Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

15/07/24
Hoe werken videoreclamecontacten in de echte wereld?

In de afgelopen jaren heeft Screenforce Duitsland, de zusterorganisatie van Screenforce, verschillende onderzoeken laten uitvoeren. Van eye-tracking van verschillende mediakanalen, het in kaart brengen van de rol van stemming tot de relatie tussen gebruiksmoment en creatie. In hun nieuwste onderzoek duiken ze dieper in de mediabeleving van verschillende kanalen in een natuurlijke situatie. In dit artikel delen we de eerste resultaten.

In het “Into The Wild” onderzoek is gekeken naar Total Video (lineaire TV en BVOD), naar YouTube op het grote scherm & de smartphone en ook is gekeken naar de social mediakanalen Instagram en TikTok. Wat het onderzoek “Into the Wild” maakt, is dat er voor Total Video geen voor-geproduceerde TV segmenten gekozen waren, er geen vooraf geselecteerde spots waren en de respondenten konden zappen wanneer ze wilden in hun eigen en natuurlijke omgeving. Voor de social mediakanalen maakten de respondenten gebruik van hun eigen devices, kwam alle inhoud uit hun eigen, persoonlijke feeds, dus ook de reclamecontacten in de vorm van Reels, gesponsorde posts en dergelijke. De respondenten wisselden zelf tussen hun platformen en deden dat thuis of onderweg. In het onderzoek zijn 2.566 reclamecontacten onderzocht. In totaal namen 162 respondenten deel aan het onderzoek. Zij waren verdeeld in twee leeftijdsgroepen (18-39 en 40-59 jaar) en gespreid naar geslacht.

Duidelijke verschillen in gebruik
Tijdens het onderzoek is geregistreerd wat de respondenten keken. Daaruit blijkt dat interesse behoorlijk verschilt per medium, zoals in onderstaand overzicht te zien is.

 

Afbeelding 1: meest-bekeken thema’s per medium

 

Ook de manier waarop men kijkt is wezenlijk anders. TV wordt veel meer volgens een vast patroon gekeken en men heeft veel meer de bewuste keuze van het moment waarop men stopt met kijken. Bij social media wordt men meer meegezogen in de maalstroom aan content en is het moeilijk om een duidelijk en bewust eindpunt aan het kijkgedrag te bepalen. Men onthoudt amper wat men heeft gezien en dat geldt ook voor reclame, zoals verderop in dit artikel ook blijkt.

 

Grafiek 1: de mate waarin men controle heeft over de eigen kijktijd

 

Opvallend is de grote hoeveelheid reclame die voorbij komt op social media. Daar werden gemiddeld 41 uitingen per uur geteld. Bij TV was dat gemiddeld 19 commercials per uur en bij YouTube 12 per uur.

TV speelt een belangrijke rol in de beleving van reclame
Uit het onderzoek komt een duidelijk verschil naar voren tussen de verschillende platformen. Reclame op TV wordt duidelijk als professioneler en kwalitatief beter beschouwd dan de andere twee platformen, zoals in onderstaande grafiek te zien is.

 

Grafiek 2: mate van hoogwaardigheid per medium

 

Gevraagd waar men reclame ‘erbij vindt horen’, is dat bij TV het hoogst en bij YouTube het laagst. Op YouTube vindt men het bovendien het meest storend, zoals te zien is in onderstaande grafiek. Dat is opmerkelijk gezien de reclamedruk op het platform, maar minder opmerkelijk omdat een gebruiker meer keuze heeft om de uiting wel of niet te bekijken. Het reclamecontact blijkt dan ook te oppervlakkig, getuige ook het herinneringspercentage van reclame van 1% bij social media, dat schraal afsteekt tegen de 11% van YouTube en de 15% van TV.

 

Grafiek 3: houding ten aanzien van reclame per medium

 

TV fungeert als een hoogwaardig premium-umfeld voor merken
Gevraagd waar bekende merken en merken die de respondenten vertrouwen adverteren, scoort TV beduidend hoger dan de andere twee platformen. Opvallend is daarnaast het hogere vertrouwen in merken op social media dan op YouTube.

