Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

01/10/21
Reclameregels publieke omroepen

Regels voor reclame in de Mediawet die alleen voor de publieke omroepen gelden.

  • In beginsels zijn reclameblokken bij de publieke omroep alleen toegestaan tussen twee programma’s in. Uitzondering hierop is de gebruikelijke pauzes in een (sport)evenement als dat in zijn geheel wordt uitgezonden en het programma langer duurt dan anderhalf uur en de onderbreking ten minste 1 minuut duurt. Deze uitzondering geldt niet voor programma’s van kerkelijke en geestelijke aard en voor programma’s die bestemd zijn voor kinderen jonger dan 12 jaar.
  • Programma’s mogen geen vermijdbare reclame-uitingen bevatten. Niet vermijdbare reclame-uitingen zijn uitingen die behoren tot het normale straatbeeld en die zonder opzet en zonder nadruk gedurende enkele seconden in een programmaonderdeel voorkomen.
  • Vermijdbare reclame-uitingen zijn toegestaan in programma’s van informatieve of educatieve aard als het tonen of vermelden van het product past binnen de context van het programma. Dit geldt voor alle programma’s behalve als deze specifiek bedoeld zijn voor kinderen onder de 12 jaar.
  • In beginsel mag media-aanbod van de publieke omroepen niet gesponsord worden. Uitzondering hierop is als het gaat om media-aanbod van culturele- en educatieve aard, de weergave van sportwedstrijden of sportevenementen en het verslag van evenementen ten behoeven van ideële doelen. Deze uitzondering geldt niet als het hiervoor genoemde evenement geheel of gedeeltelijk bestaat uit nieuws, actualiteiten of politieke informatie of als deze evenementen in het bijzonder bestemd zijn voor kinderen jonger dan 12 jaar.
Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

06/01/22

Update reclame online kansspelen: TV-zenders scherpen eigen beleid aan

Kennis Nieuws

Op 1 april 2021 is de wet Kansspelen op Afstand (KOA) in werking getreden. Als één van de laatste landen binnen Europa heeft Nederland de

Topics: Regelgeving TV-reclame, TV-reclame

04/01/22

Geen alcoholreclame in 2022 op twee jongerenzenders

Nieuws

STIVA heeft laten vaststellen welke radio- en televisiezenders op basis van de kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender. Dit betekent dat in

Topics: Regelgeving TV-reclame

14/12/21

Nieuwe Reclamecode Online Kansspelen beperkt volume en inhoud TV en online reclame

Persberichten

Nederland kent sinds vandaag een ‘Reclamecode Online Kansspelen’. In deze code maken de vergunde aanbieders van kansspelen vrijwillig, bovenwettelijke afspraken om naast inhoudelijke beperkingen, de

Topics: Regelgeving TV-reclame

Projectcoördinator

Heb je oog voor zowel hoofdlijnen als details? Ben je oplossingsgericht en ga je geen

PR Manager

Paramount Global (NASDAQ: PARA, PARAA) is a leading global media and entertainment company that creates

(Junior) Digital Campaign Manager

Talpa Media Solutions is de verkooporganisatie voor vier Nederlandse commerciële televisiezenders SBS6, Net5, Veronica, SBS9

6 september

Cross Media Café: Nieuwsvoorziening van de Toekomst

Op dinsdag 6 september organiseren we in samenwerking met Beeld & Geluid weer een gloednieuw

9 -
12 september

IBC 2022

Van 9-12 september 2022 is de International Broadcasting Convention, ’s werelds meest invloedrijke media, entertainment

15 september

Ster Focus

Tijdens Ster Focus blikken we op donderdag 15 september tijdens een online sessie van 12.00

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en