Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

07/01/16
Nederlanders keken gemiddeld 190 minuten TV per dag in 2015

De Nederlander keek in 2015 gemiddeld 190 minuten per dag TV (3 uur en 10 minuten). Dit is 4,8% lager dan in 2014, waarin de kijktijd een recordhoogte haalde.

De daling wordt veroorzaakt door twee fenomenen. Enerzijds door het ontbreken van grote evenementen in 2015 (het WK voetbal in de zomer en de Olympische Winterspelen in februari). Anderzijds door het vaker bekijken van video on demand op het televisiescherm en het vaker online kijken van televisieprogramma’s en andere video content, die beide niet in de hier gerapporteerde kijktijd zitten.

SKO is op 1 januari 2016 gestart met het meten van het online kijken naar televisieprogramma’s. Het percentage uitgesteld kijken binnen 6 dagen na de uitzending steeg van 5,0% (2014) naar 6,1% van de totale kijktijd.

Meest bekeken programma’s in 2015
De top 25 meest bekeken programma’s in 2015 wordt aangevoerd door Boer Zoekt Vrouw van 15 maart 2015 met 4.634.000 kijkers. De meest bekeken sportuitzending is Voetbal EK Kwalificatiewedstrijd Turkije – Nederland van 6 september 2015 met 3.536.000 kijkers.

Meest uitgesteld bekeken programma’s in 2015
Boer Zoekt Vrouw van 15 maart 2015 is ook het meest uitgesteld bekeken programma met 991.000 kijkers die uitgesteld keken binnen 6 dagen na uitzenddag. Het programma dat het meest uitgesteld is bekeken binnen 7-27 dagen na uitzenddag is Zwarte Tulp van 6 september 2015 met 170.000 kijkers die uitgesteld keken in deze periode.

Marktaandelen zenders
Het marktaandeel in de avond (18:00- 24:00 uur) van de Publieke Omroep daalt van 36,4% naar 34,1%. RTL Nederland stijgt van 28,7% naar 29,2% en SBS stijgt van 16,9% naar 18,4%. NPO 1 heeft het hoogste marktaandeel zowel gedurende de dag (19,4%) als de avond (22,2%).

De SKO Light zenders bereikten gezamenlijk gemiddeld per maand 73,3% van de Nederlandse bevolking. Het marktaandeel van deze zendergroep is in 2015 uitgekomen op 3,8%.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

25/07/23

Nieuw onderzoek biedt inzicht in het kijkgedrag in de Europese huiskamers

Nieuws Onderzoek

Het ‘the new life of the living room’ onderzoek is internationaal gezien het grootste onderzoek naar kijkgedrag. Het is in februari 2023 door RTL Ad

Topics: Targetted TV Advertising, Techniek, HbbTV, Kijkcijfers

21/11/17

Wereldwijde TV-analyse op World Television Day

World Television Day

Nieuws Kennis

21 november is World Television Day. In 1996 riep de Verenigde Naties deze dag uit om stil te staan bij de kracht en veelzijdigheid van

Topics: Jongeren en media, Kijkcijfers, Reclame-effect, ROI, TV-reclame

29/03/17

TV kijken een stuk groter dan sociale platforms

Nieuws Onderzoek

Begin dit jaar heeft Newcom Research & Consultancy de zevende editie van het Nationale Social Media Onderzoek 2017 gepubliceerd. Als we deze cijfers vergelijken met

Topics: Jongeren en media, Kijkcijfers

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

12 november

Grand Prix Content Marketing

Dé awards voor de beste content marketing cases Behoor jij tot de top in contentmarketing? Zend

14 november

MarketingLive!

Ontdek de grenzeloze wereld van marketing op MarketingLive! op 14 november 2024 in Amsterdam! Hét marketingevenement

Jurist/Privacy Officer

Deze vacature is voor de functie van Jurist/Privacy Officer bij RTL. Je adviseert verschillende business units binnen RTL, met een focus

Marketing Manager

BBC Studios is opzoek naar een Marketing Manager. Je ontwikkelt en voert marketingstrategieën en campagnes uit om BBC Studios-producten en -diensten

Media Associate

Nielsen zoekt een Media Associate voor hun Media Operations Team in Amsterdam, verantwoordelijk voor het invoeren en coderen van uitzendspecifieke gegevens

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met