Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

21/01/15
Kijktijd TV in 2014 naar een nieuw record

De Nederlander keek in 2014 gemiddeld 200 minuten per dag televisie (3 uur en 20 minuten). Dit is de hoogst gemeten kijktijd sinds het begin van het kijkonderzoek. In 2013 was de kijktijd 195 minuten (3 uur en 15 minuten) per dag.

De stijging werd vooral veroorzaakt door twee grote sportevenementen: Het WK voetbal in de zomer en de Olympische winterspelen in februari van 2014. Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzending steeg van 4,5% (2013) naar 5,0% van de totale kijktijd.

Meest bekeken programma’s in 2014

2014 Kende nog een kijkcijferrecord, namelijk die voor de meest bekeken televisie-uitzending ooit gemeten. De halve finale van het WK Nederland-Argentinië van 9 juli 2014 is door gemiddeld 9.058.000 Nederlanders (thuis) bekeken. De top-25 meest bekeken programma’s zonder sport wordt in 2014 aangevoerd door de Eurovisie Songfestival Finale van 10 mei 2014 met 5.149.000 kijkers.

Flikken Maastricht van 24 oktober 2014 is het meest uitgesteld bekeken programma van het jaar met 816.000 kijkers die uitgesteld keken. De toplijst SKO Online TV & Video (hoogste Gaas) wordt aangevoerd door het Sinterklaasjournaal van 11 november 2014 met gemiddeld 230.080 actieve streams.

Marktaandelen zenders

Het marktaandeel in de avond (18:00- 24:00 uur) van de Publieke Omroep stijgt van 35,1% naar 36,4%. RTL Nederland daalt van 29,5% naar 28,7% en SBS daalt van 17,2% naar 16,9%. NPO 1 heeft het hoogste marktaandeel zowel gedurende de dag (21,7%) als de avond (24,2%).

De SKO Light zenders bereikten gezamenlijk gemiddeld per maand 71,7% van de Nederlandse bevolking. Het marktaandeel van deze zendergroep is in 2014 uitgekomen op 4,7%.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

11/01/24

NMO Kijken – Jaaroverzicht 2023

Nieuws Kennis

In 2023 keek de Nederlander gemiddeld 132 minuten per dag naar televisiezenders (2 uur en 12 minuten); in 2022 was dit 2 uur en 18

Topics: Kijkcijfers

11/03/22

Verslag TV Jaarrapport 2021 | TV reclame in 2021 naar recordomzet

Nieuws

Op woensdag 9 maart vond de presentatie van het Screenforce TV Jaarrapport 2021 plaats. Wil jij de presentaties nog eens terugkijken? Of kon je er

Topics: Mediabestedingen, Online Video, Reclame-effect, TV Jaarrapport, TV-reclame, Kijkcijfers

29/08/16

TV pakt wederom goud in RIO

Screenforce TV pakt opnieuw goed in RIO

Nieuws

De Olympische Spelen in Rio waren een enorme TV en online hit in alle uithoeken van de wereld. Negen landen, verenigd in PEPPTV, hebben gezamenlijk

Topics: Kijkcijfers

5 november

2025 asi International Conferences

2025 asi International Radio & Audio en Television & Video Conferences De 2025 asi International Radio

13 november

Marketing & Effie Live! 

Ontdek de grenzeloze wereld van marketing op het MarketingLive! congres, waar elk jaar het motto ‘Bright

9 -
10 december

The Future Of TV Advertising

Al meer dan 15 jaar is The Future of TV Advertising Global hét internationale event waar

Public Affairs Adviseur

BvA is per direct op zoek naar een Public Affairs Adviseur. Een inhoudelijk gedreven professional die de brug weet te slaan

Manager marketingcommunicatie

Weet jij het Nederlandse publiek te verleiden met onze hoogwaardige content? Doe je dat met crossmediale campagnes, waarbij je digitale marketing

Accountmanager

Bij Ster, dé organisatie achter de reclameverkoop op de zenders en platforms van de publieke omroep, krijg jij de kans om

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met