Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

12/09/24
Case: Merkbekendheid belangrijk voor consument in overweging elektrische automerken

Headlines onderzoek:

  • Het onderzoek van Ad Alliance, uitgevoerd in samenwerking met Dynata, omvatte 1150 deelnemers van 18 jaar en ouder met een rijbewijs
  • Campagnes op TV en Social Media zijn het meest effectief om de Nederlandse consument te bereiken
  • Merkbekendheid is belangrijke variabele in merkoverweging van Nederlandse consumenten
  • Consumenten vinden actieradius, betrouwbaarheid en prijs het meest belangrijk in overweging om een elektrische auto aan te schaffen
  • ‘Korte oplaadtijd’, ‘Actieradius’, ‘Veiligheid’, ‘Milieuvriendelijk’ en ‘Duurzaam’ zijn woorden die het meest aanspreken volgens consumenten in reclames over elektrische automerken
  • Creatie van de campagne is belangrijk om verschillende doelgroepen te bereiken
De automarkt in Nederland is volle bak in beweging. Vanaf 2035 dienen alle nieuwe personenauto’s die op de markt komen uitstootvrij te zijn. Dit leidt ertoe dat veel nieuwe elektrische automerken de Nederlandse markt betreden die allemaal de Nederlandse consument willen overtuigen om voor hen te kiezen. Maar wat vinden wij Nederlanders belangrijk? Wat zijn de belangrijke aspecten om op te focussen in een campagne voor (nieuwe) elektrische automerken in Nederland? Dit onderzoek van Ad Alliance beschrijft dé drie belangrijkste elementen waarmee nieuwe, maar ook meer gevestigde, automerken op pole position komen om de Nederlandse consument te bereiken.

Merkbekendheid
In zijn algemeenheid kan gesteld worden dat de Nederlander geïnteresseerd is in elektrisch rijden. Veel nieuwe automerken zijn nog relatief onbekend en de ervaring met deze merken ligt laag. Nederlanders geven wel aan open te staan voor nieuwe elektrische automerken en deze te overwegen. Essentieel in de overweging van een nieuw merk is de bekendheid van het merk. Maar liefst 82% geeft aan merkbekendheid van elektrische automerken belangrijk te vinden. Dat blijkt ook uit het feit dat 62% van de respondenten op dit moment niet genoeg weet over nieuwe elektrische automerken om deze serieus te overwegen.

Verhogen merkbekendheid
Gezien dat merkbekendheid een belangrijke rol speelt bij de overweging door Nederlandse consumenten, is het goed om te kijken hoe de merkbekendheid verhoogd kan worden. Op de vraag hoe mensen bekend zijn geraakt met voorgelegde automerken is het meest gegeven antwoord: via familie/vrienden. Aanbevelingen van familie en vrienden zijn dus heel belangrijk, maar ook de inzet van media. Hierbij wordt TV-reclame het meest genoemd. Maar liefst 39% is bekend geraakt met één van de merken via TV-reclame, gevolgd door Social Media (32%) en Online reclame (26%).

Campagne must do’s
Naast de inzet van de juiste media, is uiteraard ook creatie van de campagne essentieel. Hieronder drie tips waarmee de campagne van een elektrisch automerk positief opvalt bij Nederlandse consumenten:

  • Focus op aspecten die overweging beïnvloeden
    Een inkoppertje, maar wel relevant. Wat zijn dan deze aspecten? Uit het onderzoek blijkt dat consumenten met name letten op de actieradius, betrouwbaarheid en prijs bij het overwegen van een nieuwe elektrische auto. Aspecten als ‘korte oplaadtijd’ en ‘milieuvriendelijk’ scoren hoger onder vrouwen dan onder mannen.
  • Spreek de taal van jouw doelgroep
    Welke woorden in een reclame spreken het meeste aan? De top vijf is overzichtelijk en bestaat uit: Korte oplaadtijd, Actieradius, Veiligheid, Milieuvriendelijk en Duurzaam. Als je dieper in de resultaten duikt, zie je ook grote verschillen tussen mannen en vrouwen en tussen generaties. Zie infographic.
  • Creatie per doelgroep is key
    Dat creatie belangrijk is in de reclame-uiting is een bekend gegeven en ook dit onderzoek onderschrijft de kracht van een sterke creatie om de doelgroep aan te spreken. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat een reclame met focus op techniek mannen significant vaker aanspreekt dan vrouwen. Een reclame met focus op milieu en gezin spreekt vrouwen significant vaker aan dan mannen.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

09/10/23

Welke aanpak werkt het beste voor kerstcommercials

Nieuws Onderzoek Inspiratie

Nederlanders houden van humor en nuchtere commercials In veel Europese landen en in de VS barst binnenkort het kerstcommercial seizoen los. In Nederland moeten we

Topics: Cases, TV-reclame

26/01/24

Addressable TV: krachtig instrument om aandacht van kijkers langer vast te houden

Onderzoek Kennis

Resultaten onderzoek naar creatie van de eerste grootschalige addressable TV-campagne van de Nationale Postcode Loterij. Afgelopen december is de allereerste grootschalige addressable TV-campagne in Nederland

Topics: Cases

13/07/17

Case: CMC & sponsoring

Case - CMC

Nieuws Inspiratie

Eind 2016 was de nieuwe medische dramaserie CMC (Centraal Medisch Centrum) te zien bij RTL 4. Zeven gezondheidsfondsen kregen via sponsor de VriendenLoterij softe exposure

Topics: Cases

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

21 januari

Certificering van influencers: wat betekent dit voor jouw bureau? | Webinar

Influencer certificering webinar Influencermarketing is niet meer weg te denken uit het marketinglandschap. Om het vertrouwen

5 februari

Webinar | How your business impacts democracy: The challenges and opportunities

De Global TV Group en Screenforce nodigten je uit om te ontdekken hoe jij verantwoord en

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met