Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

02/03/16
Rapportage Media Standaard Survey 2015 beschikbaar

De organisaties voor de Nederlandse mediabereiksonderzoeken, NLO, NOM, SKO en VINEX hebben voor de vijfde keer een rapportage over mediagebruik en –gedrag uit de Media Standaard Survey uitgebracht. Uit de cijfers blijkt onder meer dat mediagebruik steeds verder digitaliseert.

In de rapportage komen resultaten van mediagebruik op diverse locaties en platformen aan de orde. Daarnaast worden crossmediale resultaten gepresenteerd in de vorm van media imperatives per mediumtype naar doelgroepen.

Het TV-bezit was in 2015 97%. Het gemiddeld aantal toestellen per huishouden is 1,6 toestel. Deze SPOT gebruik apparaten voor mediumtypen MSScijfers blijven vergelijkbaar met voorgaande jaren. Uit de MSS 2015 blijkt dat 87% van de Nederlandse huishoudens digitale televisie ontvangt op een van de aanwezige toestellen. Dit is weer een stijging ten opzichte van het vorige jaar: de penetratie van digitale TV steeg van 71% in 2011 naar 76% in 2012, 82% in 2013, 84% in 2014 en 87% in 2015. De ontvangst van digitale televisie via de kabel (55% van de huishoudens) is gelijk gebleven ten opzichte van 2014. Significant gestegen is de ontvangst via het internet (13%) en iets gestegen is via glasvezel (8%).

Connected TV stijgt van 22% naar 31%
Het aantal huishoudens met een harddisk recorder aangesloten op een TV is significant gestegen tegenover vorig jaar en is nu meer dan een derde (38%). Ook de TV met directe toegang tot het internet (‘Connected TV’) stijgt weer van 22% in 2014 naar 31% in 2015.

Sinds de opkomst van breedbandinternet en mobiele devices als de smartphone en de tablet hebben
Nederlanders meer mogelijkheden om naar TV-programma’s en andere video- en TV-content te kijken. In 2014 keek 44% van de personen van 13 jaar en ouder wel eens naar TV-programma’s via een ander apparaat dan de TV. In 2015 is dit percentage weer verder gestegen tot 47%. Het gaat hier om computers (desktops/laptops) maar ook andere apparaten die in staat zijn om verbinding met het internet te maken (spelcomputers en mediaspelers).

Buitenshuis TV-kijken
In 2015 zegt 40% van de 13-plussers wel eens buitenshuis TV te kijken. Dat is iets minder dan in
2014 maar geen significante daling. In verreweg de meeste gevallen betreft dit het kijken bij
anderen thuis (gastkijken). Er wordt meer ‘ergens anders’ buitenshuis gekeken en minder op de
andere specifiek in de antwoordcategorieën benoemde locaties. 59% van de jongeren van 13 tot 19 jaar kijkt televisie buitenshuis. Voor personen in de leeftijd tussen 20 en 34 jaar is dit percentage 54%.

SPOT buitenshuis TV-kijken MSS

Internet blijft groeien en digitaal lezen neemt toe
Kernpunt is dat internet blijft groeien. Naast de desktop-computer groeit met name het aandeel van laptops, tablets en smartphones. Ook het digitale lezen neemt toe. Digitaal mediagebruik van dagbladen (48%) loopt nog altijd voor op tijdschriften (27%), maar het digitaal lezen van tijdschriften is flink in opkomst.

Dagbladen lezen op de computer is minder populair geworden (van 29% in 2014 naar 27% in 2015), maar magazines lezen groeide juist: van 10 naar 16%. Dagbladen worden steeds vaker op de mobiele telefoon en tablet gelezen.

Over Media Standaard Survey
De Media Standaard Survey (MSS) wordt sinds 2011 uitgevoerd door TNS NIPO, in opdracht van de Nederlandse JIC’s. Deze gezamenlijke Establishment Survey levert normcijfers op die in de afzonderlijke bereiksonderzoeken worden gebruikt voor weging en werving. Het levert ook de definities van doelgroepen, zodat iedereen dezelfde uitgangspunten hanteert. Verder werpt de MSS een blik op nieuwe trends in mediagebruik.

De uitkomsten zijn representatief voor alle huishoudens in Nederland en alle individuen van 13 jaar en ouder. In 2015 zijn 6.144 huishoudens en 5.255 personen van 13 jaar en ouder ondervraagd.

Download de Media Standaard Survey 2015.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

23/09/22

Grootste deel van mediatijd (37%) wordt besteed aan kijken

Nieuws Onderzoek

Het Engelse multimediaonderzoek IPA TouchPoints levert interessante Insights over de actuele mediaconsumptie De data zijn afkomstig van een representatieve steekproef van 6.000 personen in Engeland

Topics: Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

07/07/22

Jongerenonderzoek 2022

Nieuws Onderzoek

Het gedrag van jongeren onder de loep Mediahuis, Wayne Parker Kent en MediaTest presenteren de 6e editie van hun befaamde jaarlijkse Jongerenonderzoek. Wij delen hier

Topics: Jongeren en media

01/02/22

Het vooruitkijken van TV-programma’s neemt toe, vooral onder jongeren

Nieuws Onderzoek Persberichten

Belangrijkste video-ontwikkelingen uit Trends in Digitale Media 2021 Screenforce heeft de belangrijkste video-ontwikkelingen uit het Trends in Digitale Media onderzoek onder internettende Nederlanders samengevat. Zo

Topics: Jongeren en media, Techniek

Marketing Communicatie Expert

Screenforce is de Nederlandse TV-marketingorganisatie. Haar doel is om adverteerders en mediabureaus te helpen om

Teammanager data & insights

Ster zoekt een ondernemende, resultaatgerichte en inspirerende teammanager data & insights. Met jouw managementervaring weet

Eindregisseur / Playout Operator

SBS6, NET5, Veronica, SBS9 en TV538 zijn dé vijf TV-kanalen van Talpa Network. Als Eindregisseur

3 -
9 oktober

Dutch Media Week

Van 3 tot en met 9 oktober laat Dutch Media Week de ontwikkeling zien van

6 oktober

Festival of Marketing 2022

Introducing Marketing Week’s Festival of Marketing, taking place in-person, on 06 October 2022 at a

6 oktober

Grand Prix Content Marketing

De Grand Prix Content Marketing is na twee jaren vol coronaleed terug, met een nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en