Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

17/01/17
Reclamegeld is een aantoonbare stimulans economische groei EU

Iedere euro die aan reclame wordt besteed, voegt zeven euro toe aan het Bruto Binnenlands Product van de EU. Dat blijkt uit het onderzoek The Value of Advertising van Deloitte. Het EU-brede onafhankelijke onderzoek vond plaats in opdracht van de wereldwijde adverteerdersbond WFA in samenwerking met een coalitie van Europese bureaus, exploitanten en belangenverenigingen.

De Europese reclame-industrie pleit voor een heroverweging van verdere beperkingen op reclame, zoals infographic website volledigin de Audiovisuele Mediadiensten Richtlijn (AVMSD) en de e-Privacy Richtlijn, omdat deze beperkingen veelal geen rekening houden met deze economische belangen.

Value of Advertising is het eerste EU-brede rapport dat de economische en maatschappelijke bijdrage van reclame door cijfers onderbouwd in kaart brengt. De studie toont het vermogen van de industrie aan economische groei in de EU te stimuleren en een positieve bijdrage te leveren aan de werkgelegenheid.
Door gebruik te maken van econometrische modellen wordt aangetoond dat de 92 miljard euro die in 2014 aan reclame is besteed in de EU, 643 miljard euro heeft toegevoegd aan het BBP van de Unie (4,6 %). Ook is de reclame-industrie goed voor bijna 6 miljoen banen in de EU (2,6% van de totale EU werkgelegenheid).

Het onderzoek toont aan dat reclame innovatie stimuleert en voordelen biedt aan de consument. Reclame zorgt ervoor dat consumenten tegen lage kosten of zelfs gratis kunnen profiteren van nieuws, entertainment en communicatiemiddelen in het totale medialandschap van TV, radio en online. Ook grote sportevenementen worden mogelijk gemaakt door reclame.

“Heel goed dat WFA dit initiatief heeft genomen om het positieve verhaal over de invloed van reclame met cijfers onderbouwd onder de aandacht te brengen. Het onderzoek toont aan dat reclame een economische factor van belang is, die een sterke bijdrage levert aan de maatschappij en de economie. Daarom roept BVA in lijn met WFA de politiek op om terughoudend te zijn met de roep om wettelijke restricties als reclameverboden, die de vrijheid van commerciële communicatie vaak onnodig inperken“, aldus Heleen Crielaard, bestuurslid BVA en Senior Marketing Manager Rabobank.

Download het rapport via de website.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

23/11/22

Egta’s Expert series: Insights in de aandachteconomie

Kijktip Nieuws

Is aandacht de meest waardevolle grondstof in de wereld? Nu content producenten en merken allemaal hun best doen om de aandacht van de consument te

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

21/11/22

Branding werkt in 80% van de gevallen beter dan performance marketing

Nieuws

Branding stimuleert de verkoop, verbetert de ROI en verhoogt zelfs het rendement van actiemarketing, bezuinig er niet op! Dat is de hoofdconclusie die marketingdatasoftware platform

Topics: Mediabestedingen, TV-reclame

14/11/22

Boost jouw merk met distinctive brand assets

Inspiratie Nieuws

In deze whitepaper nemen de branding experts van Blauw Research je mee aan de hand van opvallende en bewezen ontdekkingen over DBA’s (Distinctive Brand Assests)

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

B2B Marketing Manager Events

Het B2B Marketing team is onderdeel van het saleshuis Media Solutions en heeft als doel

Senior Creatief Strateeg

Ben jij die allround Senior Creatief Strateeg die voor ambitieuze adverteerders van Nederland wil werken?

6 -
7 december

The Future of TV Advertising Global

Op dinsdag 6 en woensdag 7 december keert The Future of TV Advertising Global –

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en