Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

26/03/18
De 16 lessen van ROI-goeroes Les Binet en Peter Field

Tom Roach, Strategy Director en Managing Partner BBH Londen, heeft een selectie gemaakt van de belangrijkste onderzoeksresultaten en grafieken van Les Binet en Peter Field, dé experts op het gebied van communicatie-effectiviteitsonderzoek. Zo zijn emotionele campagnes effectiever in het realiseren van de belangrijkste campagnedoelstellingen en is TV in de periode 1980-2016 effectiever geworden wat campagne-effecten betreft. Binet en Field zijn het meest bekend van hun langdurige onderzoeksprogramma naar de succesfactoren van de Engels IPA cases, de Engelse ‘Effies’. Internationaal vormt dit het belangrijkste en grootste ROI-onderzoek van deze tijd. In dit artikel worden de 16 lessen van ROI-goeroes Les Binet en Peter Field beschreven.

Beste bewijslast dat reclame werkt
Wanneer je in de reclamewereld vraagt wie de experts zijn op het gebied van reclame-effectiviteit, zijn de enige namen die naar boven komen ‘Binet & Field’. Volgens Tom Roach zijn ze in de reclamewereld even bekend en beroemd, en hebben ze net zo veel impact, als de grote A-merken waarvan zij zelf weer de effecten in kaart brengen. In feite is het niet overdreven om te stellen dat zij met hun onderzoeken het meest overtuigend hebben aangetoond dat reclame werkt. Ze zijn onbetwist de grootste effectiviteitskampioenen in de wereld.

De 16 lessen van ROI-goeroes Les Binet en Peter Field - 1

Key take-outs:

  1. Share of voice (SOV) bepaalt marktaandeel (SOM)
  2. Optimale verhouding merkbouw/merkactivatie is 60:40
  3. Campagnes gericht op brede doelgroep zijn meest effectief
  4. Campagnes gericht op brede doelgroep zijn meest efficiënt
  5. Penetratie (in plaats van loyaliteit) geeft meeste verkoopeffecten
  6. Lange termijn focus geeft bredere en grotere verkoopeffecten
  7. Merkbouw en merkactivatie werken op een ander tijdsniveau
  8. Merkbouw en merkactivatie zijn intrinsiek verschillend qua doelstelling en effecten
  9. De verschillende marketinginstrumenten hebben elk een eigen positie in de merkbouw versus merkactivatie matrix
  10. Emotionele campagnes zijn effectiever wat alle belangrijke campagnedoelstellingen betreft (verkoop, marktaandeel, prijssensitiviteit, loyaliteit), en dat nog sterker  op de lange termijn
  11. Merkreputatie campagnes zijn effectiever wat alle belangrijke campagnedoelstellingen betreft (verkoop, marktaandeel, prijssensitiviteit, loyaliteit, penetratie, winst)
  12. Prijswinnende campagnes zijn 11 keer zo effectief in het vergroten van het marktaandeel (SOM)
  13. De campagnes die de hoogste prijzen hebben gewonnen zijn het meest efficiënt qua share of voice (SOV)
  14. TV is effectiever geworden wat campagne effecten betreft in de periode 1980-2016
  15. Een focus op korte termijn activatie is goed voor de return on marketing investment (ROMI) maar slecht voor de winstgroei
  16. Doordat adverteerders te veel focussen op korte termijn activatie is de gemiddelde effectiviteit van communicatiecampagnes de afgelopen 10 jaar afgenomen

De 16 lessen van ROI-goeroes Les Binet en Peter Field - 2

Onderbouwing essentiële reclameprincipes
Volgens Tom Roach zijn de inzichten van Binet & Field uit De 16 lessen van ROI-goeroes Les Binet en Peter Fieldhun IPA analyses onontbeerlijk voor reclameprofessionals die effectieve campagnes willen creëren voor hun klanten. Hun onderzoeken onderbouwen de essentiële principes van reclame: de sterke relatie tussen share of voice (SOV) en share of market (SOM), het belang van een juiste balans tussen lange termijn merkopbouw en korte termijn merkactivatie, de fundamentele band tussen creativiteit en effectiviteit, en de uitzonderlijke kracht van emotionele en merkreputatie-campagnes.

