Regels in de Mediawet die alleen voor commerciële omroepen gelden. Kijk hier voor meer informatie over de mediawet.
- Sponsoring: aan het begin of het einde van het programma moeten alle sponsors door middel van naam of beeldmerk worden vermeld. Deze vermelding mag ten hoogste 5 seconden duren, mag niet beeldvullend zijn en moet bestaan uit stilstaande beelden.
- Als een sponsor een bijdrage heeft geleverd in geld dan mag de omroep diens producten niet tonen of vermelden in het gesponsorde programma.
- Programma’s mogen alleen worden gesponsord als er in het redactiestatuut waarborgen zijn opgenomen voor de redactionele onafhankelijkheid van de werknemers die belast zijn met de verzorging en samenstelling van het programma ten opzichte van de sponsors.
- Nieuws, actualiteiten of politieke informatie mag niet worden gesponsord.
- Voor sponsoring door alcoholmerken tussen 6.00 en 21.00 geldt dat op een neutrale wijze de naam of het (beeld)merk gemeld wordt. Na 21.00 hoeft dit niet neutraal te zijn, maar het mag geen aanprijzing zijn.
- Het is toegestaan om in een gesponsord programma de producten of diensten van de sponsor te tonen. Het publiek mag niet door middel van aanprijzingen worden aangespoord tot het kopen of huren van deze producten of tot het afnemen van diensten bij de sponsor.
- Product placement wordt omschreven als het opnemen van een product of dienst of (beeld)merk in de verhaallijn van het programma of een verwijzing daarnaar die deel uitmaakt van de verhaallijn.
- Product placement is in principe niet toegestaan. Er wordt een uitzondering gemaakt voor product placement in films, series, sportprogramma’s en lichte amusementsprogramma’s (programma’s van verstrooiende aard die geen nieuwe, actuele of politieke informatie bevatten). Product placement in programma’s die bestemd zijn voor kinderen onder de 12 jaar is niet toegestaan.
- Product placement is alleen toegestaan als de redactie van het programma waar het in voorkomt door middel van een statuut de redactionele onafhankelijkheid van zijn werknemers waarborgt.
- Er moet een duidelijk leesbare waarschuwing zijn dat een programma product placement bevat. Deze waarschuwing moet aan het begin en einde van het programma en aan het einde van elke onderbreking vermeld worden. Dit gebeurt door middel van de neutrale tekst: “dit programma bevat product plaatsing.”