Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

30/05/16
Mobiele contacten meer effect

Consumenten maken steeds meer gebruik van verschillende devices om content te consumeren. De inzet van online video is dan ook een belangrijk onderdeel in de mediamix. Is er verschil in impact tussen een online video boodschap die op mobiele devices of die via laptop/desktop wordt bekeken? RTL en Mindshare onderzochten dit.

Meer effect
Het onderzoek werd uitgevoerd bij een gecombineerde TV- en online video campagne voor Unilever’s Soep in Zak. Daaruit bleek dat mobiele contacten meer toegevoegd effect leveren in combinatie met TV dan laptop/desktop-contacten. Dit geldt zowel voor merkeffecten onderin de merkfunnel (voorkeur, aankoopintentie) als voor spontane reclameherkenning en propositiebekendheid. Online videocontacten voegen tijdens de eerste flight 11% herkenning toe aan de TV-campagne.

Gebruik
Bij een smartphone gebruikt men twee keer zo vaak een koptelefoon als bij een laptop of desktop, vooral 20- tot 29-jarigen. Smartphones worden vaker onderweg gebruikt. Er vindt minder multitasking plaats bij kijken naar een smartphone dan naar TV. Ook is er minder frequent switchgedrag. Laptops en tablets worden vooral thuis gebruikt. Zo’n 60% gaat regelmatig ‘naar bed’ met video op zijn tablet of smartphone, vs 28% voor laptops. Bij 20- tot 29-jarigen ligt dit percentage beduidend hoger (66%) dan bij 40- tot 49-jarigen (47%).

Over het onderzoek
Tijdens twee campagneflights werd een online enquête afgenomen onder 1.650 RTL XL-kijkers.

Download de infographic met het overzicht van alle resultaten.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

15/10/15

Marketeers voorzien sterke toename video advertising

SPOT Video Advertising

Onderzoek

Online video advertising is bezig aan een gestage opmars. Maar liefs 84% van de marketeers ziet online video snel belangrijker worden in de marketingmix. Dat

Topics: Mediabestedingen, Online Video, Reclame-effect, ROI

12/03/15

Leuke en korte online commercials zijn het afkijken waard

Leuke en korte online commercials zijn het afkijken waard

Onderzoek

Uit het Video Impact Onderzoek van Mediacom en SPOT uit 2013 bleek al dat de combinatie van TV en online video effectiever is dan deze

Topics: Online Video, Reclame-effect

14/03/24

Verslag TV Jaarrapport 2023: TV in transitie

Nieuws Onderzoek Kennis

De jaarlijkse Screenforce-presentatie van de belangrijkste TV-cijfers is altijd een goed moment om de peilstok weer ’s in de televisiemarkt te steken. De presentatie van

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, Online Video, TV Jaarrapport, TV-reclame

5 november

2025 asi International Conferences

2025 asi International Radio & Audio en Television & Video Conferences De 2025 asi International Radio

13 november

Marketing & Effie Live! 

Ontdek de grenzeloze wereld van marketing op het MarketingLive! congres, waar elk jaar het motto ‘Bright

9 -
10 december

The Future Of TV Advertising

Al meer dan 15 jaar is The Future of TV Advertising Global hét internationale event waar

Public Affairs Adviseur

BvA is per direct op zoek naar een Public Affairs Adviseur. Een inhoudelijk gedreven professional die de brug weet te slaan

Manager marketingcommunicatie

Weet jij het Nederlandse publiek te verleiden met onze hoogwaardige content? Doe je dat met crossmediale campagnes, waarbij je digitale marketing

Accountmanager

Bij Ster, dé organisatie achter de reclameverkoop op de zenders en platforms van de publieke omroep, krijg jij de kans om

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met