Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

16/01/18
Online kijkcijfers van het jaar 2017

Op 15 januari heeft Stichting KijkOnderzoek de online kijkcijfers van het jaar 2017 gepubliceerd. In dit jaaroverzicht wordt het kijkgedrag gerapporteerd dat gerealiseerd wordt via andere apparaten dan het TV-scherm (desktop, laptop, tablet en smartphone). Het die online worden bekeken, zowel live (lineair) als on demand. Naast het meten van TVkijkgedrag streeft Stichting KijkOnderzoek ernaar om ook het online kijkgedrag zo volledig mogelijk in kaart te brengen. Met ingang van 1 januari 2016 wordt het online kijkgedrag naar n NPO, RTL en SBS gemeten. Per 1 augustus 2017 maken ook de live streams van de FOX Sport Eredivisie zenders deel uit van de Online kijkcijfers. De Online kijkcijfers geven inzicht in het online bereik en de kenmerken van het publiek. 

In Nederland wonen 15,7 miljoen mensen van 6 jaar en ouder. In 2017 heeft 54,3% van hen één of meerdere online aangeboden televisieprogramma’s van de NPO, RTL, SBS en/of FOX Sports Eredivisie zenders bekeken. Dit komt overeen met 8.505.000 kijkers.

Meest online bekeken programma’s in 2017
Het meest online bekeken programma van 2017 is de uitzending van Boer zoekt vrouw internationaal van 16 april met gemiddeld 201.000 kijkers. Het aandeel online kijkers in het totaal aantal kijkers (TV + Online) voor dit programma was 5%. Het percentage online kijkers in het totaal aantal kijkers was met
42% het hoogst voor het top-25 programma Brugklas.

Online bereik publishers en devices
De NPO bereikte in 2017 maandelijks gemiddeld 2.520.000 kijkers online. RTL bereikte online maandelijks gemiddeld 1.454.000 kijkers, SBS 649.000 kijkers en de FOX Sports Eredivisie zenders 154.000 kijkers. Het gaat hier om het aantal bereikte kijkers voor alle content die in 2017 werd uitgezonden op TV en online werd bekeken. Gemiddeld keken per maand 1.528.000 mensen via de computer (desktop/laptop), 1.290.000 mensen keken via de tablet en 1.230.000 via de smartphone.

Op donderdag 25 januari wordt het SKO jaarrapport Online gepubliceerd. In dit rapport staan de uitgebreide resultaten over de online kijkcijfers van het jaar 2017 , waaronder kijkcijfers per leeftijdsgroep.

Online kijkcijfers van het jaar 2017 - Top 25 meest bekeken programma's online 6 jaar en ouder SKO
Online kijkcijfers van het jaar 2017 - Meest bekeken programma's online 2017 SKO
Het meest bekeken programma onder 13-19 jarigen is Temptation island van 16 maart 2017 met 38.000 kijkers. Het aandeel online kijkers voor dit programma was 40%.

Online kijkcijfers van het jaar 2017
Het meest bekeken programma onder 20-34 jarigen is Wie is de mol van 7 januari 2017 met 103.000 kijkers. Het aandeel online kijkers voor dit programma was 12%.

Online kijkcijfers van het jaar 2017 - Meest bekeken programma's online 2017 SKO (3)

Het meest bekeken programma onder 35-49 jarigen is Boer zoekt vrouw internationaal van 19 maart 2017 met 49.000 kijkers. Het aandeel online kijkers voor dit programma was 5%.

