Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

10/01/18
Tweederde Nederlandse huishoudens kijkt via TV naar internetcontent

Het aantal met internet verbonden TV’s, waardoor internetcontent via TV bekeken kan worden, kwam in 2017 uit op 68 procent. Het gaat hier om een relatief kleine maar toch nog significante stijging van 2 procentpunten ten opzichte van 2016. De stijgingen in de jaren ervoor waren veel groter, met als uitschieter 2015 – van 49 procent connected TV’s eind 2014 naar 61 procent eind 2015. Dit blijkt uit een meting van onderzoeksbureau Telecompaper op basis van zijn Consumer Insights Panel in het vierde kwartaal van 2017.

TV’s kunnen op meer manieren met internet verbonden worden. De belangrijkste manier om internetcontent te bekijken op een TV-scherm is via een smart-TV die zelf met internet verbonden is. 39 procent van de Nederlanders heeft een dergelijke TV. Deze methode laat – sinds het begin van de meting in 2011 – een stijgende lijn zien. Destijds had ‘slechts’ 11 procent van de huishoudens een smart-TV en dat liep op – met een uitschieter in 2014 van 18 naar 27 procent – naar het huidige percentage van 39 procent. Het laatste jaar is het maar 3 procent gestegen, dus de markt is wellicht aan het verzadigen.

Apple TV lijkt uitgegroeid
Het gebruik van Apple TV is niet meer gegroeid sinds 2014, al drie opeenvolgende jaren staat het percentage op 4 procent. Een reden voor de stagnatie kan zijn dat smart-TV’s goedkoper worden en bovendien meer keuze bieden qua internetcontent. Op de nieuwste Apple TV kunnen weliswaar apps naar keuze worden geïnstalleerd, maar hij is een stuk duurder dan de voorganger, met voorgeïnstalleerde apps. De voorganger is niet meer verkrijgbaar en consumenten hebben de afgelopen jaren vaker de gewone TV vervangen door een smart TV, waardoor de nieuwe Apple TV minder snel als alternatief wordt gezien. Bovendien hebben de settopboxen van de TV providers (zoals KPN, XS4All) steeds meer de mogelijkheid om abonnees toegang te geven tot internetcontent.

Kun je via jouw TV-scherm internet bekijken

De veel goedkopere Chromecast van Google is overigens wel in gebruik gegroeid het afgelopen jaar. 11 procent van de Nederlanders zegt de Chromecast te gebruiken voor internettoegang via de TV. In 2015 en 2016 was dat nog 7 procent. De Chromecast kan natuurlijk geprofiteerd hebben van vraag aan de onderkant van de markt, waar Apple het nu prijstechnisch laat afweten.

Gebruik laptop/pc daalt, spelconsoles geen driver
Een significante daling zien we bij het gebruik van laptop/pc, maar dat is op zich niet verwonderlijk. De overige devices hebben de afgelopen jaren terrein gewonnen in huishoudens , dus het ‘omslachtig’ aansluiten van een laptop op een niet connected TV-toestel is meestal niet meer nodig. Het gebruik hiervan is dan ook gedaald naar 9 procent gedurende het afgelopen jaar. In 2016 gaf 12 procent nog aan op deze manier internet op TV te bekijken. In 2015 was dat 14 procent.

Bij andere opties om internetcontent op het TV-scherm te bekijken, heeft 2 procent van de Nederlanders aangegeven de Wii spelconsole te gebruiken, significant lager dan een jaar eerder – 6 procent. Bij de andere spelconsoles – Xbox, Playstation – is het respectievelijk 3 en 5 procent. Deze percentages zijn redelijk stabiel gebleven de afgelopen jaren. Deze trends hangen samen met de populariteit van de verschillende spelcomputers.

Kun je via jouw TV-scherm internet bekijken (1)

Huishoudens met kinderen vaker internet op TV
Als we kijken naar het type huishouden, zien we dat in huishoudens met kinderen veel vaker internetcontent op een TV-scherm wordt bekeken: 78 procent tegen 63 procent gemiddeld over alle huishoudens. Het is natuurlijk niet verwonderlijk dat de spelconsoles beduidend hoger scoren in huishoudens met kinderen. Verder is het bekijken van internetcontent via een iTV box in huishoudens met kinderen hoger dan zonder: 19 procent tegenover 11 procent. Dit zijn vaak boxen van providers en die zullen vaker in huishoudens met kinderen aanwezig zijn. Mensen zonder kinderen kijken misschien vaker rechtstreeks naar internetcontent op een tablet of laptop. Het aandeel smart TV’s is ook veel hoger bij huishoudens met kinderen, 45 procent van deze groep zegt via een smart-TV naar internetcontent te kijken. Van de huishoudens zonder kinderen gebruikt 35 procent de smart-TV voor het consumeren van internetcontent.

Plafond bijna bereikt
Zoals eerder gezegd is het percentage Nederlanders dat de TV heeft aangesloten op internet het laatste jaar gestegen van 66 naar 68 procent. Minder hard in vergelijking met voorgaande jaren, wellicht doordat het plafond in zicht is. Al zou het goed kunnen dat dit een tijdelijk plafond zal worden. Het aantal TV-abonnementen is volgens ander Telecompaper-onderzoek al een paar jaar aan het afnemen. Cordcutting (schrappen van het traditionele TV-abonnement) neemt langzaam toe, vooral bij de de groep 20-40 jarigen Dat betekent dus dat er straks veel meer consumptie van internetcontent via TV-scherm is. De vraag of je via het TV-scherm kan internetten is dus niet meer nodig in de toekomst.

Het onderzoek is gebaseerd op het Telecompaper Consumer Insights Panel en gebaseerd op data verzameld uit het vierde kwartaal van 2017 en voorgaande jaren. Het panel bestaat uit leden in de leeftijd tussen de 12 en 80 jaar. Uitkomsten zijn gestratificeerd naar leeftijd, geslacht en opleiding.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

01/02/22

Het vooruitkijken van TV-programma’s neemt toe, vooral onder jongeren

Nieuws Onderzoek Persberichten

Belangrijkste video-ontwikkelingen uit Trends in Digitale Media 2021 Screenforce heeft de belangrijkste video-ontwikkelingen uit het Trends in Digitale Media onderzoek onder internettende Nederlanders samengevat. Zo

Topics: Jongeren en media, Techniek

15/12/21

Screenforce publishers roepen markt op om nieuwe online luidheidsnorm te omarmen

Kennis Nieuws

De Nederlandse online publishers, aangesloten bij Screenforce, doen een oproep aan adverteerders en producenten van commercials om de nieuwe luidheidsnorm voor online commercials te omarmen.

Topics: Luidheid reclame, Online Video, Techniek

08/12/21

Addressable TV: nieuwe kansen adverteerders om consument te bereiken

Kennis Nieuws

Smartclip, een video advertising bureau dat onderdeel is van de RTL Group, heeft een nieuw rapport gepubliceerd over addressable TV. In het rapport wordt voor

Topics: HbbTV, Targetted TV Advertising, Techniek, TV-reclame

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

B2B Marketing Manager Events

Het B2B Marketing team is onderdeel van het saleshuis Media Solutions en heeft als doel

Senior Creatief Strateeg

Ben jij die allround Senior Creatief Strateeg die voor ambitieuze adverteerders van Nederland wil werken?

6 -
7 december

The Future of TV Advertising Global

Op dinsdag 6 en woensdag 7 december keert The Future of TV Advertising Global –

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en