Interessant voor CMO’s, CEO’s en alle andere stakeholders
Tom Roach is op het idee gekomen om deze selectie met belangrijkste resultaten en grafieken te maken doordat hij de afgelopen tijd ontzettend veel positieve resultaten heeft gekregen op tweets met losse uitkomsten uit Binet & Field onderzoek. Dat betekent dat er naast de bestaande Binet & Field fanclub blijkbaar een nieuw publiek aan het ontstaan is. Deze selectie is volgens Tom Roach interessant voor CMO’s, CEO’s en alle andere stakeholders van communicatiecampagnes.

Deze tekst is een vertaling en bewerking door Screenforce van het artikel van Tom Roach op warc.com. De PDF met de 16 belangrijkste resultaten en grafieken is hier te downloaden.

Meer over dit onderwerp bij Screenforce
Screenforce publiceert regelmatig onderzoek naar de effectiviteit van TV-reclame onder het thema ‘Reclame Effect’ en ‘ROI’.

Uiteraard zijn ook de afzonderlijke publicaties van Binet en Field door ons besproken. Zo blijkt uit het laatste IPA rapport van Les Binet en Peter Field ‘Media in Focus; Marketing Effectiveness in the Digital Age’ dat traditionele media zich hebben aangepast aan het digitale landschap en daardoor nog effectiever zijn geworden.

Uit een onderzoeksrapport van het Amerikaanse Video Advertising Bureau blijkt dat TV-reclame voor een grotere stijging van de brand equity (merkwaarde) zorgt en dat consumenten TV-reclame maar liefst zes keer zo vaak emotioneel of gedenkwaardig vinden dan andere reclames.

Uit een analyse door SMI en RMT blijkt dat meer besteden aan TV-reclame een belangrijke factor is in het verhogen van de omzet van merken. Binnen een periode van twee jaar zagen twaalf verschillende merken hun omzet gemiddeld met 14,6% stijgen.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

29/09/22

Wat kunnen merken doen in tijden van inflatie?

Nieuws Onderzoek

Ad Alliance heeft afgelopen augustus onderzoeksbureau Dynata onderzoek laten uitvoeren naar de invloed van de inflatie op merken. In hoeverre heeft de inflatie ook invloed

Topics: Reclame-effect, ROI

29/01/15

Variatie in lengte commercial werkt het best

Onderzoek

Millward Brown analyseert 132.000 TV-commercials op lengte. Er bestaat geen optimale lengte voor een TV commercial. Veel TV-campagnes zullen juist profiteren indien ze verschillende lengte

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect, ROI, TV-reclame

16/10/23

Ondertitelde TV-commercials zijn effectiever en inclusiever

Kennis Nieuws Onderzoek

In ons land wonen 1,5 miljoen mensen die doof of slechthorend zijn. Met ondertiteling van TV-commercials kunnen adverteerders hun product en dienstenaanbod divers en inclusief

Topics: Techniek, TV-reclame

16 maart

Foto’s TV Jaarrapport 2022

Donderdag 16 maart presenteerde Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Bekijk hier alle foto’s van

12 december

Webinar: De Kracht van Creatie

Ben je ook benieuwd hoe je de impact van commercials kunt verhogen? Samen met neuromarketingbureau

11 januari

Koffiedik Kijken | VIA

Koffiedik Kijken is dé nieuwjaarsbijeenkomst van de media, marketing- en communicatiebranche. Diverse sprekers nemen een

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

Team Manager Data Science

Als Team Manager Data Science geef je leiding aan een team van acht data scientists die dataproducten bouwen die een directe

Communicatieadviseur

Fremantle is per direct op zoek naar een Communicatieadviseur. Je werkt nauw samen met jouw communicatie teamgenoten maar natuurlijk ben je

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met