Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

13/07/17
Case: CMC & sponsoring

Eind 2016 was de nieuwe medische dramaserie CMC (Centraal Medisch Centrum) te zien bij RTL 4. Zeven gezondheidsfondsen kregen via sponsor de VriendenLoterij softe exposure in de serie. Voor deze fondsen werd in een aflevering een medische verhaallijn verwerkt. Een sponsor effectmeting liet zien wat de positieve effecten waren op kennis, awareness en maatschappelijke betrokkenheid. Zo leidde de softe sponsoring tot een verhoging van kennis en bewustzijn over verschillende aandoeningen bij de kijkers.

Voor medische fondsen en stichtingen is bewustwording van het publiek over medische aandoeningen belangrijk. Dat het behandelen van ziekten in een dramaserie opzienbarende effecten op de kennis en het begrip kan bewerkstelligen, wees een Amerikaanse studie rondom Greys’s Anatomy al eens uit. In deze serie werd in een aflevering aandacht besteed aan een moeder met HIV tijdens haar zwangerschap. De boodschap was: ‘een moeder met HIV heeft 98% kans op een gezonde baby’. De awareness bleek na het kijken van de aflevering significant gestegen van 15% naar 61%.

Met de sponsor effectmeting voor CMC wilden we de hypothese toetsen dat softe sponsoring in een dramaserie een positief effect heeft op kennis, awareness en maatschappelijke betrokkenheid. Een paar van de meest opvallende resultaten:

  • Na het kijken van de aflevering weten 2,5 keer zoveel kijkers dat FAP erfelijk is (van 28% naar 74%).
  • Ruim het dubbele aantal kijkers (van 20% naar 45%) van CMC weet na de aflevering over FAP dat als je niets doet aan FAP er bijna 100% kans op darmkanker is.
  • Het bewustzijn over het feit dat het leven van mantelzorgers van Alzheimerpatiënten wordt onderschat, stijgt naar bijna 100% (van 79% naar 94%).
  • Bijna 1,5 keer zoveel kijkers (van 49% naar 71%) weten na het kijken van de aflevering met de verhaallijn over een hartinfarct, dat een hartinfarct bij vrouwen niet altijd op tijd wordt herkend.

Door softe sponsoring optimaal in te zetten, kunnen op zowel korte als op lange termijn meer effecten worden gerealiseerd. Naast de softe sponsoring zijn er ook promo’s ingezet, wat heeft gezorgd voor een versterkend effect op de activering. Door de inzet van harde sponsoring kan de betrokkenheid bij het onderwerp worden vergroot.

Bekijk de video voor meer informatie over deze case:

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

27/11/13

Case: Divorce en Volkswagen een sterk huwelijk

SPOT Divorce en Volkswagen een sterk huwelijk

Inspiratie

Volkswagen wilde de bekendheid van zijn nichemodellen vergroten en kroop met RTL achter het stuur. Het samenwerkingstraject leidde naar een innovatief concept binnen de dramaserie

Topics: Case studies

19/03/15

Case: TLC’s I Wanna Marry ‘Harry’ succesvol op social TV

SPOT I wanna marry Harry

Inspiratie

In het TLC-programma I Wanna Marry ‘Harry’ doen twaalf Amerikaanse vrouwen mee aan een datingwedstrijd waarbij ze denken de echte Prins Harry te daten, die

Topics: Case studies

15/02/21

Interessante case: Deense TV 2 start selfservice platform voor addressable TV

Nieuws

Deze week in de Screenflash een inspirerende business case uit Denemarken. Daar heeft het saleshuis TV 2 Network in december vorig jaar een interessant platform

Topics: Case studies

26 juni

M100 Summer Edition

Op woensdag 26 juni 2024, tegen het begin van de zomervakantie, presenteert Media Meetings & Magazines

4 juli

NMO Summer Update 2024

Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) draait ook in de zomermaanden op volle kracht. Samen met alle

26 september

TV Masters

Ben jij een startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant en wil je alles leren over TV?

Media Consultant

Media Reverse is een snel groeiend, transparant en full service mediabureau. Ze zijn daarom altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe teamgenoten

Radio- en TV Planner

Ben jij goed in het optimaliseren van reclamezendtijd op televisie en radio? Wil jij verantwoordelijk zijn voor het succes van reclamecampagnes

Account Manager/ Client Lead

Ad Alliance is op zoek naar een Account Manager/ Client Lead Als Client Lead ben je medeverantwoordelijk voor het behalen van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met