 

Grafiek 4: houding ten aanzien van reclame per medium


Resultaten uitgebreid gepresenteerd tijdens de DMEXCO.
Een uitgebreide presentatie van de resultaten zal worden gegeven tijdens DMEXCO, die plaatsvindt op 18 en 19 september in Keulen. In die presentatie zal Screenforce verder ingaan op het onderscheid tussen TV en BVOD, YouTube op verschillende apparaten en tussen Instagram en TikTok. Ook zullen zij dan meer vertellen over de impact en perceptie van reclame op YouTube, Instagram en TikTok bij buitenshuis gebruik en de rol van fysieke elementen als hartslag en alertheid en technische variabelen als geluids-settings. Kortom: nog veel meer details en interessante bevindingen, dus zeker het bezoeken waard!

Wil jij aanwezig zijn bij de deze presentatie, stuur ons dan een mail (info@screenforce.nl). Screenforce heeft 20 kaarten voor DMEXCO ter beschikking.

Dit artikel is een samenvatting door Screenforce van de presentatie over het onderzoek, die je hier kan downloaden.

 

Actievoorwaarden kaarten DMEXCO:

  • Om mee te kunnen doen aan de actie ben je een zakelijke relatie van Screenforce.
  • Meedoen kan t/m vrijdag 9 augustus 2024, maar op=op.
  • Gelukkigen ontvangen uiterlijk 13 augustus 2024 persoonlijk bericht.
  • Je krijgt 1 ticket per deelnemer aan de actie.
  • De kaart geeft toegang tot het event DMEXCO en is exclusief vervoer en verblijf.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

04/07/23

Aandacht voor TV versus social media nader onderzocht

Onderzoek Kennis

TV4, de grootste commerciële TV-zender in Zweden, heeft onderzoeksbureau COG research een onderzoek laten uitvoeren naar het effect van hun VOD-platform TV4 Play en hun

06/07/21

Track the succes: hoge effectiviteit TV-reclame dankzij kijkgedrag en fit umfeld

Nieuws Onderzoek

Screenforce Duitsland heeft onderzoeksbureau Eye Square gevraagd om vervolgonderzoek te doen op het Duitse Not all Reach is Equal onderzoek dat Karen Nelson-Field begin 2020

Topics: 2nd screening, Online Video, Reclame-effect, TV-reclame

01/07/21

Het platform waarop je kijkt is van invloed op de impact van je commercial

Onderzoek

De aandacht voor commercials is groter op Videoland en lineaire TV dan op YouTube. Ook bij de verwerking in het brein scoren commercials op Videoland

Topics: TV-reclame, Reclame-effect

31/05/13

Second screen positief voor TV-programma’s en reclames

SPOT voetbal met 2nd screens

Onderzoek

Het onderzoek ‘Screenlife: The view from the sofa’ van Thinkbox, de Engelse TV-marketingorganisatie, onderzocht de manier waarop Engelsen TV-kijken bij een tweede scherm.

Topics: 2nd screening, Online Video, Reclame-effect, TV-reclame

02/11/20

Vernieuwde klantportal Ster: campagneprognoses o.b.v. machine learning

Persberichten

Deze week lanceert Ster haar vernieuwde Klantportal. In deze nieuwe versie biedt Ster – naast de reeds bestaande mogelijkheid om campagnes aan te vragen en

Topics: TV-reclame, Techniek

23/09/24

Case: Effectiviteit product placement van Lays in B&B Vol Liefde

Nieuws

We kijken B&B Vol Liefde vooral vanwege de ‘bijzondere types’, product placement van Lays valt op 8 Procent van de kijkers noemt Lays uit zichzelf

Topics: Cases, Reclame-effect, Aandacht

15 oktober

NMO Kijkonderzoek & Addressable TV: Speciaal webinar voor de gebruikers van TV-data

Vanaf 14 oktober zijn addressable tv-campagnes te herkennen in de metingen van het NMO Kijkonderzoek en

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

26 september

TV Masters

Ben jij een startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant en wil je alles leren over TV?

Data-Driven Marketing Analyst

Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Data-Driven Marketing Analyst Als Data-Driven Marketing Analyst bij Abovo Maxlead speel je

Media Consultant

Media Reverse is een snel groeiend, transparant en full service mediabureau. Ze zijn daarom altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe teamgenoten

Senior Media Consultant

Abovo Media is per direct op zoek naar een Senior Media Consultant. Ben jij ondernemend ingesteld en durf jij jouw kritische

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met