Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

28/05/15
66% Huishoudens wil geen live TV via internet

66% van de Nederlandse huishoudens is niet van plan om zijn abonnement op live (lineaire) TV in te ruilen voor een losse online (OTT)-dienst met live TV.

Dat blijkt uit een onderzoek van Telecompaper op basis van het Consumer Panel uit april-mei 2015. Aan de respondenten van het panel werd een fictieve OTT-propositie van 9,95 euro per maand voorgelegd met een beperkt aantal zenders (NPO, RTL en SBS), inclusief een terugkijkfunctie tot een jaar in HD-kwaliteit en zonder reclame. Een dergelijke propositie bestaat op het moment nog niet.

Geen reclame reden voor overstap
Van de respondenten die hun traditionele TV-abonnement wel zouden vervangen door deze nieuwe OTT-versie, gaf 40 procent als belangrijkste reden aan dat ze geen reclame-onderbrekingen meer willen hebben tijdens het terugkijken van programma’s. Bij de programma-gemist diensten van reguliere TV-aanbieders worden wel reclames getoond.

Een andere reden waarom mensen bereid geen live tv via internet zijn het reguliere TV-abonnement de deur uit te doen is het hypothetische maandelijkse tarief van € 9,95 voor een OTT-propositie. 37 procent gaf dit als belangrijke reden op. 29 procent geeft aan toch alleen naar de zenders te kijken die de OTT-dienst biedt. 21 procent zegt een OTT-propositie met live vooral te willen gebruiken om zo op meerdere schermen (zoals laptop, tablet) te kunnen kijken.

Gewenning reden voor geen overstap
Van de nee-zeggers gaf 55 procent aan TV te willen blijven kijken zoals ze dat gewend zijn. Verder wil 32 procent van de nee-zeggers andere TV zenders zoals van de BBC, Comedy Central en de regionale omroepen wil kunnen blijven kijken. 20 procent vindt dat 10 euro een te hoog bedrag is voor wat men krijgt. Verder heeft vijf procent van de nee-zeggers aangegeven bepaalde diensten af te nemen, die door hun huidige TV-aanbieder wordt verzorgd, zoals een Pluspakket, HBO en Fox Sports.

Komst live TV OTT-proposities
Momenteel zijn er nog geen OTT-proposities voor live TV op de markt. In april heeft KPN wel aangekondigd in het najaar met een eigen OTT-dienst te komen: Play. Deze dienst zal beschikbaar zijn voor iedereen en gaat behalve films en series ook een aantal live TV-kanalen beschikbaar stellen. De Play-app komt beschikbaar voor iOS en Android en kan via Google Chromecast bekeken worden op een televisie.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

20/06/22

The New Life of The Living Room: Onderzoek RTL AdConnect naar gebruik van het TV-scherm

Nieuws Onderzoek

In Nederland zijn Smart TV’s, smartphones en tablet om regelmatig videocontent mee te bekijken populairder dan in alle overige Europese landen. RTL AdConnect en SmartClip

Topics: Online Video, Reclame-effect, TV-reclame

11/03/22

Verslag TV Jaarrapport 2021 | TV reclame in 2021 naar recordomzet

Nieuws

Op woensdag 9 maart vond de presentatie van het Screenforce TV Jaarrapport 2021 plaats. Wil jij de presentaties nog eens terugkijken? Of kon je er toch

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, Online Video, Reclame-effect, TV Jaarrapport, TV-reclame

09/03/22

TV-reclamebestedingen naar record in 2021: de markt groeit met 20% naar € 903 miljoen

Nieuws

2021 is voor de TV-reclamemarkt een bijzonder jaar geworden. De bestedingen van adverteerders op TV zijn nog nooit zo hoog geweest als in het afgelopen

Topics: Mediabestedingen, Online Video, TV Jaarrapport, TV-reclame

Projectcoördinator

Heb je oog voor zowel hoofdlijnen als details? Ben je oplossingsgericht en ga je geen

PR Manager

Paramount Global (NASDAQ: PARA, PARAA) is a leading global media and entertainment company that creates

(Junior) Digital Campaign Manager

Talpa Media Solutions is de verkooporganisatie voor vier Nederlandse commerciële televisiezenders SBS6, Net5, Veronica, SBS9

6 september

Cross Media Café: Nieuwsvoorziening van de Toekomst

Op dinsdag 6 september organiseren we in samenwerking met Beeld & Geluid weer een gloednieuw

9 -
12 september

IBC 2022

Van 9-12 september 2022 is de International Broadcasting Convention, ’s werelds meest invloedrijke media, entertainment

15 september

Ster Focus

Tijdens Ster Focus blikken we op donderdag 15 september tijdens een online sessie van 12.00

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en