Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

01/10/21
Reclameregels commerciële omroepen

Regels in de Mediawet die alleen voor commerciële omroepen gelden. Kijk hier voor meer informatie over de mediawet.

  • Sponsoring: aan het begin of het einde van het programma moeten alle sponsors door middel van naam of beeldmerk worden vermeld. Deze vermelding mag ten hoogste 5 seconden duren, mag niet beeldvullend zijn en moet bestaan uit stilstaande beelden.
  • Als een sponsor een bijdrage heeft geleverd in geld dan mag de omroep diens producten niet tonen of vermelden in het gesponsorde programma.
  • Programma’s mogen alleen worden gesponsord als er in het redactiestatuut waarborgen zijn opgenomen voor de redactionele onafhankelijkheid van de werknemers die belast zijn met de verzorging en samenstelling van het programma ten opzichte van de sponsors.
  • Nieuws, actualiteiten of politieke informatie mag niet worden gesponsord.
  • Voor sponsoring door alcoholmerken tussen 6.00 en 21.00 geldt dat op een neutrale wijze de naam of het (beeld)merk gemeld wordt. Na 21.00 hoeft dit niet neutraal te zijn, maar het mag geen aanprijzing zijn.
  • Het is toegestaan om in een gesponsord programma de producten of diensten van de sponsor te tonen. Het publiek mag niet door middel van aanprijzingen worden aangespoord tot het kopen of huren van deze producten of tot het afnemen van diensten bij de sponsor.
  • Product placement wordt omschreven als het opnemen van een product of dienst of (beeld)merk in de verhaallijn van het programma of een verwijzing daarnaar die deel uitmaakt van de verhaallijn.
  • Product placement is in principe niet toegestaan. Er wordt een uitzondering gemaakt voor product placement in films, series, sportprogramma’s en lichte amusementsprogramma’s (programma’s van verstrooiende aard die geen nieuwe, actuele of politieke informatie bevatten). Product placement in programma’s die bestemd zijn voor kinderen onder de 12 jaar is niet toegestaan.
  • Product placement is alleen toegestaan als de redactie van het programma waar het in voorkomt door middel van een statuut de redactionele onafhankelijkheid van zijn werknemers waarborgt.
  • Er moet een duidelijk leesbare waarschuwing zijn dat een programma product placement bevat. Deze waarschuwing moet aan het begin en einde van het programma en aan het einde van elke onderbreking vermeld worden. Dit gebeurt door middel van de neutrale tekst: “dit programma bevat product plaatsing.”
Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

06/01/22

Update reclame online kansspelen: TV-zenders scherpen eigen beleid aan

Kennis Nieuws

Op 1 april 2021 is de wet Kansspelen op Afstand (KOA) in werking getreden. Als één van de laatste landen binnen Europa heeft Nederland de

Topics: Regelgeving TV-reclame, TV-reclame

04/01/22

Geen alcoholreclame in 2022 op twee jongerenzenders

Nieuws

STIVA heeft laten vaststellen welke radio- en televisiezenders op basis van de kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender. Dit betekent dat in

Topics: Regelgeving TV-reclame

14/12/21

Nieuwe Reclamecode Online Kansspelen beperkt volume en inhoud TV en online reclame

Persberichten

Nederland kent sinds vandaag een ‘Reclamecode Online Kansspelen’. In deze code maken de vergunde aanbieders van kansspelen vrijwillig, bovenwettelijke afspraken om naast inhoudelijke beperkingen, de

Topics: Regelgeving TV-reclame

Projectcoördinator

Heb je oog voor zowel hoofdlijnen als details? Ben je oplossingsgericht en ga je geen

PR Manager

Paramount Global (NASDAQ: PARA, PARAA) is a leading global media and entertainment company that creates

(Junior) Digital Campaign Manager

Talpa Media Solutions is de verkooporganisatie voor vier Nederlandse commerciële televisiezenders SBS6, Net5, Veronica, SBS9

6 september

Cross Media Café: Nieuwsvoorziening van de Toekomst

Op dinsdag 6 september organiseren we in samenwerking met Beeld & Geluid weer een gloednieuw

9 -
12 september

IBC 2022

Van 9-12 september 2022 is de International Broadcasting Convention, ’s werelds meest invloedrijke media, entertainment

15 september

Ster Focus

Tijdens Ster Focus blikken we op donderdag 15 september tijdens een online sessie van 12.00

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en