STIVA staat voor stichting verantwoord alcoholgebruik. Deze stichting is de brancheorganisatie van de alcohol producerende industrie in Nederland. De STIVA heeft een reclamecode alcoholhoudende dranken opgesteld.
Waarin de volgende punten voor de adverteerders, zenders en bureaus van belang zijn:
- Reclame voor alcoholhoudende drank mag geen overmatige of anderszins onverantwoorde consumptie tonen, suggereren of stimuleren.
- Reclame voor alcoholhoudende drank mag onthouding of matig gebruik van alcohol of non-alcoholische drankjes niet op een negatieve manier uitbeelden.
- Reclame voor alcohol mag geen verwarring wekken over het feit dat de drank waarvoor reclame wordt gemaakt alcohol bevat en het alcoholpercentage. De reclame mag niet suggereren dat het alcoholpercentage een positieve eigenschap is of dat risico’s verdwijnen naarmate het percentage lager is.
- Alcoholreclames mogen niet wijzen op de ont remmende werking van alcohol, de mogelijk gunstige gezondheidseffecten van het drinken van alcohol, suggereren dat alcohol lichamelijke, geestelijke of sportprestaties verbetert, of mensen tonen die alcohol drinken op de werkplek en als de setting wel een werkomgeving is moet duidelijk zijn dat de werkzaamheden zijn geëindigd, of de indruk wekken dat er een causaal verband is tussen de consumptie van alcohol en het hebben van sociaal en/of seksueel succes.
- Reclame voor alcohol mag niet specifiek gericht zijn op zwangere vrouwen en minderjarigen.
- Reclame voor alcohol en sociale netwerksites waar de adverteerder controle over heeft mogen geen personen tonen die jonger zijn of jonger lijken dan 18 jaar.
- Reclame voor alcohol mag niet suggereren dat het drinken van alcohol een teken van volwassenheid is.
- Alcoholreclames mogen geen situaties weergeven die aanzetten tot risicovolgedrag, acceptatie of associatie of verwijzing naar illegale drugs tonen.
- Er mag geen reclame voor alcohol bij evenementen gemaakt worden, indien redelijkerwijs moet worden vermoed dat daardoor verstoring van de openbare orde en/of redelijkerwijs te verwachten valt dat daardoor risico’s ontstaan op lichamelijk letsel voor deelnemers en/of toeschouwers.
- De reclame mag geen relatie leggen tussen consumptie van alcoholhoudende drank en actieve deelname aan het verkeer.
- Het verbinden van een merknaam van een alcoholhoudende drank aan een evenement is toegestaan.
- Reclame voor alcoholhoudende dranken in welke vorm dan ook mag geen publiek bereiken dat voor meer dan 25% bestaat uit minderjarigen en mag niet worden uitgezonden op radio en TV direct voorafgaand aan, tijdens, of direct volgend op programma’s die voor meer dan 25% worden gehoord/bekeken door minderjarigen.
- Op jongerenzenders voor minderjarigen mag geen reclame voor alcoholhoudende drank worden gemaakt. Voor de vaststelling van het percentage minderjarigen in het kijk- en luisterpubliek is uitgegaan van het gewogen gemiddelde van de kijk- en luistercijfers, afgezet tegen het programma-aanbod van een zender.
Kijk hier voor meer informatie over de reclamecode alcoholhoudende dranken.