Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

16/05/13
TV grootste invloed op surfgedrag product

Door de inzet van media, bezoeken consumenten vaker de websites van adverteerders en zoeken ze vaker informatie over het desbetreffende product of merk. Daarbij is de invloed van TV in absolute zin het grootst.

Dit zijn de uitkomsten van het Media Browsing onderzoek dat op 16 mei in Hilversum gepresenteerd is door SPOT en Mediabrands Marketing Sciences. Doelstelling van het onderzoek was om inzicht te krijgen in het effect van media campagnes op het surfgedrag van de consument. Hiervoor werd bij 2.748 personen gedurende drie maanden het effect van 16 verschillende Nederlandse multimedia campagnes op het surfgedrag geanalyseerd. Onderzoeksbureau MarketResponse was verantwoordelijk voor uitvoering van het onderzoek.

Media browsing is in dit onderzoek gedefinieerd als het online surfen naar een product of merk. Media browsing beslaat alle sites die bezocht worden naar aanleiding van een campagne. Zowel de sites van het merk zelf als sites die gerelateerd zijn aan het product zoals informatiepagina’s, actiepagina’s en webshops. Ook search opdrachten met het merk of product als trefwoord behoren tot media browsing.

De belangrijkste conclusies zijn:

  • De inzet van media leidt tot meer media browsing
  • TV en online display zorgen voor een duidelijke toename van media browsing
  • Gemiddeld over alle campagnes is het effect op media browsing is het grootst voor TV (zie grafiek)
  • Het effect van media op media browsing verschilt per productcategorie
  • Het media browsing effect van de printmedia is bij vrouwen sterken dan bij mannen
  • Cross mediacampagnes leveren altijd een sterker effect op dan een single mediacampagne

Onderzoeksopzet

Er zijn 16 verschillende multimediacampagnes uit diverse branches onderzocht die gedurende de veldwerkperiode in de diverse media hebben gelopen, van september tot en met november 2012. OnderzoeksopzetDeze zijn geselecteerd door Mediabrands Marketing Sciences in overleg met de desbetreffende adverteerders. De gegevens van het surfgedrag zijn met behulp van de Wakoopa software geregistreerd gedurende deze drie maanden van september tot en met november 2012. Additioneel is bij elke respondent een online media vragenlijst afgenomen met vragen over het mediagebruik en de product relevantie. Er zijn netto 2.748 respondenten ondervraagd. Alle resultaten zijn gewogen naar de MOA Gouden Standaard en naar het gemiddeld aantal uren internetten op basis van Media Standaard Survey. Daarmee zijn de resultaten representatief voor de Nederlandse populatie van 20-60 jaar.

Michel van der Voort, directeur SPOT: “Internet is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden voor het aankoopproces van de consument. Of het nu om de oriëntatie vooraf of om de aankoop zelf gaat. Internet is wat dat betreft een prima verlengstuk van de marketing en reclame-activiteiten van een adverteerder. Alleen wisten we nog niet welk medium welke invloed heeft op media browsing. Met dit onderzoek hebben we ons vermoeden met harde feiten onderbouwd, namelijk dat reclame op TV en online zorgen voor significant meer surfgedrag naar jouw merk-product.

Menno van der Steen, Head of Mediabrands Marketing Sciences: “Reden om dit onderzoek samen met onze klanten en SPOT uit te voeren is dat wij meer inzicht willen in de invloed van media inzet op online gedrag. Wat zijn de belangrijkste drivers van sitebezoek en search opdrachten? Verschillen deze per product categorie? Welke combinatie van media is het meest effectief om dit gedrag te beïnvloeden? De inzichten uit dit onderzoek kunnen wij direct gebruiken in de plannen voor onze klanten.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

19/10/15

Meer betrokkenheid TV-reclame dan online videoreclame

SPOT Video Advertising

Onderzoek

Uit nieuw biometrisch onderzoek blijkt dat kijkers viermaal zo veel betrokken zijn bij traditionele TV-commercials dan bij online videoreclame op Facebook.

Topics: Online Video, Reclame-effect, TV-reclame

29/04/24

Reclame levert ook post-covid een hoge value for money

Onderzoek Kennis

Nieuwe ROI-analyse Engelse Thinkbox over 10 verschillende mediumtypen Veel mediabureaus en adverteerders klagen dat door de gestegen tarieven en afnemend bereik TV-reclame niet meer kosteneffectief

Topics: ROI, TV-reclame, Mediabestedingen, Reclame-effect

11/06/15

TV behoudt positie effectiefste reclamemedium

SPOT TV effectief medium

Onderzoek

Met de concurrentie van Netflix en een groot aantal nieuwe digitale videoproviders, heeft de TV-industrie de afgelopen vijf jaar gigantische veranderingen ondergaan. Maar één ding

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect, ROI, TV-reclame

22 mei

AMMA Awards – Diamonds are forever

Wat is er in 2024 prachtig mediawerk gemaakt. Dat moet worden gevierd! De Annual Masters in

12 juni

NIMA Marketing Day

Ontdek de Toekomst van Marketing op de NIMA Marketing Day! Op 12 juni 2025 organiseren NIMA

5 november

2025 asi International Conferences

2025 asi International Radio & Audio en Television & Video Conferences De 2025 asi International Radio

Data Entry Clerk TV/Radio NL

Nielsen zoekt een gemotiveerde teamspeler voor het AdIntel Operational TV & Radio Team. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het

Media Director

Mediaplus, onderdeel van de internationale Serviceplan Group, zoekt een ervaren en gedreven Media Director die impactvolle campagnes ontwikkelt voor toonaangevende merken

Coördinator (TV)

Nielsen is een toonaangevend wereldwijd data- en analysebedrijf dat diepgaande inzichten biedt in de mediawereld. Voor de vervanging van een collega

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met