Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

07/01/16
Nederlanders keken gemiddeld 190 minuten TV per dag in 2015

De Nederlander keek in 2015 gemiddeld 190 minuten per dag TV (3 uur en 10 minuten). Dit is 4,8% lager dan in 2014, waarin de kijktijd een recordhoogte haalde.

De daling wordt veroorzaakt door twee fenomenen. Enerzijds door het ontbreken van grote evenementen in 2015 (het WK voetbal in de zomer en de Olympische Winterspelen in februari). Anderzijds door het vaker bekijken van video on demand op het televisiescherm en het vaker online kijken van televisieprogramma’s en andere video content, die beide niet in de hier gerapporteerde kijktijd zitten.

SKO is op 1 januari 2016 gestart met het meten van het online kijken naar televisieprogramma’s. Het percentage uitgesteld kijken binnen 6 dagen na de uitzending steeg van 5,0% (2014) naar 6,1% van de totale kijktijd.

Meest bekeken programma’s in 2015
De top 25 meest bekeken programma’s in 2015 wordt aangevoerd door Boer Zoekt Vrouw van 15 maart 2015 met 4.634.000 kijkers. De meest bekeken sportuitzending is Voetbal EK Kwalificatiewedstrijd Turkije – Nederland van 6 september 2015 met 3.536.000 kijkers.

Meest uitgesteld bekeken programma’s in 2015
Boer Zoekt Vrouw van 15 maart 2015 is ook het meest uitgesteld bekeken programma met 991.000 kijkers die uitgesteld keken binnen 6 dagen na uitzenddag. Het programma dat het meest uitgesteld is bekeken binnen 7-27 dagen na uitzenddag is Zwarte Tulp van 6 september 2015 met 170.000 kijkers die uitgesteld keken in deze periode.

Marktaandelen zenders
Het marktaandeel in de avond (18:00- 24:00 uur) van de Publieke Omroep daalt van 36,4% naar 34,1%. RTL Nederland stijgt van 28,7% naar 29,2% en SBS stijgt van 16,9% naar 18,4%. NPO 1 heeft het hoogste marktaandeel zowel gedurende de dag (19,4%) als de avond (22,2%).

De SKO Light zenders bereikten gezamenlijk gemiddeld per maand 73,3% van de Nederlandse bevolking. Het marktaandeel van deze zendergroep is in 2015 uitgekomen op 3,8%.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

16/01/17

Jaarbericht online kijkcijfers 2016

Screenforce SKO Jaarcijfers online

Nieuws Onderzoek

Stichting KijkOnderzoek (SKO) is op 1 januari 2016 gestart met het meten van het online kijkgedrag naar televisieprogramma’s. In eerste instantie van de zendergroepen NPO,

Topics: Kijkcijfers, Online Video

29/08/16

TV pakt wederom goud in RIO

Screenforce TV pakt opnieuw goed in RIO

Nieuws

De Olympische Spelen in Rio waren een enorme TV en online hit in alle uithoeken van de wereld. Negen landen, verenigd in PEPPTV, hebben gezamenlijk

Topics: Kijkcijfers

26/08/15

TV-reclamemarkt uit op € 456 mio

Onderzoek

De netto bestedingen voor TV-reclame zijn in de eerste helft van 2015 uitgekomen op € 456 miljoen, een daling van 4,2%. Dat blijkt uit het

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, Reclame-effect, TV Jaarrapport, TV-reclame

10 oktober

Ster focus op 2025

Natuurlijk wordt er ieder jaar uitgekeken naar de zomervakantie, maar vooral ook naar komend kalenderjaar. En

26 september

TV Masters

Ben jij een startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant en wil je alles leren over TV?

Media Consultant

Media Reverse is een snel groeiend, transparant en full service mediabureau. Ze zijn daarom altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe teamgenoten

Radio- en TV Planner

Ben jij goed in het optimaliseren van reclamezendtijd op televisie en radio? Wil jij verantwoordelijk zijn voor het succes van reclamecampagnes

Account Manager/ Client Lead

Ad Alliance is op zoek naar een Account Manager/ Client Lead Als Client Lead ben je medeverantwoordelijk voor het behalen van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met