Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

07/01/16
Nederlanders keken gemiddeld 190 minuten TV per dag in 2015

De Nederlander keek in 2015 gemiddeld 190 minuten per dag TV (3 uur en 10 minuten). Dit is 4,8% lager dan in 2014, waarin de kijktijd een recordhoogte haalde.

De daling wordt veroorzaakt door twee fenomenen. Enerzijds door het ontbreken van grote evenementen in 2015 (het WK voetbal in de zomer en de Olympische Winterspelen in februari). Anderzijds door het vaker bekijken van video on demand op het televisiescherm en het vaker online kijken van televisieprogramma’s en andere video content, die beide niet in de hier gerapporteerde kijktijd zitten.

SKO is op 1 januari 2016 gestart met het meten van het online kijken naar televisieprogramma’s. Het percentage uitgesteld kijken binnen 6 dagen na de uitzending steeg van 5,0% (2014) naar 6,1% van de totale kijktijd.

Meest bekeken programma’s in 2015
De top 25 meest bekeken programma’s in 2015 wordt aangevoerd door Boer Zoekt Vrouw van 15 maart 2015 met 4.634.000 kijkers. De meest bekeken sportuitzending is Voetbal EK Kwalificatiewedstrijd Turkije – Nederland van 6 september 2015 met 3.536.000 kijkers.

Meest uitgesteld bekeken programma’s in 2015
Boer Zoekt Vrouw van 15 maart 2015 is ook het meest uitgesteld bekeken programma met 991.000 kijkers die uitgesteld keken binnen 6 dagen na uitzenddag. Het programma dat het meest uitgesteld is bekeken binnen 7-27 dagen na uitzenddag is Zwarte Tulp van 6 september 2015 met 170.000 kijkers die uitgesteld keken in deze periode.

Marktaandelen zenders
Het marktaandeel in de avond (18:00- 24:00 uur) van de Publieke Omroep daalt van 36,4% naar 34,1%. RTL Nederland stijgt van 28,7% naar 29,2% en SBS stijgt van 16,9% naar 18,4%. NPO 1 heeft het hoogste marktaandeel zowel gedurende de dag (19,4%) als de avond (22,2%).

De SKO Light zenders bereikten gezamenlijk gemiddeld per maand 73,3% van de Nederlandse bevolking. Het marktaandeel van deze zendergroep is in 2015 uitgekomen op 3,8%.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

27/08/14

TV-markt groeit met 7% naar € 476 miljoen

Onderzoek

De netto bestedingen voor TV-reclame zijn in de eerste helft van 2014 uitgekomen op € 476 miljoen, een stijging van 6,7% ten opzichte van de

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, Online Video, Reclame-effect, TV Jaarrapport, TV-reclame

07/02/23

Screenforce start 3e editie van masterclass TV Masters

Kennis Persberichten

Na twee succesvolle edities van TV Masters start op 23 maart 2023 een nieuwe masterclass. Speciaal voor startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant. Wil jij

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, Online Video, Regelgeving TV-reclame, TV-reclame

10/12/18

Kijktijd in november gestegen in alle categorieën

Nieuws

De kijktijd voor ‘het grote scherm’ is in november toegenomen. De totale tijd die voor het televisiescherm wordt doorgebracht was 203 minuten over de gehele

Topics: Kijkcijfers

Spotplanner/Traffic specialist

Commercial traffic & AVS vormt samen met Campaign Planning het Sales Operations team. En sámen

Campaign Manager/ TV planner

De Campaign Manager/ TV planner vormt met Commercial traffic & AVS het Sales Operations team.

Client Service Coördinator

Ben jij de administratieve topper die ervoor zorgt dat onze Client Leads kunnen schitteren in

10 oktober

Webinar | Ster in 2024

Op dinsdag 10 oktober kijkt Ster graag samen met je vooruit naar het reclamejaar 2024.

16 maart

Foto’s TV Jaarrapport 2022

Donderdag 16 maart presenteerde Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Bekijk hier alle foto’s van

16 november

MARKETING EN EFFIE LIVE

Marketing en Effie Live (voorheen 24Festival) is de afgelopen jaren uitgegroeid tot het jaarlijkse moment

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met