Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

26/01/15
SKO publiceert trendrapport TV in Nederland 2014

De penetratie van digitale televisie groeit, maar minder snel dan in eerdere jaren. 84% van de Nederlandse huishoudens is in 2014 voorzien van digitale tv-ontvangst. In 2013 was dit het geval bij 82% van de huishoudens. Dat blijkt uit de resultaten van de Media Standaard Survey 2014 (MSS) die vandaag door SKO zijn gepubliceerd.

Het onderzoek wordt door TNS-NIPO uitgevoerd in opdracht van de organisaties die verantwoordelijk zijn voor de belangrijkste mediabereiks onderzoeken: SKO, NLO en NOM. In 2014 zijn 6.349 huishoudens en 5.331 personen van 13 jaar en ouder ondervraagd. De meeste huishoudens in Nederland hebben de mogelijkheid om digitaal tv te kijken. De totale penetratie digitale TV-ontvangst is significant gestegen in 2014, maar de groei in bezit van digitale TV lijkt zich te stabiliseren. De penetratie van digitale TV in huishoudens was 71% in 2011, 76% in 2012, 82% in 2013 en 84% in 2014.

Aantal huishoudens met connected-TV stijgt

Het percentage huishoudens met een televisie met directe toegang tot het internet stijgt van 17% naar 22%. Dit is een significante stijging ten opzichte van 2013.

Bezit harddisk recorders en set top box met harddisk stabiliseert

Het aantal huishoudens met een harddisk recorder is ten opzichte van vorig jaar gelijk gebleven. Inmiddels beschikt 36% van de Nederlandse huishoudens over een harddisk recorder. Het aantal huishoudens in bezit van een settop-box met harddisk is ook gelijk gebleven. In 2014 daalde wel het percentage huishoudens dat in bezit is van een losse dvdspeler, video- en een dvd-recorder met harddisk.

Meer dan de helft van alle Nederlanders heeft een tablet

De penetratie van smartphones onder Nederlanders van 13 jaar of ouder bedraagt 61% en die van tablets 50%. In beide gevallen is sprake van een significante toename. Het percentage smartphone-bezitters bedroeg in 2013 53%. De stijging van het aantal tablet-bezitters in 2014 ten opzichte van 2013 is nog steeds relatief fors: van 40% in 2013 naar 50% in 2014. Een derde van de Nederlanders blijft in het bezit van een spelcomputer. Net zoals vorig jaar, beschikt het merendeel over een laptop (71%) of een desktop (53%). Ten opzichte van vorig jaar is de penetratie van de desktop-PC gedaald (was 57% in 2013).

Bas de Vos (directeur SKO) hierover

“De digitalisering in Nederlandse huishoudens zet zich net als afgelopen jaren voort. De groei in digitale televisie in 2014 is significant, maar relatief lager dan voorheen. Ook de stijging in het bezit van connected devices zoals tablets en smartphones lijkt iets te stabiliseren. SKO is zeer actief om de nieuwe vormen van kijkgedrag te meten. Zowel binnen het bestaande Kijkonderzoek, alsook in het nieuwe Online Kijkonderzoek dat we samen met TNS-NIPO/Kantar Media aan het opzetten zijn. Vanwege de hoge kwaliteit van de steekproef zal MSS voor ons de belangrijkste bron om het bezit van TV-apparatuur en connected devices te kunnen monitoren.”

Bekijk het rapport TV in Nederland 2014 hier.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

14/07/22

Aftellen naar nieuwe kijkonderzoek begonnen

Persberichten

Na een periode van intensieve panelopbouw door het onderzoeksbureau Kantar, is SKO verheugd te kunnen melden dat het aftellen is begonnen: de nieuwe, verrijkte kijkcijfers

Topics: Kijkcijfers

11/03/22

Verslag TV Jaarrapport 2021 | TV reclame in 2021 naar recordomzet

Nieuws

Op woensdag 9 maart vond de presentatie van het Screenforce TV Jaarrapport 2021 plaats. Wil jij de presentaties nog eens terugkijken? Of kon je er toch

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, Online Video, Reclame-effect, TV Jaarrapport, TV-reclame

11/02/22

NLZIET breidt aanbod uit met Vlaamse zenders

Persberichten

Vanaf vandaag zijn de Vlaamse zenders Eén, Canvas en Ketnet toegevoegd aan het zenderaanbod van streamingdienst NLZIET. Het aanbod van live zenders op NLZIET groeit

Topics: 2nd screening

Projectcoördinator

Heb je oog voor zowel hoofdlijnen als details? Ben je oplossingsgericht en ga je geen

PR Manager

Paramount Global (NASDAQ: PARA, PARAA) is a leading global media and entertainment company that creates

(Junior) Digital Campaign Manager

Talpa Media Solutions is de verkooporganisatie voor vier Nederlandse commerciële televisiezenders SBS6, Net5, Veronica, SBS9

6 september

Cross Media Café: Nieuwsvoorziening van de Toekomst

Op dinsdag 6 september organiseren we in samenwerking met Beeld & Geluid weer een gloednieuw

9 -
12 september

IBC 2022

Van 9-12 september 2022 is de International Broadcasting Convention, ’s werelds meest invloedrijke media, entertainment

15 september

Ster Focus

Tijdens Ster Focus blikken we op donderdag 15 september tijdens een online sessie van 12.00

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en