Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

04/10/16
Waarom Facebook en Google hun secrets garden moeten verlaten

Facebook en Google moeten de markt objectieve en gecontroleerde data geven, waarschuwt Thinkbox CEO Lindsay Clay. Inmiddels moet het je allemaal bekend zijn dat het elastiek in Facebook’s maatpantalon versleten is en dat ze betrapt zijn met de broek op de enkels. Het schijnt dat de pijpen toch al kunstmatig hoog gehouden werden.

Twee jaar lang heeft Facebook opgeschroefde cijfers verstrekt over de tijd die door mensen werd besteed aan het bekijken van video’s op hun website. De gemiddelde tijd die aan het bekijken van video’s is besteed, werd met 60-80% overschat. Dit is des te verbazingwekkender als je hoort dat de opbrengst uit advertenties voor Facebook dit jaar meer dan £1 miljard zal bedragen, terwijl ze zich het meest op video’s hebben toegelegd.

Procter & Gamble en McDonald’s maken een U-bocht
Dit is niet de eerste wolk aan de horizon. Het afgelopen jaar heeft de ene onthulling na de andere plaatsgevonden en adverteerders als Procter & Gamble en McDonald’s hebben een U-bocht gemaakt, weg van social media. Geen wonder dat Yahoo’s beminnelijke Nigel Clarkson onlangs zich beklaagde dat er zo weinig tijd kon worden besteed aan het vieren van de goede dingen rond online adverteren. De IAB kwam ook naar buiten met het verzoek aan de mensen om het even met rust te laten en zich de goede punten te herinneren.

Natuurlijk zijn er heel veel goede punten, zoals de magische, symbiotische relatie van online met TV. Maar de meeste slechte punten wijzen naar één ding en ik ben bang dat dat een nogal saai ding is. Een ding waarop teveel gehamerd wordt. Het ding dat je me niet wil horen zeggen. Ja, data!

Online reuzen
Een belangrijk deel van de gevolgen van de fout van Facebook is een toenemende roep om objectieve, gecontroleerde data en niet de geheimzinnige walled-garden benadering van sommige online reuzen tot dusverre. Waarom we gegevens nodig hebben uit glass boxes, en niet uit black boxes, werd deze week opnieuw duidelijk. En de timing kon niet beter.

Google claimde dat YouTube twee keer zoveel zoekopdrachten op Google en YouTube per beeld genereert als op TV. Als we Google’s pathologische wens om zich op TV te richten (de laatste in een reeks van discutabele of zinloze claims om YouTube met TV te vergelijken) buiten beschouwing laten, waar is deze claim dan op gebaseerd? Ik heb geen gedetailleerde methodologie gezien, maar het klinkt alsof het alleen gebaseerd is op de analyse van Google’s eigen data. Ze geven hun huiswerk zelf een cijfer, zoals Sir Martin Sorrell het stelde.

Iedereen moet sceptisch zijn over media-onderzoek, maar vooral als het niet objectief is en we niet volledig geïnformeerd worden. Behalve de oorsprong van de data ontbreekt in Google’s laatste claim de bredere context. We weten dat hun systemen voor toekenning vaak de laatste klik overschatting waardoor ze dus onderschatten wat er is binnengekomen om dit te realiseren.

Lange termijn creëren van winst
Maar adverteerders moeten op de hoogte zijn van elke media-exposure die die laatste klik liet plaatsvinden. Naar zoekopdrachten per impressie kijken, is een interessante maar ruwe maatstaf. Waar het om gaat, is het op de lange termijn creëren van winst en het opbouwen van een merk, niet om kort termijn-klikken.

Maar ik dwaal af. Het punt is dat als Facebook en Google de markt objectieve en gecontroleerde data geven, ze in één klap screenforce-waarom-facebook-en-google-hun-secrets-garden-moeten-verlatenaf zijn van een groot deel van de kritiek die ze op dit moment over zich heen krijgen en merken dat ze een op maat gesneden, betrouwbare broek dragen.

Lindsey Clay is CEO van Thinkbox, de Engelse marketingorganisatie voor TV Advertising. Lees hier het originele Engelstalige artikel.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

07/02/23

Screenforce start 3e editie van masterclass TV Masters

Kennis Persberichten

Na twee succesvolle edities van TV Masters start op 23 maart 2023 een nieuwe masterclass. Speciaal voor startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant. Wil jij

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, Online Video, Regelgeving TV-reclame, TV-reclame

13/03/14

10 voorspellingen over de TV-toekomst

Inspiratie

Zachary Weiner, CEO bij het communicatie- en marketingbureau Emerging Insider Communications uit Chigaco, zet 10 voorspellingen over de TV-toekomst uiteen. Wie onderzoek gaat doen naar

Topics: 2nd screening, Online Video, Techniek

16/01/17

Jaarbericht online kijkcijfers 2016

Nieuws Onderzoek

Stichting KijkOnderzoek (SKO) is op 1 januari 2016 gestart met het meten van het online kijkgedrag naar televisieprogramma’s. In eerste instantie van de zendergroepen NPO,

Topics: Kijkcijfers, Online Video

16 maart

Foto’s TV Jaarrapport 2022

Donderdag 16 maart presenteerde Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Bekijk hier alle foto’s van

12 december

Webinar: De Kracht van Creatie

Ben je ook benieuwd hoe je de impact van commercials kunt verhogen? Samen met neuromarketingbureau

11 januari

Koffiedik Kijken | VIA

Koffiedik Kijken is dé nieuwjaarsbijeenkomst van de media, marketing- en communicatiebranche. Diverse sprekers nemen een

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

Team Manager Data Science

Als Team Manager Data Science geef je leiding aan een team van acht data scientists die dataproducten bouwen die een directe

Communicatieadviseur

Fremantle is per direct op zoek naar een Communicatieadviseur. Je werkt nauw samen met jouw communicatie teamgenoten maar natuurlijk ben je

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met