Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

16/01/23
Warner Bros. Discovery ook tot en met 2032 de enige plek om álles van de Olympische Spelen te volgen

Amsterdam, maandag 16 januari 2023 – Vandaag is bekend geworden dat het International Olympic Committee (IOC) ook voor de Olympische Spelen in de periode van 2026 – 2032 de mediarechten in Europa aan Warner Bros. Discovery heeft toegekend in een gezamenlijk bod met de European Broadcasting Union (EBU).

Gezamenlijk bod Warner Bros. Discovery met EBU
Om de mediarechten in alle 49 Europese markten te vergaren hebben de EBU en Warner Bros. Discovery tijdens de openbare aanbesteding van het IOC een gezamenlijk bod gepresenteerd. Het gaat om de rechten voor: de XXV Olympische Winterspelen Milano Cortina 2026, de Spelen van de XXXIV Olympiad Los Angeles 2028, de XXVI Olympische Winterspelen in 2030 en de XXXV Olympiad Brisbane Spelen 2032, hetzelfde geldt voor de Jeugd Olympische Spelen in dezelfde periode.

Warner Bros. Discovery met ‘Home of the Olympics’ de enige plek om iedere minuut van de Olympische Spelen te volgen
Voor Warner Bros. Discovery betekent de aankondiging van vandaag de verlenging van de positie als ‘Home Of The Olympics in Europe’ volgend op recordgroei van (digitale) kijkers tijdens de laatste drie Olympische Spelen. Ook met de nieuwe overeenkomst blijft Warner Bros. Discovery de enige plek waar echt élk moment van de Spelen te volgen is. Op de streaming- en digitale platformen, zoals de sport- en entertainment streamingdienst discovery+, en met de volledige pay-TV-rechten voor de eigen Eurosport-zenders van Warner Bros. Discovery.

“Als ‘Home Of The Olympics in Europa’ voor de laatste drie Olympische Spelen, is het voor ons een genoegen om het partnerschap met het IOC voort te zetten tot en met de Zomerspelen van 2032. Vooruitkijkend naar de veelbelovende Olympische Spelen die Parijs 2024 worden, zijn we trots te kunnen zeggen dat Warner Bros. Discovery de enige plek blijft waar fans álle momenten van de vier volgende Olympische Spelen kunnen blijven volgen”, zegt Andrew Georgiou, President and Managing Director van Warner Bros. Discovery Sports Europa, over het voortzetten van het partnerschap met het IOC.

“We zijn dankbaar dat we met de EBU en haar leden mogen samenwerken aan het volgende hoofdstuk van onze olympische reis. Hiermee zetten we de toezegging, die in 2015 is gemaakt met het IOC, voort om nog meer mensen te bereiken door de content zo breed mogelijk te verspreiden en zo toegankelijk mogelijk te maken. De Europese kijker blijft een uitgebreid content-aanbod houden en de mogelijkheid om de Spelen via meerdere platformen te volgen. Zo wordt er verder gebouwd aan het solide fundament van record kijkersaantallen en engagement die de afgelopen drie Spelen in Europa zijn opgebouwd”.

Warner Bros. Discovery en de EBU hebben een lange geschiedenis van samenwerken rondom grote sportevenementen zoals de wielerevenementen Tour de France en La Vuelta en komend jaar de Wereldkampioenschappen Atletiek.

De afgelopen drie edities van de Spelen was Warner Bros. Discovery de hoofd licentiehouder en verleende meer dan 45 sublicenties aan free-to-air partners en EBU-leden om brede toegang tot de Spelen te garanderen.

Samen met de eigen platformen van Warner Bros. Discovery resulteerde dit in recordcijfers. In Europa kwamen 372 miljoen mensen in aanraking met de Olympische Spelen Tokyo 2020, waarvan 175 miljoen via Warner Bros. Discovery-platformen zoals discovery+. Voor de Olympische Winterspelen Beijing 2022 bezochten 156 miljoen mensen in Europa de Warner Bros. Discovery platformen, dat is 19 keer meer dan bij de voorgaande Winterspelen.

IOC President Thomas Bach: “We zijn verheugd dat er een langetermijnovereenkomst is gesloten met twee van de meest vooraanstaande mediabedrijven in de wereld. De EBU en haar leden hebben uitstekende expertise getoond op het gebied van broadcasting en hebben een ongeëvenaard bereik in heel Europa. Door de recente fusie van Warner Media en Discovery, is Warner Bros. Discovery één van de grootste media- en entertainmentbedrijven van de wereld, die alle programma genres vertegenwoordigt en aanwezig is op alle platformen. Aangezien het IOC 90% van de winst die wordt gegenereerd herverdeelt, zorgt deze langetermijnovereenkomst ook voor financiële stabiliteit in de rest van de sportbranche en support uiteindelijk ook de atleten”.

Het originele persbericht vind je hier.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

5 maart

TV Jaarrapport 2024

Presentatie voor het TV Jaarrappport Het is weer tijd om samen vooruit te blikken én terug

18 maart

MIE’25

Revolutionising Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI Op 18 en 19 maart 2025

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met