Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

05/10/15
Programmatic TV: een introductie

Addressable TV, Targetted TV, Dynamic Ad Insertion en Programmatic TV zijn de meest gebruikte termen op dit moment in de TV-industrie en dus trending topics. Maar wat is programmatic tv eigenlijk?

Congressen, Expertsessies en bijeenkomsten kunnen dit onderwerp niet overslaan op hun agenda. Ook SPOT besteedt hier veel aandacht aan onder andere tijdens haar Expertsessie in mei van dit jaar en de IBC Tour in september. Maar wat is programmatic tv eigenlijk?

Op de markt is nog steeds verwarring over wat programmatic eigenlijk is, zeker als het om TV advertising gaat. Zo zijn er zorgen over de impact van programmatic TV op bijvoorbeeld de prijzen en de kwaliteit. Dit artikel probeert iets van die verwarring op te helderen en wil reclamebureaus, adverteerders en TV-zenders helpen begrijpen welke innovaties er gaande zijn in programmatic TV.

Wat bedoelen we met eigenlijk programmatic TV?

Er is veel discussie over wat er nu eigenlijk wordt bedoeld met de term programmatic. Definities gaan van het erg ruime ‘alles met elementen van automatisering’ tot het erg beperkte ‘alleen campagnes die worden verkocht via realtime-veilingen’. Onze ervaring is dat de meeste experts het erover eens zijn dat programmatic doorgaans bestaat uit vijf verschillende elementen of bouwstenen:

  • Workflow automatisering, meestal bij het optimaliseren en aanbieden van de advertentie.
  • Het gebruik van software voor het inkopen van advertenties, ter vervanging van (sommige) menselijke handelingen en handmatige aanvragen. Dit kan gebeuren tegen vaste prijzen of via real time veilingen.
  • Het gebruik van data ter ondersteuning van de inkoop, plaatsing en optimalisatie van campagnes. Hieronder kunnen contextuele data vallen, evenals targeting die is gebaseerd op rapportages na afloop van een campagne.
  • Het koppelen van afzonderlijke impressies aan een bepaalde persoon, groep of apparaat via adressability, waardoor er data kan worden verzameld over die eindgebruiker om te bepalen welke commerial geserveerd wordt. Bij lineaire TV wordt deze techniek vaak Dynamic Ad Insertion (DAI) genoemd.
  • Het gebruik van dynamic ad placement of dynamic creative waarmee er andere uiting getoond wordt, afhankelijk van de context of van data over de impressie,

Hoe gebruiken broadcasters programmatic technieken?

Om een verkoopproces volledig programmatic te kunnen noemen, moeten volgens velen alle hiervoor genoemde vijf elementen aanwezig zijn. Echter, veel broadcasters gebruiken een of meer van deze programmatic technieken zonder dat er sprake is van een volledige programmatic oplossing.

Klaar voor de toekomst?

Om te zorgen dat broadcaster klaar zijn voor deze toekomst, moeten zij vier onderdelen van hun strategie goed heroverwegen:

  • Exclusieve en/of kwalitatieve content
  • Een future proof datastrategie
  • Uniek publiek
  • Distributiekanalen en partnerships

Wie op deze gebieden een coherente en gecombineerde aanpak heeft, is klaar voor een grote toekomst in programmatic TV.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

04/05/23

Nieuwe spreker Webinar Connected & Addressable TV 11 mei: Jean-Baptiste Moggio

Nieuws

Connected TV; een buzzwoord of een trend waar we serieus rekening mee moeten houden? Tijdens ons webinar Connected & Addressable TV krijg je antwoord op

Topics: Targetted TV Advertising

27/05/14

TV twee keer effectiever dan ander advertentiemedium

SPOT Netto mediabestedingen eerste helft 2014 gestegen

Onderzoek

TV is twee keer effectiever dan enig ander advertentiemedium en de effectiviteit is de afgelopen drie jaren toegenomen. Ook levert TV de hoogste ROI op

Topics: TV-reclame, Mediabestedingen, Reclame-effect, ROI

9 -
10 december

The Future Of TV Advertising

Al meer dan 15 jaar is The Future of TV Advertising Global hét internationale event waar

8 januari

Koffiedik Kijken 2026

Op donderdag 8 januari 2026 verwelkomt KIT traditiegetrouw de marketingcommunicatie-industrie in het Koninklijk Instituut voor de

AV Planner

Werken voor één van de grootste broadcasters van Nederland en jouw impact dagelijks terugzien op zenders en platformen? Bij Talpa Network

Public Affairs Adviseur

BvA is per direct op zoek naar een Public Affairs Adviseur. Een inhoudelijk gedreven professional die de brug weet te slaan

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met