Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

01/10/21
Reclamecode voedingsmiddelen

Reclame voor voedingsmiddelen, in het bijzonder gericht op kinderen, spelen een rol in de publieke discussie over voeding en gezondheid. Hoewel de FNLI vindt dat er onvoldoende bewijs is dat reclame een grote bijdrage levert aan de ontwikkeling van overgewicht, heeft de FNLI begrip voor de vragen die reclame gericht op kinderen oproept.

De levensmiddelenindustrie stelt via zelfregulering beperkingen aan reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen. Deze beperkingen zijn opgenomen in de reclamecode voedingsmiddelen.

De volgende regels zijn van belang voor adverteerders, zenders en bureaus:

    • Er mag geen reclame voor voedingsmiddelen worden gemaakt die specifiek gericht is op kinderen tot en met 12 jaar.

Er mag geen reclame worden gemaakt die niet specifiek maar wel mede gericht is op kinderen tot en met 12 jaar als het publiek waarvoor de reclame bestemd is voor 25% of meer bestaat uit kinderen tot en met 12 jaar.

  • Het bovengenoemde reclameverbod is niet van toepassing op reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen van 7 tot en met 12 jaar die voldoen aan specifieke voedingskundige criteria: het gaat dan om een maxima aan calorische waarde, het verzadigd vetgehalte en de hoeveelheid zoet en suikers in deze producten.
  • Er mag wel reclame worden gemaakt voor voedingsmiddelen gericht op kinderen tot en met 12 jaar als de reclame tot stand is gekomen in samenwerking met de overheid of een andere erkende autoriteit op het terrein van voeding, gezondheid en/of beweging.
  • In een reclame-uiting voor een voedingsmiddel dienen mededelingen over smaak, portiegrootte en een eventuele bijdrage van het aangeprezen voedingsmiddel aan een verantwoord voedingspatroon juist en volledig te zijn.
  • Het is verboden gezondheidsclaims te gebruiken die door de Europese Commissie zijn afgewezen of die niet onder een overgangsregeling vallen.
  • Reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen tot en met 7 jaar is niet toegestaan. Dit betekent dat er geen reclame voor voedingsmiddelen wordt geuit in/op mediadragers welke zich volgens het algemeen in de markt geaccepteerde bereik onderzoek specifiek richten op kinderen tot en met 7 jaar.
  • Een reclame voor een voedingsmiddel dat geassocieerd wordt met een bepaald specifiek voor kinderen bestemd TV-en/of radioprogramma mag niet getoond worden in reclameblokken tijdens en direct aansluitend op de uitzending van dat programma.
  • In reclame op audiovisuele media specifiek gericht op kinderen, zal een kinderidool niet actief een voedingsmiddel en/of daaraan gerelateerde premiums en diensten aanprijzen.

Meer informatie over de reclamecode voor voedingsmiddelen vind je hier.

 

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

04/06/15

Convenant ter voorkoming en bestrijding van reclame illegale kansspelaanbieders

SPOT kansspelautoriteit nederland

Kennis

De Kansspelautoriteit en verschillende mediapartijen tekenden op donderdag 4 juni 2015 een convenant ter voorkoming en bestrijding van reclame van illegale gokaanbieders.

Topics: Regelgeving TV-reclame

31/12/19

Geen alcoholreclame in 2020 op twee televisiezenders

Nieuws Kennis

Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) heeft laten vaststellen welke radio- en televisiezenders op basis van de kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender. Voor

Topics: Regelgeving TV-reclame, TV-reclame

01/10/21

Reclameregels publieke omroepen

SPOT reclamecode Publieke Omroepen

Kennis

Regels voor reclame in de Mediawet die alleen voor de publieke omroepen gelden.

Topics: Regelgeving TV-reclame

23 april

Duurzaamheidsreclame: no washing, no hushing

Datum, tijd en locatie 23 april 15:00 – 17:00 B. Amsterdam Johan Huizingalaan 763a 1066 VH

16 mei

AMMA Awards

De AMMA Awards worden op donderdag 16 mei 2024 uitgereikt in Koninklijk Theater Tuschinski Amsterdam “Met

5 juni

E-Commerce Live!

What’s next in e-commerce? Laat je verrassen op Emerce E-commerce Live! De trends en uitdagingen van

Product Manager Advanced Video Advertising

Talpa Network is een toonaangevend mediabedrijf met een sterke focus op het leveren van geavanceerde advertentieoplossingen aan adverteerders en mediabureaus. Voor

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

(Meewerk)Stage Marketing & Communicatie

Ben jij gek op radio, TV en online video? Heb jij video on demand uitgespeeld, altijd je draadloze oordopjes in en

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met