Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

19/03/15
Twitter vergroot betrokkenheid TV-programma en reclame

Er is al veel gepubliceerd over de positieve relatie tussen social media zoals Facebook en Twitter en TV. Veel Tweets over een TV programma leiden tot een hogere kijkdichtheid maar andersom leidt een hogere kijkdichtheid ook tot meer tweets.


Nielsen heeft in de VS onderzocht wat de relatie is tussen social media en de betrokkenheid van kijkers bij TV programma’s. Met behulp van hersenonderzoek wordt duidelijk dat TV kijkers een hogere betrokkenheid hebben bij programma onderdelen waarover veel getweet wordt. Goed nieuws voor adverteerders is dat deze verhoging van betrokkenheid leidt tot een grotere reclameherinnering en uiteindelijk een grotere product aankoop.

Relatie tussen Twitter activiteit en betrokkenheid bij TV-programma bijna 80%

Uit de analyses van Nielsen blijkt dat hoe meer er in een minuut over een TV  programma wordt getwitterd hoe groter de betrokkenheid van de kijkers is bij dat TV programma. De gevonden correlatie tussen Twitter activiteit en betrokkenheid was maar liefst 80%. De betrokkenheid werd in kaart gebracht door bij de respondenten de activiteit in de belangrijkste hersenlocaties voor emoties, het geheugen en aandacht te meten. Volgens Nielsen geeft social media activiteit, hier de specifieke Twitter data, inzicht in de betrokkenheid van de kijkers bij het TV programma.

Hogere betrokkenheid leidt tot een grotere reclameherinnering en grotere product verkoop

Volgens Nielsen is een hoge betrokkenheid bij TV-programma’s om drie redenen belangrijk. Ten eerste maakt het ons duidelijk dat goede TV-content verschillende belangrijke psychologische processen in het brein van TV-kijkers stimuleert. Ten tweede hangen deze psychologische processen positief samen met aankoopgedrag. Te derde leidt een hoge betrokkenheid bij een TV programma tot een grotere reclameherinnering en een grotere product verkoop.

Resultaten zijn ook belangrijk voor adverteerders en mediabureaus

Het onderzoek heeft drie praktische implicaties:
1. Voor TV exploitanten geven minuut tot minuut analyses van het twitter gedrag inzicht in de betrokkenheid van de TV kijker per scene of programma onderdeel van het TV programma
2. Adverteerders en mediabureaus kunnen twitter data gebruiken om in hun mediaplanning de betrokkenheid van de TV kijkers mee te wegen, immers hogere betrokkenheid leidt tot een grotere reclameherinnering en productverkoop
3. TV exploitanten en productiebedrijven kunnen hersenonderzoek, zoals de door Nielsen toegepaste ‘neuro science technology’, gebruiken om hun programmering te optimaliseren

Onderzoeksopzet

Voor het onderzoek heeft Nielsen een steekproef van 300 Amerikanen van 21-54 jaar oud naar acht verschillende prime time TV programma’s laten kijken. De steekproef was representatief voor de Amerikaanse bevolking in deze leeftijdsgroep. Terwijl de respondenten live naar de TV programma’s keken werd tegelijkertijd van minuut tot minuut hun hersenactiviteit gemeten. Naderhand werden de hersenactiviteit data afgezet tegen een database met het totale aantal tweets dat per minuut per bekeken TV programma werd verstuurd.

De Engelse tekst met de resultaten van dit Nielsen onderzoek, getiteld ‘Social TV: a bellwether for TV audience engagement’, zijn na te lezen op de Nielsen-site.

Meer Twitter TV analyses

SPOT heeft eerder onderzoek met als onderwerp Twitter en TV gepubliceerd van onderzoeksbureau Kantar. Dat onderzoek toont aan dat er een positief verband is tussen het aantal tweets en het aantal kijkers naar een TV programma. In een eerder onderzoek bracht Nielsen in kaart brengt dat de relatie tussen het aantal tweets en de kijkdichtheid tweerichtingsverkeer is. Niet alleen leiden meer tweets tot een hogere kijkdichtheid maar andersom leidt een hogere kijkdichtheid ook vaak tot meer tweets.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

12/04/13

Online Video: Mid-roll krijgt evenveel aandacht als pre-roll

Online Video Event 2016

Onderzoek

Online Video Advertising is een middel dat door meer adverteerders ingezet wordt als verlengstuk van hun TV-campagne om de lichte TV te bereiken met haar

Topics: Jongeren en media, Reclame-effect, TV-reclame

20/01/25

Werken anti-reclames?

Inspiratie Kennis

Merken durven steeds vaker te kiezen voor reclames die niet louter focussen op het ophemelen van hun eigen product. Goed idee of niet? Vodafone introduceerde

Topics: Reclame-effect, Effectiviteit

20/07/16

Toename TV-bestedingen leidt tot hogere omzet

Screenforce Toename TV-bestedingen leidt tot hogere omzet

Onderzoek

De recente toename in TV-bestedingen was voor een twaalftal grote adverteerders een belangrijke factor in het verhogen van de omzet. Eerder leidde een verschuiving van

Topics: TV-reclame, Mediabestedingen, Reclame-effect, ROI

26 augustus

Start TV Masters 2025

Vanaf dinsdag 26 augustus 2025 worden opnieuw jonge professionals aan de bureau- of adverteerderskant ondergedompeld in

14 oktober

Ster Focus op 2026

Op dinsdag 14 oktober is het zo ver: dan organiseert Ster wederom het online evenement ‘Ster

27 oktober

Mediadebat – Het mediabeleid van de toekomst

Hoe houden we kwaliteitsjournalistiek zichtbaar en toegankelijk in onze democratie, zeker nu grote techbedrijven steeds vaker

Public Affairs Adviseur

BvA is per direct op zoek naar een Public Affairs Adviseur. Een inhoudelijk gedreven professional die de brug weet te slaan

Manager marketingcommunicatie

Weet jij het Nederlandse publiek te verleiden met onze hoogwaardige content? Doe je dat met crossmediale campagnes, waarbij je digitale marketing

Accountmanager

Bij Ster, dé organisatie achter de reclameverkoop op de zenders en platforms van de publieke omroep, krijg jij de kans om

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met