Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

15/12/21
Screenforce publishers roepen markt op om nieuwe online luidheidsnorm te omarmen

De Nederlandse online publishers, aangesloten bij Screenforce, doen een oproep aan adverteerders en producenten van commercials om de nieuwe luidheidsnorm voor online commercials te omarmen. De introductie van de door de European Broadcast Union (EBU) ontwikkelde norm vormt de oplossing voor de grote verschillen in luidheid, die aanwezig kunnen zijn tussen online content en online commercials. De online kijkers hebben profijt van deze introductie: zij zullen geen verschil in luidheid meer ervaren tussen de content en de commercials. Dat komt omdat de content al uitgeserveerd wordt op deze EBU luidheidsnorm.

Bestaande norm voor TV uitgebreid naar online
De introductie van deze luidheidsnorm is in feite een uitbreiding van de bestaande EBU luidheidsnorm, beter bekend als de EBU R128. Hierin is een luidheidsnorm van -23 LUFS opgenomen. De uitbreiding voor online commercials heeft de EBU in juni gepubliceerd onder de naam R128 s2. De Nederlandse online publishers, die bij Screenforce zijn aangesloten, zullen in de nabije toekomst bij de intake van online commercials controleren of deze ook voldoen aan de norm. Hierop vooruitlopend roepen zij adverteerders en producenten van commercials nu al op om de luidheid van de commercials op de luidheidsnorm van -23 LUFS aan te leveren. Dit geldt voor alle online video campagnes, voor zowel direct buy als programmatic ingekochte campagnes en voor met VAST en met VPAID aangeleverde commercials.

Bij Screenforce aangesloten online publishers
In totaal zijn vijftien video platforms bij Screenforce aangesloten, hetzij rechtstreeks, hetzij via hun partnership met Ad Alliance. De vijftien merken zijn NPO Start, RTL XL, Videoland, DPG Media, Discovery, ESPN, Ziggo Sport, Eurosport, 24Kitchen, Comedy Central, MTV, Spike, National Geographic, XITE en KIJK.

Nieuwe norm reeds door VIA geaccepteerd
De nieuwe norm is een uitbreiding van de bestaande R128 norm, die de EBU al in 2011 voor TV heeft gepubliceerd. De nieuwe versie van de luidheidsnorm is opgenomen in de technische specificaties voor aanlevering van TV en online commercials op de website van Screenforce. Op 22 juni heeft de Taskforce Online Video van VIA Nederland haar derde editie van het Online Video Handboek gepubliceerd. Technische standaarden, waaronder de nieuwe luidheidsnorm, zijn opgenomen in dit handboek. Leden van VIA kunnen het handboek hier downloaden.

Consument krijgt een betere ervaring
De nieuwe luidheidsnorm zorgt ervoor dat er geen verschillen zitten in het luidheidniveau van verschillende commercials op de Nederlandse videoplatforms. De consument zal geen verschil meer ervaren tussen de luidheid van een commercial en van de content. Dit omdat de content wel al genormaliseerd is op de R128 norm.

Gesprekken over luidheidsproblemen veroorzaakt door online devices
Verschillende online devices kunnen nog wel verschillende geluidsbelevingen geven. Dit probleem heeft een technische oorzaak waar de online publishers geen rol in hebben. Voor het vinden van een oplossing lopen momenteel gesprekken tussen de fabrikanten van de devices en de European Broadcast Union.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

11/03/22

Verslag TV Jaarrapport 2021 | TV reclame in 2021 naar recordomzet

Nieuws

Op woensdag 9 maart vond de presentatie van het Screenforce TV Jaarrapport 2021 plaats. Wil jij de presentaties nog eens terugkijken? Of kon je er toch

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, Online Video, Reclame-effect, TV Jaarrapport, TV-reclame

09/03/22

TV-reclamebestedingen naar record in 2021: de markt groeit met 20% naar € 903 miljoen

Nieuws

2021 is voor de TV-reclamemarkt een bijzonder jaar geworden. De bestedingen van adverteerders op TV zijn nog nooit zo hoog geweest als in het afgelopen

Topics: Mediabestedingen, Online Video, TV Jaarrapport, TV-reclame

01/02/22

Het vooruitkijken van TV-programma’s neemt toe, vooral onder jongeren

Nieuws Onderzoek Persberichten

Belangrijkste video-ontwikkelingen uit Trends in Digitale Media 2021 Screenforce heeft de belangrijkste video-ontwikkelingen uit het Trends in Digitale Media onderzoek onder internettende Nederlanders samengevat. Zo

Topics: Jongeren en media, Techniek

Algemeen directeur en Directeur Onderzoek

Nationaal Media Onderzoek (NMO) zoekt twee directeuren Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft als doel

Communicatieadviseur B2B

Misschien ken je Ad Alliance nog niet, maar onze merken ongetwijfeld wel. Ad Alliance is

Media Analist

Talpa Media Solutions zet de doelstelling van de adverteerder altijd centraal, want alleen op die

19 mei

MWG50

Op donderdag 19 mei is het tijd voor een groot feest, want MWG is 50

24 mei

The state of the attention economy

Op dinsdag 24 mei organiseren Screenforce en haar Belgische zusterorganisatie VIA Association of AV-Media de

31 mei

Digital Industry Meetup Influencer Marketing

Sommige influencers gaan binnenkort onder het toezicht van het Commissariaat voor de Media vallen en

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en