Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

16/01/17
Jaarbericht online kijkcijfers 2016

Stichting KijkOnderzoek (SKO) is op 1 januari 2016 gestart met het meten van het online kijkgedrag naar televisieprogramma’s. In eerste instantie van de zendergroepen NPO, RTL Nederland en SBS. Dit maakt het mogelijk om het online bereik en de profielen van deze publishers te rapporteren.

Het Kijkonderzoek verandert mee met het kijkgedrag van de Nederlandse bevolking. Steeds meer video content wordt online bekeken, live (lineair) of on-demand. Naast het rapporteren van het offline kijkgedrag is het voor Stichting KijkOnderzoek dan ook van groot belang dat het online kijkgedrag zo volledig mogelijk in kaart wordt gebracht.

In Nederland wonen 15,6 miljoen mensen van 6 jaar en ouder. In 2016 heeft 56,2% van hen één of meerdere online aangeboden televisieprogramma’s van NPO, RTL, en/of SBS bekeken. Dit komt overeen met 8.752.000 kijkers.

Meest online bekeken programma’s in 2016

Het meest online bekeken programma van 2016 is de uitzending van Emma wil leven anorexia special van 22 november met gemiddeld 289.000 kijkers. Het aandeel online kijkers in het totaal aantal kijkers (TV + Online) voor dit programma was 22%. Het percentage online kijkers in het totaal aantal kijkers was met 44% het hoogst voor het top-25 programma Rundfunk.

Online bereik publishers en devices
De NPO bereikte in 2016 online maandelijks gemiddeld 2.348.000 kijkers. RTL Nederland bereikte maandelijks gemiddeld online 1.922.000 kijkers en SBS 839.000 kijkers. Het gaat hier om het aantal bereikte kijkers voor alle content die in 2016 werd uitgezonden op TV en online werd bekeken. Gemiddeld per maand keken 2.039.000 mensen via de computer (desktop/laptop), 1.331.000 kijkers werden bereikt via de tablet en 897.000 via de smartphone.

Download pdf met het volledige jaaroverzicht.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

18/08/14

Grootste deel mediatijd naar TV

POT Cijfers TV eerste helft 2015

Onderzoek

Van alle media besteden we verreweg de meeste tijd aan het TV-kijken, bijna 3 uur per dag. Aan internet besteden we 103 minuten per dag

Topics: Jongeren en media, Kijkcijfers, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

14/07/14

WK Voetbal breekt wereldwijd records TV-zenders

SPOT WK finale breekt wereldwijd records TV-zenders

Nieuws

Het WK Voetbal in Brazilië heeft wereldwijd records gebroken bij TV-zenders. De groepswedstrijden hadden op een aantal markten al gezorgd voor nieuwe TV-records, van België

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect, TV-reclame, Kijkcijfers

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

21 januari

Certificering van influencers: wat betekent dit voor jouw bureau? | Webinar

Influencer certificering webinar Influencermarketing is niet meer weg te denken uit het marketinglandschap. Om het vertrouwen

5 februari

Webinar | How your business impacts democracy: The challenges and opportunities

De Global TV Group en Screenforce nodigten je uit om te ontdekken hoe jij verantwoord en

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met