Online kijkcijfers van het jaar 2017 - Meest bekeken programma's online 2017 SKO (4)

Tabel 2 - Gemiddeld maandbereik online per publishers 6 jaar en ouder
Tabel 3 - Gemiddeld maandbereik online per device 6 jaar en ouder

Definities
KDH: Percentage van de doelgroep dat gemiddeld naar programma of zendergroep keek
KDH 000: Aantal kijkers in de doelgroep dat gemiddeld naar programma of zendergroep keek
BRK %: Het percentage kijkers dat minimaal één keer (ongeacht de hoeveelheid tijd) naar programma of zendergroep heeft gekeken
BRK 000: Het absoluut aantal kijkers dat minimaal één keer (ongeacht de hoeveelheid tijd) naar programma of zendergroep heeft gekeken
KT KIJKER: Gemiddelde kijktijd in minuten per kijker (bereikten) per programma
GEM FREQ: Het gemiddeld aantal gekeken programma’s per bereikte in de gerapporteerde periode
TV UITZENDDAG: De TV kijkcijfers op de dag van uitzending (live + uitgesteld kijkgedrag op de dag van uitzending)
TV UITGESTELD KIJKEN (1-6 DAGEN): Uitgesteld kijkgedrag via het TV-scherm op dag 1 t/m 6 na de uitzenddag
ONLINE BROADCAST TOTAL (OBT): Tenzij anders vermeld, betreft het online kijkgedrag naar programm op de uitzenddag + de 6 opvolgende dagen

Wat zit er in de meting van de online kijkcijfers van het jaar 2017? In de meting is het kijkgedrag naar alle beschikbare online content opgenomen. Tot en met 27 dagen na de tv-uitzenddag is deze content te relateren aan de oorspronkelijke uitzending. On Broadcasting (sinds 1-1-2016) en FOX Sports Eredivisie (sinds 1-8-2017) worden gerapporteerd. De online kijkcijfers van FOX Sports Eredivisie betreffen het lineaire kijkgedrag op de basic player naar de livestreams van de zenders: FOX Sports 1 Eredivisie, FOX Sports 3 Eredivisie en FOX Sports 5 Eredivisie. DISCLAIMER: Door technische problemen zijn de FOX Sports Eredivisie kijkcijfers die via de basic player gemeten worden beperkt gerapporteerd in de maand oktober.

Deze tekst is overgenomen uit het persbericht van Stichting KijkOnderzoek. Meer informatie over de Online kijkcijfers van het jaar 2017 en meer online kijkcijferrapportages vind je op de website van Stichting KijkOnderzoek.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

14/07/22

Aftellen naar nieuwe kijkonderzoek begonnen

Persberichten

Na een periode van intensieve panelopbouw door het onderzoeksbureau Kantar, is SKO verheugd te kunnen melden dat het aftellen is begonnen: de nieuwe, verrijkte kijkcijfers

Topics: Kijkcijfers

11/03/22

Verslag TV Jaarrapport 2021 | TV reclame in 2021 naar recordomzet

Nieuws

Op woensdag 9 maart vond de presentatie van het Screenforce TV Jaarrapport 2021 plaats. Wil jij de presentaties nog eens terugkijken? Of kon je er toch

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, Online Video, Reclame-effect, TV Jaarrapport, TV-reclame

10/01/22

SKO Jaaroverzicht 2021

Nieuws Persberichten

De Nederlander keek in 2021 gemiddeld 154 minuten per dag naar televisiezenders (2 uur en 34 minuten); dit is 6 minuten minder dan in 2020.

Topics: Kijkcijfers

Projectcoördinator

Heb je oog voor zowel hoofdlijnen als details? Ben je oplossingsgericht en ga je geen

PR Manager

Paramount Global (NASDAQ: PARA, PARAA) is a leading global media and entertainment company that creates

(Junior) Digital Campaign Manager

Talpa Media Solutions is de verkooporganisatie voor vier Nederlandse commerciële televisiezenders SBS6, Net5, Veronica, SBS9

6 september

Cross Media Café: Nieuwsvoorziening van de Toekomst

Op dinsdag 6 september organiseren we in samenwerking met Beeld & Geluid weer een gloednieuw

9 -
12 september

IBC 2022

Van 9-12 september 2022 is de International Broadcasting Convention, ’s werelds meest invloedrijke media, entertainment

15 september

Ster Focus

Tijdens Ster Focus blikken we op donderdag 15 september tijdens een online sessie van 12.00

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en