Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

26/01/15
SKO publiceert trendrapport TV in Nederland 2014

De penetratie van digitale televisie groeit, maar minder snel dan in eerdere jaren. 84% van de Nederlandse huishoudens is in 2014 voorzien van digitale tv-ontvangst. In 2013 was dit het geval bij 82% van de huishoudens. Dat blijkt uit de resultaten van de Media Standaard Survey 2014 (MSS) die vandaag door SKO zijn gepubliceerd.

Het onderzoek wordt door TNS-NIPO uitgevoerd in opdracht van de organisaties die verantwoordelijk zijn voor de belangrijkste mediabereiks onderzoeken: SKO, NLO en NOM. In 2014 zijn 6.349 huishoudens en 5.331 personen van 13 jaar en ouder ondervraagd. De meeste huishoudens in Nederland hebben de mogelijkheid om digitaal tv te kijken. De totale penetratie digitale TV-ontvangst is significant gestegen in 2014, maar de groei in bezit van digitale TV lijkt zich te stabiliseren. De penetratie van digitale TV in huishoudens was 71% in 2011, 76% in 2012, 82% in 2013 en 84% in 2014.

Aantal huishoudens met connected-TV stijgt

Het percentage huishoudens met een televisie met directe toegang tot het internet stijgt van 17% naar 22%. Dit is een significante stijging ten opzichte van 2013.

Bezit harddisk recorders en set top box met harddisk stabiliseert

Het aantal huishoudens met een harddisk recorder is ten opzichte van vorig jaar gelijk gebleven. Inmiddels beschikt 36% van de Nederlandse huishoudens over een harddisk recorder. Het aantal huishoudens in bezit van een settop-box met harddisk is ook gelijk gebleven. In 2014 daalde wel het percentage huishoudens dat in bezit is van een losse dvdspeler, video- en een dvd-recorder met harddisk.

Meer dan de helft van alle Nederlanders heeft een tablet

De penetratie van smartphones onder Nederlanders van 13 jaar of ouder bedraagt 61% en die van tablets 50%. In beide gevallen is sprake van een significante toename. Het percentage smartphone-bezitters bedroeg in 2013 53%. De stijging van het aantal tablet-bezitters in 2014 ten opzichte van 2013 is nog steeds relatief fors: van 40% in 2013 naar 50% in 2014. Een derde van de Nederlanders blijft in het bezit van een spelcomputer. Net zoals vorig jaar, beschikt het merendeel over een laptop (71%) of een desktop (53%). Ten opzichte van vorig jaar is de penetratie van de desktop-PC gedaald (was 57% in 2013).

Bas de Vos (directeur SKO) hierover

“De digitalisering in Nederlandse huishoudens zet zich net als afgelopen jaren voort. De groei in digitale televisie in 2014 is significant, maar relatief lager dan voorheen. Ook de stijging in het bezit van connected devices zoals tablets en smartphones lijkt iets te stabiliseren. SKO is zeer actief om de nieuwe vormen van kijkgedrag te meten. Zowel binnen het bestaande Kijkonderzoek, alsook in het nieuwe Online Kijkonderzoek dat we samen met TNS-NIPO/Kantar Media aan het opzetten zijn. Vanwege de hoge kwaliteit van de steekproef zal MSS voor ons de belangrijkste bron om het bezit van TV-apparatuur en connected devices te kunnen monitoren.”

Bekijk het rapport TV in Nederland 2014 hier.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

08/03/16

Bestedingen TV-reclamemarkt gegroeid naar € 965 miljoen in 2015

Onderzoek

De TV-reclamemarkt is in 2015 uitgekomen op € 965 miljoen en dit is een lichte stijging ten opzichte van de netto bestedingen in 2014. In

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, TV Jaarrapport, TV-reclame

18/01/21

SKO Jaarrapport TV 2020: Nederlander kijkt 160 minuten per dag TV

Kennis Nieuws

De Nederlander keek in 2020 gemiddeld 160 minuten per dag naar TV-zenders (2 uur en 40 minuten); dit is 4 minuten meer dan in 2019.

Topics: Kijkcijfers

Spotplanner/Traffic specialist

Commercial traffic & AVS vormt samen met Campaign Planning het Sales Operations team. En sámen

Campaign Manager/ TV planner

De Campaign Manager/ TV planner vormt met Commercial traffic & AVS het Sales Operations team.

Client Service Coördinator

Ben jij de administratieve topper die ervoor zorgt dat onze Client Leads kunnen schitteren in

21 september

Webinar Thinkbox: Earning attention: vision and sound in advertising

Thinkbox organiseert donderdagochtend 21 september een live event in Londen dat je ook online en

10 oktober

Webinar | Ster in 2024

Op dinsdag 10 oktober kijkt Ster graag samen met je vooruit naar het reclamejaar 2024.

16 maart

Foto’s TV Jaarrapport 2022

Donderdag 16 maart presenteerde Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Bekijk hier alle foto’s van

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en