Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

23/08/16
Goede reclame levert 180% ROI op winst

Een nieuwe analyse door Warc van een database met internationale reclamecases toont aan dat de gemiddelde winst per geïnvesteerde reclamedollar 1,8 is. Oftewel 180% per geïnvesteerde dollar. En dit is alleen nog maar de ROI op korte termijn. Volgens Warc is de ROI op de lange termijn twee keer zo groot als die op de korte termijn.

Internationele Effie-cases sinds 2000 tot en met nu
De uitkomsten zijn afkomstig uit de ROI-benchmarktool van Warc. Om de benchmarktool te vullen, heeft Warc bestaande reclamecase afkomstig van verschillende Internationale Effie-verkiezingen ingevoerd sinds 2000 tot en met nu.

Netto – extra – winst op reclame-investering geeft beste beeld van ROI
De ROI-benchmarktool van Warc focust op twee ROI indicatoren:

  • Winst gebaseerde ROI’: deze wordt berekend door de extra winst die wordt gemaakt voor een merk af te zetten tegen het geld dat is geïnvesteerd in de reclame voor dit merk.
  • ‘Extra verkoopomzet’: deze is gebaseerd op de extra verkoopomzet, bijvoorbeeld in de winkel of online, als een gevolg van de ingezette reclame.

De meeste ROI-analyses zijn vaak gebaseerd op extra verkopen maar volgens Warc is de indicator gebaseerd op extra winst de meest complete manier om de ROI te berekenen.

Extra winst 180%; extra omzet 380%
Kijken we naar de uitkomsten voor beide indicatoren in de Warc-benchmarktool dan is de gemiddelde extra winst ROI 1,8:1. Dat betekent dat voor elke uitgegeven reclamedollar (of in Europa euro) 1,8 dollar winst wordt gemaakt. De gemiddelde extra omzet bedraagt 3,8:1, oftewel voor elke uitgegeven reclamedollar 3,8 dollar extra verkoopomzet.

Lange termijn ROI twee keer zo groot
Volgens Warc is de lange termijn ROI waarschijnlijk een stuk groter. De meeste ROI-cijfers in de Warc-database zijn berekend binnen een jaar na afloop van de reclamecampagne. Maar veel onderzoeken die door Warc zijn gepubliceerd concluderen dat de lange termijn ROI waarschijnlijk gemiddeld twee keer zo groot is dan alleen de korte termijn ROI.

Deze tekst is een Nederlandse samenvatting door Screenforce van de publicatie over de ROI-benchmarktool op de Warc-site.

Lange termijneffect van TV-reclame 3,2 maal hoger dan het korte termijneffect
Screenforce besteedt regelmatig aandacht aan onderzoek naar de ROI van TV-reclame. Zo blijkt uit onderzoek van Standard Media Index dat meer besteden aan TV-reclame een belangrijke factor is in het verhogen van de omzet van merken. Uit onderzoek van Accenture blijkt dat het toevoegen van TV aan online video (multi-platform advertising) de effectiviteit van adverteren 10% verhoogt. Uit onderzoek van GroupM blijkt dat TV-reclame de meeste verkoop en lange termijn response genereert. Uit onderzoek van CBS Networks, Kellogg’s en Nielsen blijkt dat het lange termijneffect van TV-reclame 3,2 maal hoger is dan het korte termijneffect. Veel adverteerders onderschatten het lange termijneffect van hun TV-campagnes.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

05/03/24

Maandelijks overzicht van nieuwe TV-adverteerders op screenforce.nl

Nieuws Inspiratie Kennis

Vanaf nu kun je alle adverteerders die nieuw zijn op het medium TV, vinden op de Screenforce website. Iedere maand weer zijn er merken die

Topics: Mediabestedingen, TV-reclame

11/09/17

Acht tips voor effectieve TV-partnerships

Acht tips voor effectieve TV-partnerships

Nieuws Kennis

Om optimaal gebruik te maken van een TV-partnership moeten merken deze niet alleen integreren in hun TV-campagne maar in zo veel mogelijk marketingactiviteiten als mogelijk.

Topics: ROI, TV-reclame, Reclame-effect

31/07/23

Van goed naar geweldig; Hoe vergroot je de kans op een zeer creatieve campagne

Nieuws Inspiratie

De Engelse marketingorganisatie Thinkbox heeft Laurence Green, Director of Effectiveness bij de IPA (Institute of Practitioners in Advertising), gevraagd te onderzoeken welke factoren ervoor zorgen

Topics: Reclame-effect, ROI

13 juni

NIMA Marketing Day 2024

Op 13 juni 2024 organiseren NIMA en MarketingTribune de achtste NIMA Marketing Day. De NMD is

26 juni

M100 Summer Edition

Op woensdag 26 juni 2024, tegen het begin van de zomervakantie, presenteert Media Meetings & Magazines

Account Manager/ Client Lead

Ad Alliance is op zoek naar een Account Manager/ Client Lead Als Client Lead ben je medeverantwoordelijk voor het behalen van

Media Director

ZIGT is per direct op zoek naar Media Director-Hoofddorp. Je hebt je strepen verdiend aan mediabureauzijde, waar je minimaal 5 jaar

Strategy Director

ZIGT is per direct op zoek naar Strategy Director-Hoofddorp. Een creatieve schaker die zetten vooruitdenkt, daar ligt jouw kracht. Jij zet

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met