Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

02/03/16
Rapportage Media Standaard Survey 2015 beschikbaar

De organisaties voor de Nederlandse mediabereiksonderzoeken, NLO, NOM, SKO en VINEX hebben voor de vijfde keer een rapportage over mediagebruik en –gedrag uit de Media Standaard Survey uitgebracht. Uit de cijfers blijkt onder meer dat mediagebruik steeds verder digitaliseert.

In de rapportage komen resultaten van mediagebruik op diverse locaties en platformen aan de orde. Daarnaast worden crossmediale resultaten gepresenteerd in de vorm van media imperatives per mediumtype naar doelgroepen.

Het TV-bezit was in 2015 97%. Het gemiddeld aantal toestellen per huishouden is 1,6 toestel. Deze SPOT gebruik apparaten voor mediumtypen MSScijfers blijven vergelijkbaar met voorgaande jaren. Uit de MSS 2015 blijkt dat 87% van de Nederlandse huishoudens digitale televisie ontvangt op een van de aanwezige toestellen. Dit is weer een stijging ten opzichte van het vorige jaar: de penetratie van digitale TV steeg van 71% in 2011 naar 76% in 2012, 82% in 2013, 84% in 2014 en 87% in 2015. De ontvangst van digitale televisie via de kabel (55% van de huishoudens) is gelijk gebleven ten opzichte van 2014. Significant gestegen is de ontvangst via het internet (13%) en iets gestegen is via glasvezel (8%).

Connected TV stijgt van 22% naar 31%
Het aantal huishoudens met een harddisk recorder aangesloten op een TV is significant gestegen tegenover vorig jaar en is nu meer dan een derde (38%). Ook de TV met directe toegang tot het internet (‘Connected TV’) stijgt weer van 22% in 2014 naar 31% in 2015.

Sinds de opkomst van breedbandinternet en mobiele devices als de smartphone en de tablet hebben
Nederlanders meer mogelijkheden om naar TV-programma’s en andere video- en TV-content te kijken. In 2014 keek 44% van de personen van 13 jaar en ouder wel eens naar TV-programma’s via een ander apparaat dan de TV. In 2015 is dit percentage weer verder gestegen tot 47%. Het gaat hier om computers (desktops/laptops) maar ook andere apparaten die in staat zijn om verbinding met het internet te maken (spelcomputers en mediaspelers).

Buitenshuis TV-kijken
In 2015 zegt 40% van de 13-plussers wel eens buitenshuis TV te kijken. Dat is iets minder dan in
2014 maar geen significante daling. In verreweg de meeste gevallen betreft dit het kijken bij
anderen thuis (gastkijken). Er wordt meer ‘ergens anders’ buitenshuis gekeken en minder op de
andere specifiek in de antwoordcategorieën benoemde locaties. 59% van de jongeren van 13 tot 19 jaar kijkt televisie buitenshuis. Voor personen in de leeftijd tussen 20 en 34 jaar is dit percentage 54%.

SPOT buitenshuis TV-kijken MSS

Internet blijft groeien en digitaal lezen neemt toe
Kernpunt is dat internet blijft groeien. Naast de desktop-computer groeit met name het aandeel van laptops, tablets en smartphones. Ook het digitale lezen neemt toe. Digitaal mediagebruik van dagbladen (48%) loopt nog altijd voor op tijdschriften (27%), maar het digitaal lezen van tijdschriften is flink in opkomst.

Dagbladen lezen op de computer is minder populair geworden (van 29% in 2014 naar 27% in 2015), maar magazines lezen groeide juist: van 10 naar 16%. Dagbladen worden steeds vaker op de mobiele telefoon en tablet gelezen.

Over Media Standaard Survey
De Media Standaard Survey (MSS) wordt sinds 2011 uitgevoerd door TNS NIPO, in opdracht van de Nederlandse JIC’s. Deze gezamenlijke Establishment Survey levert normcijfers op die in de afzonderlijke bereiksonderzoeken worden gebruikt voor weging en werving. Het levert ook de definities van doelgroepen, zodat iedereen dezelfde uitgangspunten hanteert. Verder werpt de MSS een blik op nieuwe trends in mediagebruik.

De uitkomsten zijn representatief voor alle huishoudens in Nederland en alle individuen van 13 jaar en ouder. In 2015 zijn 6.144 huishoudens en 5.255 personen van 13 jaar en ouder ondervraagd.

Download de Media Standaard Survey 2015.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

11/02/16

Meer aandacht voor reclame rond TV-content dan YouTube-content

SPOT Watching the devices

Onderzoek

Meer aandacht voor reclame rond TV-content dan rond YouTube-content. Dit blijkt uit onderzoek van COG Research uit Engeland dat afgelopen september gepresenteerd is op het

Topics: Jongeren en media, Online Video, TV-reclame

04/04/14

Resultaten onderzoek media:tijd 2014

Mediatijd 2014

Onderzoek

Op 3 april 2014 zijn de resultaten gepresenteerd van media:tijd. Dat is een tijdbestedingonderzoek dat in de herfst van 2013 is uitgevoerd door GfK in

Topics: Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

11/12/17

Kloof tussen mediaprofessionals en gewone man

Kloof tussen mediaprofessional en gewone man

Nieuws

Net zoals de bewoners van de Amsterdamse grachtengordel slecht kunnen invoelen hoe de gewone man of vrouw in de provincie over Zwarte Piet denkt, schatten

Topics: Kijkcijfers, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd, TV-reclame

13 juni

NIMA Marketing Day 2024

Op 13 juni 2024 organiseren NIMA en MarketingTribune de achtste NIMA Marketing Day. De NMD is

26 juni

M100 Summer Edition

Op woensdag 26 juni 2024, tegen het begin van de zomervakantie, presenteert Media Meetings & Magazines

Account Manager/ Client Lead

Ad Alliance is op zoek naar een Account Manager/ Client Lead Als Client Lead ben je medeverantwoordelijk voor het behalen van

Media Director

ZIGT is per direct op zoek naar Media Director-Hoofddorp. Je hebt je strepen verdiend aan mediabureauzijde, waar je minimaal 5 jaar

Strategy Director

ZIGT is per direct op zoek naar Strategy Director-Hoofddorp. Een creatieve schaker die zetten vooruitdenkt, daar ligt jouw kracht. Jij zet

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met