Headlines onderzoek:
- Het onderzoek van Ad Alliance, uitgevoerd in samenwerking met Dynata, omvatte 1150 deelnemers van 18 jaar en ouder met een rijbewijs
- Campagnes op TV en Social Media zijn het meest effectief om de Nederlandse consument te bereiken
- Merkbekendheid is belangrijke variabele in merkoverweging van Nederlandse consumenten
- Consumenten vinden actieradius, betrouwbaarheid en prijs het meest belangrijk in overweging om een elektrische auto aan te schaffen
- ‘Korte oplaadtijd’, ‘Actieradius’, ‘Veiligheid’, ‘Milieuvriendelijk’ en ‘Duurzaam’ zijn woorden die het meest aanspreken volgens consumenten in reclames over elektrische automerken
- Creatie van de campagne is belangrijk om verschillende doelgroepen te bereiken
De automarkt in Nederland is volle bak in beweging. Vanaf 2035 dienen alle nieuwe personenauto’s die op de markt komen uitstootvrij te zijn. Dit leidt ertoe dat veel nieuwe elektrische automerken de Nederlandse markt betreden die allemaal de Nederlandse consument willen overtuigen om voor hen te kiezen. Maar wat vinden wij Nederlanders belangrijk? Wat zijn de belangrijke aspecten om op te focussen in een campagne voor (nieuwe) elektrische automerken in Nederland? Dit onderzoek van Ad Alliance beschrijft dé drie belangrijkste elementen waarmee nieuwe, maar ook meer gevestigde, automerken op pole position komen om de Nederlandse consument te bereiken.
Merkbekendheid
In zijn algemeenheid kan gesteld worden dat de Nederlander geïnteresseerd is in elektrisch rijden. Veel nieuwe automerken zijn nog relatief onbekend en de ervaring met deze merken ligt laag. Nederlanders geven wel aan open te staan voor nieuwe elektrische automerken en deze te overwegen. Essentieel in de overweging van een nieuw merk is de bekendheid van het merk. Maar liefst 82% geeft aan merkbekendheid van elektrische automerken belangrijk te vinden. Dat blijkt ook uit het feit dat 62% van de respondenten op dit moment niet genoeg weet over nieuwe elektrische automerken om deze serieus te overwegen.
Verhogen merkbekendheid
Gezien dat merkbekendheid een belangrijke rol speelt bij de overweging door Nederlandse consumenten, is het goed om te kijken hoe de merkbekendheid verhoogd kan worden. Op de vraag hoe mensen bekend zijn geraakt met voorgelegde automerken is het meest gegeven antwoord: via familie/vrienden. Aanbevelingen van familie en vrienden zijn dus heel belangrijk, maar ook de inzet van media. Hierbij wordt TV-reclame het meest genoemd. Maar liefst 39% is bekend geraakt met één van de merken via TV-reclame, gevolgd door Social Media (32%) en Online reclame (26%).
Campagne must do’s
Naast de inzet van de juiste media, is uiteraard ook creatie van de campagne essentieel. Hieronder drie tips waarmee de campagne van een elektrisch automerk positief opvalt bij Nederlandse consumenten:
- Focus op aspecten die overweging beïnvloeden
Een inkoppertje, maar wel relevant. Wat zijn dan deze aspecten? Uit het onderzoek blijkt dat consumenten met name letten op de actieradius, betrouwbaarheid en prijs bij het overwegen van een nieuwe elektrische auto. Aspecten als ‘korte oplaadtijd’ en ‘milieuvriendelijk’ scoren hoger onder vrouwen dan onder mannen. - Spreek de taal van jouw doelgroep
Welke woorden in een reclame spreken het meeste aan? De top vijf is overzichtelijk en bestaat uit: Korte oplaadtijd, Actieradius, Veiligheid, Milieuvriendelijk en Duurzaam. Als je dieper in de resultaten duikt, zie je ook grote verschillen tussen mannen en vrouwen en tussen generaties. Zie infographic. - Creatie per doelgroep is key
Dat creatie belangrijk is in de reclame-uiting is een bekend gegeven en ook dit onderzoek onderschrijft de kracht van een sterke creatie om de doelgroep aan te spreken. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat een reclame met focus op techniek mannen significant vaker aanspreekt dan vrouwen. Een reclame met focus op milieu en gezin spreekt vrouwen significant vaker aan dan mannen.