijken: in goed gezelschap
De woonkamer is vaak een gedeelde ruimte, die meestal wordt beschouwd als het middelpunt van het huis. Het is een plek waar de kans het grootst is dat wij tijd met anderen doorbrengen en samen kijken. Sociale processen zijn daar vaak democratisch (denk aan samen beslissen wat er gekeken gaat worden), mensen zijn over het algemeen blij en de sfeer is meestal ontspannen.

Volgens Barb (Kijkonderzoek UK) vindt 89% van de gedeelde kijkmomenten plaats in de woonkamer, vergeleken met 7% in de slaapkamer, 2% in de keuken en 3% in een andere ruimte.

Figuur 2: samen kijken naar kijkmoment en plek in het huis

Uit de analyse blijkt dat het samenzijn met anderen een duidelijke invloed heeft op het herinneren van reclame, namelijk 23% meer dan wanneer je alleen kijkt. Bovendien is de kans twee keer zo groot dat mensen de reclame zullen herhalen of nadoen (en zelfs 3,2 keer zo vaak wanneer men met kinderen kijkt).

Verschillen in leeftijd
Opvallend is de mate waarin jongere kijkers vaker samen kijken (58% kijkt lineair met minimaal 1 andere persoon), zoals in onderstaande grafiek te zien is.

 

Figuur 3: samen kijken verdeeld naar leeftijd


Kijkvorm
Tenslotte heeft Thinkbox nog gekeken naar de kijkvorm. Daarbij blijkt dat 68% van het samen kijken naar wat zij noemen ‘broadcaster TV is’, wat live kijken, uitgesteld kijken en on demand kijken van lineaire zenders bevat. In onderstaande figuur zijn die onderdelen uitgesplitst en wordt ook gekeken naar SVOD. Hierbij is duidelijk te zien dat live TV kijken het overgrote aandeel van de kijktijd samen voor zijn rekening neemt.

Figuur 4: samen kijken verdeeld naar kijkvorm

 

Samenvattend
Uit het onderzoek van Thinkbox blijkt dat samen kijken, op het grote TV scherm in de woonkamer van grote invloed is op de herinnering van reclame. Bij de jonge doelgroep speelt samen kijken zelfs een grotere rol dan gemiddeld. Bovendien blijkt dat live televisie in het aandeel samen kijken een essentiële rol speelt en dus bij de herinnering van reclame.

Dit artikel is een samenvatting door Screenforce. Voor het volledige rapport van Thinkbox klik hier.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

08/07/24

Aandacht voor lineair en VOD het grootst op het TV-scherm

Onderzoek Kennis

Afgelopen najaar is door SNPTV, de Franse zusterorganisatie van Screenforce, een nieuw onderzoek uitgevoerd naar de rol van aandacht in het overbrengen van je merkboodschap,

Topics: Online Video, Reclame-effect, TV-reclame, Aandacht

03/06/24

Lineaire TV blijft de eerste keuze bij het aanzetten van de TV

Kennis Onderzoek

Derde editie The new life of the living room onderzoek RTL AdAlliance. RTL AdAlliance, het internationale saleshuis van RTL, heeft de resultaten gedeeld van de

Topics: Cases, Online Video

27/03/23

Onderzoek naar herinnering en effecten van reclame

Onderzoek Kennis

In veel onderzoeken geven de meeste consumenten aan dat zij reclame niet interessant vinden en dat zij zich hierdoor niet laten beïnvloeden. Zwitsers onderzoek, naar

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

13/05/24

TV als reclameplatform transparant en toegankelijk maken

Nieuws Kennis

Adverteerders meer inzicht geven in de ingekochte TV-campagnes en TV-data beter toegankelijk maken, dat is het doel van het TIP-Dashboard. De gratis tool van Screenforce

Topics: Mediabestedingen, Online Video, Techniek, TV-reclame

27/03/15

Landelijke verkoop AT5 bij Triade Media

POT advertentieverkoop AT5 bij Triade Media

Nieuws

AT5 brengt haar landelijke reclameverkoop vanaf mei 2015 onder bij Triade Media. De reclameverkoop in de regio blijft AT5 zelf doen. Triade Media is een

Topics: Mediabestedingen, TV-reclame

24/01/22

WARC Marketer’s Toolkit 2022: de 5 belangrijkste trends in beeld

Nieuws

WARC, het internationale instituut voor marketing intelligence, heeft voor de elfde keer de Marketer’s Toolkit gepubliceerd. Marketeers zijn hun plannen voor het nieuwe jaar aan

Topics: Online Video, Reclame-effect, TV-reclame

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

10 december

The Future of TV Advertising Global 2024

Recente onderzoeken van Kantar laten zien dat het aantal nieuwe Britse abonnees op VOD-diensten het laagste

10 december

Webinar: VIDEO OBSERVER 2024

Video Observer 2024 VIA nodigt je graag uit op de presentatie van de nieuwe editie van

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Client Lead

Media Reverse is per direct op zoek naar Client Lead. In deze rol ben je het eerste aanspreekpunt voor klanten en

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met