Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

16/01/23
Warner Bros. Discovery ook tot en met 2032 de enige plek om álles van de Olympische Spelen te volgen

Amsterdam, maandag 16 januari 2023 – Vandaag is bekend geworden dat het International Olympic Committee (IOC) ook voor de Olympische Spelen in de periode van 2026 – 2032 de mediarechten in Europa aan Warner Bros. Discovery heeft toegekend in een gezamenlijk bod met de European Broadcasting Union (EBU).

Gezamenlijk bod Warner Bros. Discovery met EBU
Om de mediarechten in alle 49 Europese markten te vergaren hebben de EBU en Warner Bros. Discovery tijdens de openbare aanbesteding van het IOC een gezamenlijk bod gepresenteerd. Het gaat om de rechten voor: de XXV Olympische Winterspelen Milano Cortina 2026, de Spelen van de XXXIV Olympiad Los Angeles 2028, de XXVI Olympische Winterspelen in 2030 en de XXXV Olympiad Brisbane Spelen 2032, hetzelfde geldt voor de Jeugd Olympische Spelen in dezelfde periode.

Warner Bros. Discovery met ‘Home of the Olympics’ de enige plek om iedere minuut van de Olympische Spelen te volgen
Voor Warner Bros. Discovery betekent de aankondiging van vandaag de verlenging van de positie als ‘Home Of The Olympics in Europe’ volgend op recordgroei van (digitale) kijkers tijdens de laatste drie Olympische Spelen. Ook met de nieuwe overeenkomst blijft Warner Bros. Discovery de enige plek waar echt élk moment van de Spelen te volgen is. Op de streaming- en digitale platformen, zoals de sport- en entertainment streamingdienst discovery+, en met de volledige pay-TV-rechten voor de eigen Eurosport-zenders van Warner Bros. Discovery.

“Als ‘Home Of The Olympics in Europa’ voor de laatste drie Olympische Spelen, is het voor ons een genoegen om het partnerschap met het IOC voort te zetten tot en met de Zomerspelen van 2032. Vooruitkijkend naar de veelbelovende Olympische Spelen die Parijs 2024 worden, zijn we trots te kunnen zeggen dat Warner Bros. Discovery de enige plek blijft waar fans álle momenten van de vier volgende Olympische Spelen kunnen blijven volgen”, zegt Andrew Georgiou, President and Managing Director van Warner Bros. Discovery Sports Europa, over het voortzetten van het partnerschap met het IOC.

“We zijn dankbaar dat we met de EBU en haar leden mogen samenwerken aan het volgende hoofdstuk van onze olympische reis. Hiermee zetten we de toezegging, die in 2015 is gemaakt met het IOC, voort om nog meer mensen te bereiken door de content zo breed mogelijk te verspreiden en zo toegankelijk mogelijk te maken. De Europese kijker blijft een uitgebreid content-aanbod houden en de mogelijkheid om de Spelen via meerdere platformen te volgen. Zo wordt er verder gebouwd aan het solide fundament van record kijkersaantallen en engagement die de afgelopen drie Spelen in Europa zijn opgebouwd”.

Warner Bros. Discovery en de EBU hebben een lange geschiedenis van samenwerken rondom grote sportevenementen zoals de wielerevenementen Tour de France en La Vuelta en komend jaar de Wereldkampioenschappen Atletiek.

De afgelopen drie edities van de Spelen was Warner Bros. Discovery de hoofd licentiehouder en verleende meer dan 45 sublicenties aan free-to-air partners en EBU-leden om brede toegang tot de Spelen te garanderen.

Samen met de eigen platformen van Warner Bros. Discovery resulteerde dit in recordcijfers. In Europa kwamen 372 miljoen mensen in aanraking met de Olympische Spelen Tokyo 2020, waarvan 175 miljoen via Warner Bros. Discovery-platformen zoals discovery+. Voor de Olympische Winterspelen Beijing 2022 bezochten 156 miljoen mensen in Europa de Warner Bros. Discovery platformen, dat is 19 keer meer dan bij de voorgaande Winterspelen.

IOC President Thomas Bach: “We zijn verheugd dat er een langetermijnovereenkomst is gesloten met twee van de meest vooraanstaande mediabedrijven in de wereld. De EBU en haar leden hebben uitstekende expertise getoond op het gebied van broadcasting en hebben een ongeëvenaard bereik in heel Europa. Door de recente fusie van Warner Media en Discovery, is Warner Bros. Discovery één van de grootste media- en entertainmentbedrijven van de wereld, die alle programma genres vertegenwoordigt en aanwezig is op alle platformen. Aangezien het IOC 90% van de winst die wordt gegenereerd herverdeelt, zorgt deze langetermijnovereenkomst ook voor financiële stabiliteit in de rest van de sportbranche en support uiteindelijk ook de atleten”.

Het originele persbericht vind je hier.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

Data Analist

Binnen het Data & Strategy team houden we ons onder andere bezig met het leveren

Commercial Traffic & AVS Specialist

Commercial traffic & AVS vormt samen met Campaign Planning het Sales Operations team. En sámen

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

16 maart

TV Jaarrapport 2020 | Screenforce

Donderdag 16 maart presenteert Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Met hoeveel procent is de

25 april

The Future of Brands conferentie – 25 en 26 april

Vlak voor de feestdagen zijn de thema’s bekend gemaakt van de The Future of Brands

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en