Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

12/03/21
Ad Alliance onderzoek biedt inzicht in de impact van billboarding

Billboarding is een zeer effectief communicatiemiddel, ook al heb je slechts kort de tijd, om je merk over te brengen. Ad Alliance heeft op basis van analyses van alle effectonderzoeken van de afgelopen jaren meer inzicht gekregen in de effectiviteit van billboarding. Hieronder alle take-outs op een rij. Een van de conclusies is dat billboarding extra effectief is voor adverteerders met een lage merkbekendheid.

33 verschillende campagnes onderzocht
Ad Alliance deed in samenwerking met onafhankelijk onderzoeksbureau No Ties onderzoek naar 33 verschillende billboardcampagnes op TV (aantal respondenten: 33.000+). Ieder onderzoek bestond uit een aparte 0-meting voorafgaand aan en 1-meting na afloop van de billboardcampagne om alle effecten van de campagne in kaart te brengen. De campagnes zijn afkomstig uit de periode 2012 tot en met 2020.

Billboarding zorgt voor stijging in merkbekendheid
Met het inzetten van billboarding stijgt je naamsbekendheid op totaal niveau. Gemiddeld stijgt de totale geholpen naamsbekendheid na een billboardcampagne met 5%.

Billboarding is extra effectief voor adverteerders met een lage merkbekendheid
Hoe lager de bekendheid van je merk, hoe hoger de stijging. Wanneer jouw merk voorafgaand aan de campagne een relatief lage bekendheid heeft (< 30%), dan stijgt de geholpen bekendheid met gemiddeld 8%.

Inzicht in groei geholpen merkbekendheid per 500 GRP’s
De vraag die vaak wordt gesteld, is welke inzet er nodig is om welke groei te bereiken. Hiervoor is het resultaat berekend naar 500 GRP’s. Per 500 GRP’s stijgen merken met een relatief lage merkbekendheid (<30%) met 3,1%. Bij merken met een relatief hoge merkbekendheid (>30%) is deze stijging 1,5%. Wanneer jouw merk een relatief lage bekendheid heeft kan billboarding dus de ideale manier zijn om de merkbekendheid te laten groeien. Ben je als merk al heel goed bekend? Zet billboarding dan in om dit bekendheidsniveau te behouden!

Duidelijke boodschap, opvallen en goed geluid zijn essentieel
Volgens Ad Alliance heeft de creatie van het billboard grote invloed op het effect. Zo moet bijvoorbeeld de boodschap in een oogopslag duidelijk zijn, moet de billboard de naam van het product/merk bevatten, hij moet herkenbaar, rustig en niet te snel zijn en niet te veel informatie bevatten. Wat helpt om op te vallen is anders dan andere uitingen zijn, vrolijk, kleurrijk en aantrekkelijk. Een goed geluid is essentieel. Een fijne stem of voice-over, een herkenbaar geluid en muziek is belangrijk om de aandacht te trekken.

Meer informatie over de de kracht van billboarding vind je op de site van Ad Alliance.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

15/06/19

Case: RTL – Het Perfece Plaatje en sponsor Canon

Inspiratie

Consumenten maken meer foto’s dan ooit, vooral met hun smartphones. Maar hoe kun je Nederlanders anders naar fotografie laten kijken en inspireren om meer, anders

Topics: Case studies

11/09/17

Acht tips voor effectieve TV-partnerships

Kennis Nieuws

Om optimaal gebruik te maken van een TV-partnership moeten merken deze niet alleen integreren in hun TV-campagne maar in zo veel mogelijk marketingactiviteiten als mogelijk.

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame

10/07/17

TV-sponsoring heeft langdurig en positief effect op merken

Nieuws Onderzoek

TV-kijkers houden van hun favoriete TV-programma’s. De merken die deze TV-programma’s sponsoren delen mee in deze liefde van de kijker en profiteren daarvan. Dat is

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect, ROI

16/01/23

Tips hoe te adverteren tijdens een recessie

Nieuws

The Global TV Group, een samenwerkingsverband van alle TV-marketingorganisaties, heeft een compilatie gepubliceerd van de belangrijkste insights over marketing tijdens een recessie. Hun belangrijkste conclusie

Topics: Reclame-effect, ROI

09/01/23

Marketing in een kosten-voor-dagelijkse-leven-crisis veruit de belangrijkste trend in 2023

Nieuws Onderzoek

Warc, het internationale instituut voor marketing intelligence, heeft voor de twaalfde keer de Marketer’s Toolkit gepubliceerd. Met deze Insights kunnen marketeers hun plannen voor het

Topics: Reclame-effect, ROI

23/11/22

Egta’s Expert series: Insights in de aandachteconomie

Kijktip Nieuws

Is aandacht de meest waardevolle grondstof in de wereld? Nu content producenten en merken allemaal hun best doen om de aandacht van de consument te

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

Manager Regulatory Compliance Discovery

Discovery is een begrip in de media-entertainmentindustrie. Vanuit onze Amsterdamse vestiging werken we met passie

Data Analist

Binnen het Data & Strategy team houden we ons onder andere bezig met het leveren

Commercial Traffic & AVS Specialist

Commercial traffic & AVS vormt samen met Campaign Planning het Sales Operations team. En sámen

16 maart

TV Jaarrapport 2022 | Screenforce

Donderdag 16 maart presenteert Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Met hoeveel procent is de

23 maart

TV Masters | Screenforce

Speciaal voor startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant organiseert Screenforce voor de derde keer TV Masters.

25 april

The Future of Brands conferentie – 25 en 26 april

Vlak voor de feestdagen zijn de thema’s bekend gemaakt van de The Future of Brands

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en