Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

01/07/14
Duitse SevenOne Media ontwikkelt ROI analyzer

De Duitse TV-exploitant SevenOne Media, onder meer van de zender Pro Sieben Sat1, heeft de korte en de lange termijn effecten onderzocht van circa 200 Duitse TV-campagnes. De gemiddelde Return on Investment (ROI) op korte termijn is €1,15 en op de lange termijn €2,66.

De vraag naar Return on Investment staat vaak centraal in discussies tussen media-aanbieders, mediabureaus en adverteerders. Hoewel er consensus bestaat dat TV het medium is met de grootste impact en de hoogste ROI voor de korte termijn zijn er nog weinig studies bekend die het lange termijn effect van TV campagnes in kaart brengen. Het ROI Analyzer onderzoek van SevenOne Media brengt deze lange termijn effecten voor het eerst in kaart. Hoofdconclusie uit het grootschalige onderzoek is dat de gemiddelde ROI van TV campagnes op de korte termijn €1,15 is en op de lange termijn €2,66.


Bron: SevenOne Media (n=197 tv campagnes)

Kracht TV neemt toe in combinatie met online advertising

De ROI Analyzer laat een aantal opvallende uitkomsten optekenen met betrekking tot de positie van TV in het huidige medialandschap.

Onderstaand een selectie:

  • Het vergroten van de merkloyaliteit zorgt voor positieve lange termijn effecten.
    Persoonlijke relevantie en reclamecontact op het juiste moment bepalen de impact van reclame.
  • Om consumenten op het juiste moment, met een latente koopbehoefte, te bereiken is het brede massabereik van TV belangrijk.
  • Online advertising en online search richten zich op een kleine groep die actief op zoek is terwijl TV-reclame juist bij brede doelgroepen een koopbehoefte kan creëren: Online search is vaak het directe resultaat van TV reclame. Hierdoor neemt de kracht van TV binnen het huidige medialandschap steeds meer toe.

ROI nog hoger voor paraplumerken, zowel voor de korte als lange termijn
Hoofdconclusie uit het grootschalige onderzoek is dat de gemiddelde ROI van TV campagnes op de korte termijn €1,15 is en op de lange termijn €2,66. Voor paraplumerken (meerdere producten onder dezelfde merknaam) is de ROI nog hoger: Op korte termijn €1,36 en op de lange termijn €3,01. Lange termijn effecten vormen de ruggengraat van het merksucces in de markt: Het marktaandeel van een product wordt voor 30% bepaald door de korte termijn instrumenten reclame, prijs, promotie en distributie terwijl maar liefst 70% van het marktaandeel bepaald wordt door de lange termijn instrumenten merkvertrouwen en merkloyaliteit.

SevenOne Media-resultaten bevestigen conclusies Thinkbox onderzoek: TV meest effectief

Thinkbox vindt in Engeland voor de periode van 2008-2014 een gemiddelde ROI van £ 1,79. In dit onderzoek focust Thinkbox op de korte termijn en maken zij de vergelijking met andere mediumtypes, waaruit blijkt dat TV van alle onderzochte mediumtypen het meest effectief is.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

23/08/16

Goede reclame levert 180% ROI op winst

Screenforce ROI goede reclames

Onderzoek

Een nieuwe analyse door Warc van een database met internationale reclamecases toont aan dat de gemiddelde winst per geïnvesteerde reclamedollar 1,8 is. Oftewel 180% per

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect, ROI

22/11/16

Online videoadvertising steeds vaker ingezet voor merkbouw

Screenforce Online videoadvertising steeds vaker ingezet voor merkbouw

Onderzoek

Online videoadvertising wordt steeds meer erkend als een essentieel instrument om merkbouw te realiseren. Stakeholders bewegen zich vaker richting het meten merk-KPI’s als merkbekendheid en

Topics: Online Video, Reclame-effect

16/01/23

Tips hoe te adverteren tijdens een recessie

Nieuws

The Global TV Group, een samenwerkingsverband van alle TV-marketingorganisaties, heeft een compilatie gepubliceerd van de belangrijkste insights over marketing tijdens een recessie. Hun belangrijkste conclusie

Topics: Reclame-effect, ROI

26 juni

M100 Summer Edition

Op woensdag 26 juni 2024, tegen het begin van de zomervakantie, presenteert Media Meetings & Magazines

4 juli

NMO Summer Update 2024

Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) draait ook in de zomermaanden op volle kracht. Samen met alle

26 september

TV Masters

Ben jij een startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant en wil je alles leren over TV?

Media Consultant

Media Reverse is een snel groeiend, transparant en full service mediabureau. Ze zijn daarom altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe teamgenoten

Radio- en TV Planner

Ben jij goed in het optimaliseren van reclamezendtijd op televisie en radio? Wil jij verantwoordelijk zijn voor het succes van reclamecampagnes

Account Manager/ Client Lead

Ad Alliance is op zoek naar een Account Manager/ Client Lead Als Client Lead ben je medeverantwoordelijk voor het behalen van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met