Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

04/05/21
Wereldwijd overzicht effectonderzoek: TV is de aanjager voor bedrijfsresultaten

De Global TV Group heeft een overzicht gepubliceerd van wereldwijd recente effectonderzoeken. De publicatie is de eerste uit een reeks van drie updates van het Global TV Deck dit jaar. De organisatie – bestaande uit TV-broadcasters en TV-marketingorganisaties – heeft in 2017 het Global TV Deck voor het eerst gepubliceerd met cijfers uit 19 landen en in 2018 een tweede keer met cijfers uit 26 landen wereldwijd. De eerste update dit jaar betreft onderzoek naar het effect van TV voor bedrijfsresultaten. Het overzicht beschrijft 13 verschillende onderzoeken afkomstig uit 7 landen uit de hele wereld. Het is een compacte en complete samenvatting van de meest grootschalige en opvallendste effectstudies, waarin TV is opgenomen.

Wereldwijde cijfers voor derde keer verzameld
Het Global TV Deck biedt adverteerders en mediabureaus transparante, betrouwbare data en nieuwe inzichten. In dit overzicht worden samenvattingen van recent onderzoek uit diverse landen samengebracht, waaronder de toonaangevende studies ‘The Halo Effect: TV As A Growth Engine’ (VAB/EffecTV), ‘Not all reach is equal’ (Screenforce DACH/Karen Nelson-Field), ‘TV Drives Advertising Effectiveness that Lasts’ (Accenture/thinktv Canada), ‘Profitability: The Business Case for Advertising’ (Thinkbox/Ebiquity/Gain Theory).

In de verschillende studies wordt gekeken naar de verschillende ROI op korte en op lange termijn tussen de verschillende media, waarbij vooral het vergelijk met online (o.a. YouTube en Facebook) onderzocht is. Ook wordt in veel onderzoeken gekeken naar de verschillen in niveau van aandacht tussen TV, Broadcaster VOD en Advertising VOD. Het overzicht van de Global TV Group bevat de algemene learnings uit de dertien verschillende onderzoeken. Voor meer insights over de opzet van elk onderzoek is een beschrijving van het onderzoek beschikbaar via een link in de betreffende sheet.

De belangrijke conclusies uit het verzamelde effectonderzoek zijn:

1. Binnen de eerste twee weken van een campagne zorgt TV gemiddeld voor 23% van alle verkopen die door de media-inzet wordt gerealiseerd

Deze conclusie is afkomstig uit het Engelse ‘Demand Generation’ onderzoek dat is uitgevoerd door MediaCom, Wavemaker en Gain Theory in opdracht van ThinkTV Engeland.


2. TV is essentieel voor search, een belangrijke driver voor korte termijn verkoop

Deze conclusie is afkomstig uit het Australische ‘Payback’ onderzoek dat is uitgevoerd door GroupM, Gain Theory en D&D Consultants in opdracht van ThinkTV Australië.


3. Campagnes met een gemiddeld bereik tussen 70% en 90% realiseren de best mogelijke impact in termen van verkopen en penetratie

Deze conclusie is afkomstig uit het Spaanse ‘How Does TV’s Reach Impact Sales’ onderzoek dat is uitgevoerd door Kantar.

4. Nieuwe merken (drie jaar en jonger) profiteren het meeste van de impact van TV door hun verhaal en hun identiteit te vertellen aan de markt

Deze conclusie is afkomstig uit het Amerikaanse ‘Halo Effect’ onderzoek dat is uitgevoerd door EffecTV in opdracht van VAB.

Global TV Deck is essentieel voor beslissingen over media-investeringen op basis van laatste inzichten
Dit nieuwe overzicht van effectonderzoeken is essentieel voor marketeers die hun beslissingen over hun media-investeringen willen baseren op basis van de laatste inzichten. De onderzoeken laten zien op welke wijze TV bedrijfsresultaten kan sturen en hoe TV hun marketing activiteiten het beste stimuleert.

Sean Cunningham, President of The Global TV Group and CEO & President van VAB: ‘Adverteerders kiezen TV voor de meest belangrijke rol in hun marketingplanning, ‘lead outcomes-driver’. Om het hele spectrum van bedrijfsresultaten te realiseren, van korte termijn customer traffic activatie tot het veiligstellen van een sterke en langdurige merkloyaliteit, de meest kritieke verkoop- en merkdoelstellingen kunnen worden toevertrouwd aan TV.’

Deze tekst is een samenvatting door Screenforce van het overzicht van effectonderzoek van de Global TV Group. Van dit overzicht is een pdf document beschikbaar. Van alle onderzoeken zijn links opgenomen in het overzicht om meer te weten te komen over dit onderzoek. Meer informatie over de Global TV Group is hier te vinden.

Meer over dit onderwerp bij Screenforce
Screenforce publiceert regelmatig onderzoek naar de effectiviteit van TV-reclame binnen het digitale medialandschap onder het thema ‘Reclame Effect’ en ‘ROI’.

 

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

29/04/14

Groei omzet TV-reclame eerste kwartaal 2014

SPOT Mediabestedingen 1e helft 2015 Nielsen

Onderzoek

De netto bestedingen voor TV–reclame voor spot zijn in het eerste kwartaal van 2014 uitgekomen op € 176 miljoen. Het herstel van de TV-markt, dat

Topics: Reclame-effect, ROI, TV Jaarrapport, TV-reclame, Mediabestedingen, Online Video

21/08/17

‘Gen Z’ generatie positiever tegenover traditionele reclame

AdReaction - Gen X, Y and Z

Nieuws Onderzoek

Uit onderzoek van Kantar Millward Brown blijkt dat consumenten positiever aankijken tegen traditionele reclame dan tegen digitale reclame. De jongere ‘Gen Z’ generatie (16-19 jarigen)

Topics: Jongeren en media, Reclame-effect, TV-reclame

5 maart

TV Jaarrapport 2024

Presentatie voor het TV Jaarrappport Het is weer tijd om samen vooruit te blikken én terug

18 maart

MIE’25

Revolutionising Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI Op 18 en 19 maart 2025

1 april

The New Life of the Living Room 2025

Wist je dat voor 51% van de kijkers lineaire tv de eerste keuze is wanneer ze

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met