Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

16/01/18
Online kijkcijfers van het jaar 2017

Op 15 januari heeft Stichting KijkOnderzoek de online kijkcijfers van het jaar 2017 gepubliceerd. In dit jaaroverzicht wordt het kijkgedrag gerapporteerd dat gerealiseerd wordt via andere apparaten dan het TV-scherm (desktop, laptop, tablet en smartphone). Het die online worden bekeken, zowel live (lineair) als on demand. Naast het meten van TVkijkgedrag streeft Stichting KijkOnderzoek ernaar om ook het online kijkgedrag zo volledig mogelijk in kaart te brengen. Met ingang van 1 januari 2016 wordt het online kijkgedrag naar n NPO, RTL en SBS gemeten. Per 1 augustus 2017 maken ook de live streams van de FOX Sport Eredivisie zenders deel uit van de Online kijkcijfers. De Online kijkcijfers geven inzicht in het online bereik en de kenmerken van het publiek. 

In Nederland wonen 15,7 miljoen mensen van 6 jaar en ouder. In 2017 heeft 54,3% van hen één of meerdere online aangeboden televisieprogramma’s van de NPO, RTL, SBS en/of FOX Sports Eredivisie zenders bekeken. Dit komt overeen met 8.505.000 kijkers.

Meest online bekeken programma’s in 2017
Het meest online bekeken programma van 2017 is de uitzending van Boer zoekt vrouw internationaal van 16 april met gemiddeld 201.000 kijkers. Het aandeel online kijkers in het totaal aantal kijkers (TV + Online) voor dit programma was 5%. Het percentage online kijkers in het totaal aantal kijkers was met
42% het hoogst voor het top-25 programma Brugklas.

Online bereik publishers en devices
De NPO bereikte in 2017 maandelijks gemiddeld 2.520.000 kijkers online. RTL bereikte online maandelijks gemiddeld 1.454.000 kijkers, SBS 649.000 kijkers en de FOX Sports Eredivisie zenders 154.000 kijkers. Het gaat hier om het aantal bereikte kijkers voor alle content die in 2017 werd uitgezonden op TV en online werd bekeken. Gemiddeld keken per maand 1.528.000 mensen via de computer (desktop/laptop), 1.290.000 mensen keken via de tablet en 1.230.000 via de smartphone.

Op donderdag 25 januari wordt het SKO jaarrapport Online gepubliceerd. In dit rapport staan de uitgebreide resultaten over de online kijkcijfers van het jaar 2017 , waaronder kijkcijfers per leeftijdsgroep.

Online kijkcijfers van het jaar 2017 - Top 25 meest bekeken programma's online 6 jaar en ouder SKO
Online kijkcijfers van het jaar 2017 - Meest bekeken programma's online 2017 SKO
Het meest bekeken programma onder 13-19 jarigen is Temptation island van 16 maart 2017 met 38.000 kijkers. Het aandeel online kijkers voor dit programma was 40%.

Online kijkcijfers van het jaar 2017
Het meest bekeken programma onder 20-34 jarigen is Wie is de mol van 7 januari 2017 met 103.000 kijkers. Het aandeel online kijkers voor dit programma was 12%.

Online kijkcijfers van het jaar 2017 - Meest bekeken programma's online 2017 SKO (3)

Het meest bekeken programma onder 35-49 jarigen is Boer zoekt vrouw internationaal van 19 maart 2017 met 49.000 kijkers. Het aandeel online kijkers voor dit programma was 5%.

Online kijkcijfers van het jaar 2017 - Meest bekeken programma's online 2017 SKO (4)

Tabel 2 - Gemiddeld maandbereik online per publishers 6 jaar en ouder
Tabel 3 - Gemiddeld maandbereik online per device 6 jaar en ouder

Definities
KDH: Percentage van de doelgroep dat gemiddeld naar programma of zendergroep keek
KDH 000: Aantal kijkers in de doelgroep dat gemiddeld naar programma of zendergroep keek
BRK %: Het percentage kijkers dat minimaal één keer (ongeacht de hoeveelheid tijd) naar programma of zendergroep heeft gekeken
BRK 000: Het absoluut aantal kijkers dat minimaal één keer (ongeacht de hoeveelheid tijd) naar programma of zendergroep heeft gekeken
KT KIJKER: Gemiddelde kijktijd in minuten per kijker (bereikten) per programma
GEM FREQ: Het gemiddeld aantal gekeken programma’s per bereikte in de gerapporteerde periode
TV UITZENDDAG: De TV kijkcijfers op de dag van uitzending (live + uitgesteld kijkgedrag op de dag van uitzending)
TV UITGESTELD KIJKEN (1-6 DAGEN): Uitgesteld kijkgedrag via het TV-scherm op dag 1 t/m 6 na de uitzenddag
ONLINE BROADCAST TOTAL (OBT): Tenzij anders vermeld, betreft het online kijkgedrag naar programm op de uitzenddag + de 6 opvolgende dagen

Wat zit er in de meting van de online kijkcijfers van het jaar 2017? In de meting is het kijkgedrag naar alle beschikbare online content opgenomen. Tot en met 27 dagen na de tv-uitzenddag is deze content te relateren aan de oorspronkelijke uitzending. On Broadcasting (sinds 1-1-2016) en FOX Sports Eredivisie (sinds 1-8-2017) worden gerapporteerd. De online kijkcijfers van FOX Sports Eredivisie betreffen het lineaire kijkgedrag op de basic player naar de livestreams van de zenders: FOX Sports 1 Eredivisie, FOX Sports 3 Eredivisie en FOX Sports 5 Eredivisie. DISCLAIMER: Door technische problemen zijn de FOX Sports Eredivisie kijkcijfers die via de basic player gemeten worden beperkt gerapporteerd in de maand oktober.

Deze tekst is overgenomen uit het persbericht van Stichting KijkOnderzoek. Meer informatie over de Online kijkcijfers van het jaar 2017 en meer online kijkcijferrapportages vind je op de website van Stichting KijkOnderzoek.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

09/01/17

Jaaroverzicht kijkcijfers 2016: gemiddeld 183 minuten per dag TV

screenforce-sko-jaarcijfers-2016

Onderzoek

De Nederlander keek in 2016 gemiddeld 183 minuten per dag TV (3 uur en 3 minuten). Dit is 3,7% lager dan in 2015. De daling

Topics: Kijkcijfers, Online Video

21/06/16

Van alle videotijd besteden jongeren het meest aan TV

SPOT Van alle videotijd besteden jongeren het meest aan TV

Onderzoek

Van alle media besteden Nederlanders de meeste tijd aan het TV-kijken, bijna twee uur en drie kwartier per dag. Dat is live, uitgesteld en on-demand

Topics: Jongeren en media, Kijkcijfers, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

7 maart

YIM Talentdag

Op 7 maart vindt bij Omnicom Media Group de YIM Talentdag plaats waarin talenten werken aan

12 maart

TV Jaarrapport 2023

Dinsdag 12 maart presenteren we het Screenforce TV Jaarrapport 2023 en geven we antwoord op vragen als hoe het

12 maart

Training Stichting Reclame Code

Training: Reclame via social media en influencer marketing Wanneer is sprake van reclame volgens de Nederlandse

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

Communicatieadviseur

Fremantle is per direct op zoek naar een Communicatieadviseur. Je werkt nauw samen met jouw communicatie teamgenoten maar natuurlijk ben je

Senior Project Manager – Concepting & Partnerships

Talpa Network is per direct op zoek naar Senior Project Manager. Werk jij graag in een creatieve, ondernemende organisatie en staat

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met