Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

13/07/17
Case: CMC & sponsoring

Eind 2016 was de nieuwe medische dramaserie CMC (Centraal Medisch Centrum) te zien bij RTL 4. Zeven gezondheidsfondsen kregen via sponsor de VriendenLoterij softe exposure in de serie. Voor deze fondsen werd in een aflevering een medische verhaallijn verwerkt. Een sponsor effectmeting liet zien wat de positieve effecten waren op kennis, awareness en maatschappelijke betrokkenheid. Zo leidde de softe sponsoring tot een verhoging van kennis en bewustzijn over verschillende aandoeningen bij de kijkers.

Voor medische fondsen en stichtingen is bewustwording van het publiek over medische aandoeningen belangrijk. Dat het behandelen van ziekten in een dramaserie opzienbarende effecten op de kennis en het begrip kan bewerkstelligen, wees een Amerikaanse studie rondom Greys’s Anatomy al eens uit. In deze serie werd in een aflevering aandacht besteed aan een moeder met HIV tijdens haar zwangerschap. De boodschap was: ‘een moeder met HIV heeft 98% kans op een gezonde baby’. De awareness bleek na het kijken van de aflevering significant gestegen van 15% naar 61%.

Met de sponsor effectmeting voor CMC wilden we de hypothese toetsen dat softe sponsoring in een dramaserie een positief effect heeft op kennis, awareness en maatschappelijke betrokkenheid. Een paar van de meest opvallende resultaten:

  • Na het kijken van de aflevering weten 2,5 keer zoveel kijkers dat FAP erfelijk is (van 28% naar 74%).
  • Ruim het dubbele aantal kijkers (van 20% naar 45%) van CMC weet na de aflevering over FAP dat als je niets doet aan FAP er bijna 100% kans op darmkanker is.
  • Het bewustzijn over het feit dat het leven van mantelzorgers van Alzheimerpatiënten wordt onderschat, stijgt naar bijna 100% (van 79% naar 94%).
  • Bijna 1,5 keer zoveel kijkers (van 49% naar 71%) weten na het kijken van de aflevering met de verhaallijn over een hartinfarct, dat een hartinfarct bij vrouwen niet altijd op tijd wordt herkend.

Door softe sponsoring optimaal in te zetten, kunnen op zowel korte als op lange termijn meer effecten worden gerealiseerd. Naast de softe sponsoring zijn er ook promo’s ingezet, wat heeft gezorgd voor een versterkend effect op de activering. Door de inzet van harde sponsoring kan de betrokkenheid bij het onderwerp worden vergroot.

Bekijk de video voor meer informatie over deze case:

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

24/05/22

Case: Ster | FarmCamps

Nieuws

FarmCamps, al jaren een trouwe verschijning rondom NPO Zapp(elin), de kinderprogrammering van de NPO, besloot eind 2020 zijn kansen te grijpen én te verzilveren in

Topics: Case studies

20/12/21

Case: Talpa | Coca Cola ‘Breakology’

Inspiratie

Coca Cola presenteert ‘Breakology. Dé break die je nodig hebt om even te resetten. Een co-creatie van Coca-Cola, UM en Talpa Network met als doelstellingen:

Topics: Case studies

31/05/21

egta whitepaper: 40 cases tonen impact Covid-19 op reclame creatie

Covid 19 Inspiratie Nieuws

TV-broadcasters en hun saleshuizen moeten zich constant aanpassen aan het veranderende ‘Total Video’ landschap. Dat komt door de veranderingen in reclame-technologie, waardoor de TV-industrie zich

Topics: Case studies

Algemeen directeur en Directeur Onderzoek

Nationaal Media Onderzoek (NMO) zoekt twee directeuren Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft als doel

Communicatieadviseur B2B

Misschien ken je Ad Alliance nog niet, maar onze merken ongetwijfeld wel. Ad Alliance is

Media Analist

Talpa Media Solutions zet de doelstelling van de adverteerder altijd centraal, want alleen op die

31 mei

Digital Industry Meetup Influencer Marketing

Sommige influencers gaan binnenkort onder het toezicht van het Commissariaat voor de Media vallen en

7 juni

Dutch Media Days 2022

Dit jaar zijn de Dutch Media Days gestart, een serie talkshows over de nieuwste ontwikkelingen

16 juni

NIMA Marketing Day 2022

Net als voorgaande jaren zal de 6e editie van NIMA Marketing Day op 16 juni

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en