Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

22/05/18
TV-spotmarkt groeit met 6,8% in eerste kwartaal 2018

De TV-spotmarkt is 2018 flitsend gestart en is in het eerste kwartaal uitgekomen op € 155 miljoen. Waar de TV-spotmarkt in het eerste kwartaal van 2017 nog een daling van 5,0% liet zien, groeit deze markt in het eerste kwartaal van dit jaar met maar liefst 6,8%. De netto bestedingscijfers die Screenforce publiceert zijn vanaf 2018 na aftrek van bureaucommissie.

Bestedingen TV-spotmarkt naar recordhoogte
Het grootste deel van de TV-reclamemarkt waarover Screenforce jaarlijks publiceert wordt gevormd door de spotbestedingen via het TV-toestel. Deze TV-spotmarkt is 2018 goed gestart met een groei van 6,8% in het eerste kwartaal ten opzichte van het eerste kwartaal van 2017. Hiermee komt de netto omzet, na aftrek van bureaucommissie, uit op € 155 miljoen. De TV-spotmarkt heeft hiermee het hoogste bestedingsniveau bereikt sinds de start van de registratie en publicatie van bestedingscijfers.

Nieuwe definitie TV-reclamebestedingen 
De netto bestedingscijfers die Screenforce publiceert zijn vanaf 2018 na aftrek van bureaucommissie.  De Screenforce broadcasters zijn in toenemende mate actief in de online markt en meer bestedingen worden via hun online platforms gerealiseerd. Een groot deel van deze uitgaven wordt via een programmatic model gedaan, waar bureaucommissie geen onderdeel van uitmaakt. Ook het stopzetten van de bureaucommissie door Ster maakt het noodzakelijk om over te stappen naar een nieuwe definitie van TV-reclamebestedingen, die door de broadcasters gebruikt kan worden voor alle vormen van bestedingen.

Aantal TV-adverteerders stijgt met 6% in eerste kwartaal
In totaal hebben 702 adverteerders in het eerste kwartaal van 2018 TV-spotcampagnes ingezet. Dit is 6% meer dan hetzelfde kwartaal van 2017. Met elkaar hebben zij voor 979 merken geadverteerd op TV, wat een stijging van 3% betekent. In de basisdoelgroep 20-54 jaar zijn 387.981 GRP’s gerealiseerd in het eerste kwartaal. Dit is 3% meer dan in 2017. Wel is de gemiddelde commerciallengte gedaald met 2% naar 23,7 seconden. Dit is een gevolg van het toenemend gebruik van de zogenaamde meerling of twin spots. Dit blijkt uit cijfers van Telmar en Stichting KijkOnderzoek

SKO rapporteert lichtere daling van kijktijd
De kijktijd is het eerste kwartaal van 2018 uitgekomen op 191 minuten. Hiermee daalde de kijktijd met 1%, waar deze in 2016 en 2017 nog met respectievelijk 5% en 4% daalde. De daling lijkt af te nemen en is veranderd in een groei van 2% in de doelgroep 20-34 jaar en 1% in de doelgroep vrouwen 6+. Dagelijks kijken 73,7% van Nederlanders van 6 jaar en ouder naar de TV. Op wekelijkse basis is dit bereik nog hoger namelijk 92,2%. Dit blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek.

TV-spotmarkt Q1 2018

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

23/11/22

Egta’s Expert series: Insights in de aandachteconomie

Kijktip Nieuws

Is aandacht de meest waardevolle grondstof in de wereld? Nu content producenten en merken allemaal hun best doen om de aandacht van de consument te

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

21/11/22

Branding werkt in 80% van de gevallen beter dan performance marketing

Nieuws

Branding stimuleert de verkoop, verbetert de ROI en verhoogt zelfs het rendement van actiemarketing, bezuinig er niet op! Dat is de hoofdconclusie die marketingdatasoftware platform

Topics: Mediabestedingen, TV-reclame

14/11/22

Boost jouw merk met distinctive brand assets

Inspiratie Nieuws

In deze whitepaper nemen de branding experts van Blauw Research je mee aan de hand van opvallende en bewezen ontdekkingen over DBA’s (Distinctive Brand Assests)

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

Data Analist

Binnen het Data & Strategy team houden we ons onder andere bezig met het leveren

Commercial Traffic & AVS Specialist

Commercial traffic & AVS vormt samen met Campaign Planning het Sales Operations team. En sámen

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en