Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

01/10/21
Reclameregels commerciële omroepen

Regels in de Mediawet die alleen voor commerciële omroepen gelden. Kijk hier voor meer informatie over de mediawet.

  • Sponsoring: aan het begin of het einde van het programma moeten alle sponsors door middel van naam of beeldmerk worden vermeld. Deze vermelding mag ten hoogste 5 seconden duren, mag niet beeldvullend zijn en moet bestaan uit stilstaande beelden.
  • Als een sponsor een bijdrage heeft geleverd in geld dan mag de omroep diens producten niet tonen of vermelden in het gesponsorde programma.
  • Programma’s mogen alleen worden gesponsord als er in het redactiestatuut waarborgen zijn opgenomen voor de redactionele onafhankelijkheid van de werknemers die belast zijn met de verzorging en samenstelling van het programma ten opzichte van de sponsors.
  • Nieuws, actualiteiten of politieke informatie mag niet worden gesponsord.
  • Voor sponsoring door alcoholmerken tussen 6.00 en 21.00 geldt dat op een neutrale wijze de naam of het (beeld)merk gemeld wordt. Na 21.00 hoeft dit niet neutraal te zijn, maar het mag geen aanprijzing zijn.
  • Het is toegestaan om in een gesponsord programma de producten of diensten van de sponsor te tonen. Het publiek mag niet door middel van aanprijzingen worden aangespoord tot het kopen of huren van deze producten of tot het afnemen van diensten bij de sponsor.
  • Product placement wordt omschreven als het opnemen van een product of dienst of (beeld)merk in de verhaallijn van het programma of een verwijzing daarnaar die deel uitmaakt van de verhaallijn.
  • Product placement is in principe niet toegestaan. Er wordt een uitzondering gemaakt voor product placement in films, series, sportprogramma’s en lichte amusementsprogramma’s (programma’s van verstrooiende aard die geen nieuwe, actuele of politieke informatie bevatten). Product placement in programma’s die bestemd zijn voor kinderen onder de 12 jaar is niet toegestaan.
  • Product placement is alleen toegestaan als de redactie van het programma waar het in voorkomt door middel van een statuut de redactionele onafhankelijkheid van zijn werknemers waarborgt.
  • Er moet een duidelijk leesbare waarschuwing zijn dat een programma product placement bevat. Deze waarschuwing moet aan het begin en einde van het programma en aan het einde van elke onderbreking vermeld worden. Dit gebeurt door middel van de neutrale tekst: “dit programma bevat product plaatsing.”

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

12/11/21

Mediamonitor: Kantelpunt digitalisering mediagebruik en concentratie

Nieuws Kennis

De komst van het coronavirus en de bijbehorende maatregelen hebben onze samenleving sterk beïnvloed. Ook ons mediagedrag is substantieel veranderd. We hebben vooral méér media

Topics: Regelgeving TV-reclame

01/10/21

Reclamecode alcoholhoudende dranken

SPOT Reclamecode alcoholhoudende dranken

Kennis

STIVA staat voor stichting verantwoord alcoholgebruik. Deze stichting is de brancheorganisatie van de alcohol producerende industrie in Nederland. De STIVA heeft een reclamecode alcoholhoudende dranken

Topics: Regelgeving TV-reclame

08/04/24

Transparantie erover leidt tot groter effect van reclame

Nieuws Onderzoek

15 maart was de internationale Dag van het Consumentenrecht. Dit was voor SWOCC een mooie gelegenheid om stil te staan bij één van de rechten

Topics: Reclame-effect, Regelgeving TV-reclame, TV-reclame

26 augustus

Start TV Masters 2025

Vanaf dinsdag 26 augustus 2025 worden opnieuw jonge professionals aan de bureau- of adverteerderskant ondergedompeld in

27 oktober

Mediadebat – Het mediabeleid van de toekomst

Hoe houden we kwaliteitsjournalistiek zichtbaar en toegankelijk in onze democratie, zeker nu grote techbedrijven steeds vaker

5 november

2025 asi International Conferences

2025 asi International Radio & Audio en Television & Video Conferences De 2025 asi International Radio

Public Affairs Adviseur

BvA is per direct op zoek naar een Public Affairs Adviseur. Een inhoudelijk gedreven professional die de brug weet te slaan

Manager marketingcommunicatie

Weet jij het Nederlandse publiek te verleiden met onze hoogwaardige content? Doe je dat met crossmediale campagnes, waarbij je digitale marketing

Accountmanager

Bij Ster, dé organisatie achter de reclameverkoop op de zenders en platforms van de publieke omroep, krijg jij de kans om

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met