De Global TV Group heeft een overzicht gepubliceerd van wereldwijd recente effectonderzoeken. De publicatie is de eerste uit een reeks van drie updates van het Global TV Deck dit jaar. De organisatie – bestaande uit TV-broadcasters en TV-marketingorganisaties – heeft in 2017 het Global TV Deck voor het eerst gepubliceerd met cijfers uit 19 landen en in 2018 een tweede keer met cijfers uit 26 landen wereldwijd. De eerste update dit jaar betreft onderzoek naar het effect van TV voor bedrijfsresultaten. Het overzicht beschrijft 13 verschillende onderzoeken afkomstig uit 7 landen uit de hele wereld. Het is een compacte en complete samenvatting van de meest grootschalige en opvallendste effectstudies, waarin TV is opgenomen.
Wereldwijde cijfers voor derde keer verzameld
Het Global TV Deck biedt adverteerders en mediabureaus transparante, betrouwbare data en nieuwe inzichten. In dit overzicht worden samenvattingen van recent onderzoek uit diverse landen samengebracht, waaronder de toonaangevende studies ‘The Halo Effect: TV As A Growth Engine’ (VAB/EffecTV), ‘Not all reach is equal’ (Screenforce DACH/Karen Nelson-Field), ‘TV Drives Advertising Effectiveness that Lasts’ (Accenture/thinktv Canada), ‘Profitability: The Business Case for Advertising’ (Thinkbox/Ebiquity/Gain Theory).
In de verschillende studies wordt gekeken naar de verschillende ROI op korte en op lange termijn tussen de verschillende media, waarbij vooral het vergelijk met online (o.a. YouTube en Facebook) onderzocht is. Ook wordt in veel onderzoeken gekeken naar de verschillen in niveau van aandacht tussen TV, Broadcaster VOD en Advertising VOD. Het overzicht van de Global TV Group bevat de algemene learnings uit de dertien verschillende onderzoeken. Voor meer insights over de opzet van elk onderzoek is een beschrijving van het onderzoek beschikbaar via een link in de betreffende sheet.
De belangrijke conclusies uit het verzamelde effectonderzoek zijn:
1. Binnen de eerste twee weken van een campagne zorgt TV gemiddeld voor 23% van alle verkopen die door de media-inzet wordt gerealiseerd
Deze conclusie is afkomstig uit het Engelse ‘Demand Generation’ onderzoek dat is uitgevoerd door MediaCom, Wavemaker en Gain Theory in opdracht van ThinkTV Engeland.
2. TV is essentieel voor search, een belangrijke driver voor korte termijn verkoop
Deze conclusie is afkomstig uit het Australische ‘Payback’ onderzoek dat is uitgevoerd door GroupM, Gain Theory en D&D Consultants in opdracht van ThinkTV Australië.
3. Campagnes met een gemiddeld bereik tussen 70% en 90% realiseren de best mogelijke impact in termen van verkopen en penetratie
Deze conclusie is afkomstig uit het Spaanse ‘How Does TV’s Reach Impact Sales’ onderzoek dat is uitgevoerd door Kantar.
4. Nieuwe merken (drie jaar en jonger) profiteren het meeste van de impact van TV door hun verhaal en hun identiteit te vertellen aan de markt
Deze conclusie is afkomstig uit het Amerikaanse ‘Halo Effect’ onderzoek dat is uitgevoerd door EffecTV in opdracht van VAB.
Global TV Deck is essentieel voor beslissingen over media-investeringen op basis van laatste inzichten
Dit nieuwe overzicht van effectonderzoeken is essentieel voor marketeers die hun beslissingen over hun media-investeringen willen baseren op basis van de laatste inzichten. De onderzoeken laten zien op welke wijze TV bedrijfsresultaten kan sturen en hoe TV hun marketing activiteiten het beste stimuleert.
Sean Cunningham, President of The Global TV Group and CEO & President van VAB: ‘Adverteerders kiezen TV voor de meest belangrijke rol in hun marketingplanning, ‘lead outcomes-driver’. Om het hele spectrum van bedrijfsresultaten te realiseren, van korte termijn customer traffic activatie tot het veiligstellen van een sterke en langdurige merkloyaliteit, de meest kritieke verkoop- en merkdoelstellingen kunnen worden toevertrouwd aan TV.’
Deze tekst is een samenvatting door Screenforce van het overzicht van effectonderzoek van de Global TV Group. Van dit overzicht is een pdf document beschikbaar. Van alle onderzoeken zijn links opgenomen in het overzicht om meer te weten te komen over dit onderzoek. Meer informatie over de Global TV Group is hier te vinden.
Meer over dit onderwerp bij Screenforce
Screenforce publiceert regelmatig onderzoek naar de effectiviteit van TV-reclame binnen het digitale medialandschap onder het thema ‘Reclame Effect’ en ‘ROI’.