In september publiceerde Screenforce het TV-halfjaarrapport 2025. Daarin werd duidelijk dat SAVOD (streamingabonnementen met reclame) een steeds groter aandeel van de spotbestedingen opeist. In een artikel op haar website vult Bindinc. deze inzichten aan met bereiksdata uit hun VOD Insights onderzoek.
Streamingdiensten met reclame groeien door
Steeds meer grote streamingplatforms in Nederland bieden inmiddels een abonnement mét reclame tegen lagere abonnementskosten, een zogenaamd SAVOD-abonnement. Videoland, Disney+, HBO Max, Viaplay en sinds kort ook Prime Video hebben zo’n optie.
In het Screenforce halfjaarrapport rapporteerden wij al dat inmiddels 10% van de bestedingen van de Screenforce deelnemers via online video worden gerealiseerd. Een steeds groter onderdeel hiervan zijn de campagnes die worden uitgeserveerd op de ad tiers van Viaplay, Disney+, SkyShowtime, Videoland en HBO Max.
Eén op de acht kijkers ziet reclames
Waar onze data inzichten geeft in de bestedingen deelt Bindinc. aanvullende inzichten over bereik uit hun VOD Insights onderzoek. Daaruit blijkt dat inmiddels bijna één op de acht Nederlanders maandelijks reclames tegenkomt op streamingdiensten. Dat is een groei van 56% ten opzichte van een jaar eerder.
Eind augustus is ook Prime Video overgestapt op een SAVOD-model, waarbij zij hebben gekozen voor een opt-out model. Dat betekent dat Prime Video abonnees automatisch over zijn gezet op het SAVOD-abonnement en abonnees zelf actie moeten ondernemen wanneer zij een abonnement zonder reclame willen. De verwachting is dan ook dat Prime Video direct het hoogste relatieve percentage van SAVOD-abonnees zal hebben en het totale SAVOD bereik vanaf september nog een sprong zal hebben gemaakt.
Budget en bereik
Waar Screenforce in het halfjaarrapport vooral de verschuiving van budgetten in kaart brachten, laat Bindinc. zien dat deze trend ook duidelijk zichtbaar is in het bereik bij de kijker. Samen schetsen deze inzichten een helder beeld: reclame op streaming is niet langer een niche, maar met hoog tempo een volwassen onderdeel van de videomarkt aan het worden.
Het artikel van Bindinc. kan je hier teruglezen.