Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

10/03/23
Staatsloterij en TBWA\NEBOKO winnen de Ster Gouden Loeki 2022

Amsterdam, 9 maart 2022 – Staatsloterij en TBWA\NEBOKO hebben met ‘Wacht niet tot geluk je overkomt’ de Ster Gouden Loeki gewonnen. De winnaars ontvingen de prijs donderdagavond tijdens een feestelijk evenement in Amsterdam uit handen van onze salesmanager Sabrina Pieters. De zilveren en bronzen award waren respectievelijk voor Centraal Beheer en KPN.

Het is het vijfde jaar op rij dat Staatsloterij in de prijzen valt. Voor ‘Frekkel’ (2018), ‘Freddie’ (2019)’ en ‘Frummel’ (2020)’ wonnen zij ook een Ster Gouden Loeki, en in 2021 werd ‘Fritsie’ beloond met een Ster Zilveren Loeki.

De winnende commercial draait om een vader en zoon die samen de reis van hun leven maken – een onvergetelijk avontuur in een prachtig winterlandschap. Om dit mogelijk te maken doet de zoon alsof hij de loterij gewonnen heeft, om zijn tegensputterende vader te overtuigen. De zoon heeft echter de prijs nog niet gewonnen, maar kiest ervoor zijn geluk niet af te laten hangen van een grote geldprijs.

De spot heet ‘Wacht niet tot geluk je overkomt’ en dat is precies de boodschap die de Staatsloterij en reclamebureau TBWA\NEBOKO willen uitdragen. Er kan namelijk zoveel moois ontstaan als je mooie plannen niet uitstelt tot de dag dat je de jackpot wint.

Zilveren en Bronzen Loeki’s
Evenals afgelopen jaren konden de genomineerde merken en reclamebureaus dit jaar – naast de felbegeerde Ster Gouden Loeki – ook een Zilveren en Bronzen Loeki winnen.

De tweede prijs werd verzilverd door Centraal Beheer en DDB Unlimited met hun commercial ‘Container’. In alweer de 62e ‘Even Apeldoorn bellen’-commercial zien we hoe een ogenschijnlijk kleine verwarring op kantoor van een transportbedrijf grote logistieke gevolgen heeft voor een student.

De Ster Bronzen Loeki ging naar KPN en Dentsu Creative Amsterdam met hun commercial ‘Glasvezel’, waarin de populaire rode kat samen met zijn vriendjes een feestje viert in het huis van zijn baasje, op de beat van ‘Can’t touch this’ van MC Hammer.

Stemmen
De heftige strijd om het gouden beeldje barstte 13 februari los toen de stembussen werden geopend in een uitzending van Jinek. Het Nederlandse publiek kon tot en met 5 maart stemmen op hun favoriete commercials. In totaal hebben 92.076 Nederlanders hun stem uitgebracht.

Top Tien
Hieronder volgt een overzicht van de top 10 van 2022:

  1. ‘Wacht niet tot geluk je overkomt’ – Staatsloterij & TBWA\NEBOKO
  2. ‘Container’- Centraal Beheer & DDB Unlimited
  3. ‘Glasvezel’ – KPN & Dentsu Creative Amsterdam
  4. ‘De lach die doet leven’ – CliniClowns & Sander van de Vlasakker en LegHetVast
  5. ‘Vakantieliefde’ – McDonald’s & TBWA\NEBOKO
  6. ‘Iedereen verdient een mooie kerst’ – Kruidvat & DDB Unlimited en Eigen Fabrikaat
  7. ‘Voor het leven’ – KWF & Boris Creative
  8. ‘Goed eten is samen eten’ – PLUS Supermarkt & Energize
  9. ‘Blijf gaan met KPN Unlimited’ – KPN & Dentsu Creative Amsterdam
  10. ‘Goed eten is een keuze’ – PLUS Supermarkt & Wunderman Thompson

 

Alle commercials zijn hier te bekijken.

 

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

28/10/19

Dramatische daling van Effie-waardige campagnes komt door volgzaamheid in vak

Nieuws

Het tijdperk van fact-based advertising en big data klinkt als een gouden tijd voor een resultaatgerichte prijs als de Effie. Toch werd voor de aankomende

Topics: TV-reclame

17/03/22

CEO Sven Sauvé reageert op jaarcijfers 2021

Persberichten

Sven Sauvé, CEO RTL Nederland over de jaarcijfers 2021 “Het was een bewogen jaar voor RTL, maar we hebben met elkaar een financieel resultaat gerealiseerd

Topics: TV-reclame

14/03/16

TV Jaarrapport 2015 Thinkbox: TV realiseert record omzet van £ 5,3 miljard

Onderzoek

Gemiddeld kijkt een Engelse TV-kijker in 2015 3 uur en 51 minuten TV per dag. Dat is 1% minder dan in 2014 maar 5% meer

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, Online Video, TV-reclame

Projectmanager – Talpa Media Solutions

Heb je oog voor zowel hoofdlijnen als details? Ben je oplossingsgericht en ga je geen uitdaging uit de

TV Planner/Campaign Manager

Ben je secuur, kan je de juiste prioriteiten stellen en vind je het werken met

Digital Video Specialist

Ben jij die Digital Video Advertising Specialist die voor ambitieuze online adverteerders van Nederland wil

16 maart

Foto’s TV Jaarrapport 2022

Donderdag 16 maart presenteerde Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Bekijk hier alle foto’s van

23 maart

TV Masters | Screenforce

Speciaal voor startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant organiseert Screenforce voor de derde keer TV Masters.

6 april

Kantar BrandZ Top 30 Meest waardevolle Nederlandse Merken

Tijdens deze feestelijke middag maakt Kantar niet alleen de Top 30 bekend en worden de

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en