Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

10/03/23
Staatsloterij en TBWA\NEBOKO winnen de Ster Gouden Loeki 2022

Amsterdam, 9 maart 2022 – Staatsloterij en TBWA\NEBOKO hebben met ‘Wacht niet tot geluk je overkomt’ de Ster Gouden Loeki gewonnen. De winnaars ontvingen de prijs donderdagavond tijdens een feestelijk evenement in Amsterdam uit handen van onze salesmanager Sabrina Pieters. De zilveren en bronzen award waren respectievelijk voor Centraal Beheer en KPN.

Het is het vijfde jaar op rij dat Staatsloterij in de prijzen valt. Voor ‘Frekkel’ (2018), ‘Freddie’ (2019)’ en ‘Frummel’ (2020)’ wonnen zij ook een Ster Gouden Loeki, en in 2021 werd ‘Fritsie’ beloond met een Ster Zilveren Loeki.

De winnende commercial draait om een vader en zoon die samen de reis van hun leven maken – een onvergetelijk avontuur in een prachtig winterlandschap. Om dit mogelijk te maken doet de zoon alsof hij de loterij gewonnen heeft, om zijn tegensputterende vader te overtuigen. De zoon heeft echter de prijs nog niet gewonnen, maar kiest ervoor zijn geluk niet af te laten hangen van een grote geldprijs.

De spot heet ‘Wacht niet tot geluk je overkomt’ en dat is precies de boodschap die de Staatsloterij en reclamebureau TBWA\NEBOKO willen uitdragen. Er kan namelijk zoveel moois ontstaan als je mooie plannen niet uitstelt tot de dag dat je de jackpot wint.

Zilveren en Bronzen Loeki’s
Evenals afgelopen jaren konden de genomineerde merken en reclamebureaus dit jaar – naast de felbegeerde Ster Gouden Loeki – ook een Zilveren en Bronzen Loeki winnen.

De tweede prijs werd verzilverd door Centraal Beheer en DDB Unlimited met hun commercial ‘Container’. In alweer de 62e ‘Even Apeldoorn bellen’-commercial zien we hoe een ogenschijnlijk kleine verwarring op kantoor van een transportbedrijf grote logistieke gevolgen heeft voor een student.

De Ster Bronzen Loeki ging naar KPN en Dentsu Creative Amsterdam met hun commercial ‘Glasvezel’, waarin de populaire rode kat samen met zijn vriendjes een feestje viert in het huis van zijn baasje, op de beat van ‘Can’t touch this’ van MC Hammer.

Stemmen
De heftige strijd om het gouden beeldje barstte 13 februari los toen de stembussen werden geopend in een uitzending van Jinek. Het Nederlandse publiek kon tot en met 5 maart stemmen op hun favoriete commercials. In totaal hebben 92.076 Nederlanders hun stem uitgebracht.

Top Tien
Hieronder volgt een overzicht van de top 10 van 2022:

  1. ‘Wacht niet tot geluk je overkomt’ – Staatsloterij & TBWA\NEBOKO
  2. ‘Container’- Centraal Beheer & DDB Unlimited
  3. ‘Glasvezel’ – KPN & Dentsu Creative Amsterdam
  4. ‘De lach die doet leven’ – CliniClowns & Sander van de Vlasakker en LegHetVast
  5. ‘Vakantieliefde’ – McDonald’s & TBWA\NEBOKO
  6. ‘Iedereen verdient een mooie kerst’ – Kruidvat & DDB Unlimited en Eigen Fabrikaat
  7. ‘Voor het leven’ – KWF & Boris Creative
  8. ‘Goed eten is samen eten’ – PLUS Supermarkt & Energize
  9. ‘Blijf gaan met KPN Unlimited’ – KPN & Dentsu Creative Amsterdam
  10. ‘Goed eten is een keuze’ – PLUS Supermarkt & Wunderman Thompson

 

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

16/10/17

P&G’s Marc Pritchard over TV en online

Nieuws

Procter & Gamble is een van de grootste adverteerders ter wereld. Tijdens een interview met Campaign stelt Marc Pritchard, de hoogste marketingbaas van P&G, dat

Topics: ROI, TV-reclame, Reclame-effect

13/11/17

Millennials vinden TV(-reclame) belangrijker dan YouTube

Nieuws Onderzoek

Voor merken die op zoek zijn naar een groot publiek – en al helemaal als het gaat om millennials – is TV nog steeds het

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

26 augustus

Start TV Masters 2025

Vanaf dinsdag 26 augustus 2025 worden opnieuw jonge professionals aan de bureau- of adverteerderskant ondergedompeld in

14 oktober

Ster Focus op 2026

Op dinsdag 14 oktober is het zo ver: dan organiseert Ster wederom het online evenement ‘Ster

27 oktober

Mediadebat – Het mediabeleid van de toekomst

Hoe houden we kwaliteitsjournalistiek zichtbaar en toegankelijk in onze democratie, zeker nu grote techbedrijven steeds vaker

Public Affairs Adviseur

BvA is per direct op zoek naar een Public Affairs Adviseur. Een inhoudelijk gedreven professional die de brug weet te slaan

Manager marketingcommunicatie

Weet jij het Nederlandse publiek te verleiden met onze hoogwaardige content? Doe je dat met crossmediale campagnes, waarbij je digitale marketing

Accountmanager

Bij Ster, dé organisatie achter de reclameverkoop op de zenders en platforms van de publieke omroep, krijg jij de kans om

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met