Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

01/07/14
Duitse SevenOne Media ontwikkelt ROI analyzer

De Duitse TV-exploitant SevenOne Media, onder meer van de zender Pro Sieben Sat1, heeft de korte en de lange termijn effecten onderzocht van circa 200 Duitse TV-campagnes. De gemiddelde Return on Investment (ROI) op korte termijn is €1,15 en op de lange termijn €2,66.

De vraag naar Return on Investment staat vaak centraal in discussies tussen media-aanbieders, mediabureaus en adverteerders. Hoewel er consensus bestaat dat TV het medium is met de grootste impact en de hoogste ROI voor de korte termijn zijn er nog weinig studies bekend die het lange termijn effect van TV campagnes in kaart brengen. Het ROI Analyzer onderzoek van SevenOne Media brengt deze lange termijn effecten voor het eerst in kaart. Hoofdconclusie uit het grootschalige onderzoek is dat de gemiddelde ROI van TV campagnes op de korte termijn €1,15 is en op de lange termijn €2,66.


Bron: SevenOne Media (n=197 tv campagnes)

Kracht TV neemt toe in combinatie met online advertising

De ROI Analyzer laat een aantal opvallende uitkomsten optekenen met betrekking tot de positie van TV in het huidige medialandschap.

Onderstaand een selectie:

  • Het vergroten van de merkloyaliteit zorgt voor positieve lange termijn effecten.
    Persoonlijke relevantie en reclamecontact op het juiste moment bepalen de impact van reclame.
  • Om consumenten op het juiste moment, met een latente koopbehoefte, te bereiken is het brede massabereik van TV belangrijk.
  • Online advertising en online search richten zich op een kleine groep die actief op zoek is terwijl TV-reclame juist bij brede doelgroepen een koopbehoefte kan creëren: Online search is vaak het directe resultaat van TV reclame. Hierdoor neemt de kracht van TV binnen het huidige medialandschap steeds meer toe.

ROI nog hoger voor paraplumerken, zowel voor de korte als lange termijn
Hoofdconclusie uit het grootschalige onderzoek is dat de gemiddelde ROI van TV campagnes op de korte termijn €1,15 is en op de lange termijn €2,66. Voor paraplumerken (meerdere producten onder dezelfde merknaam) is de ROI nog hoger: Op korte termijn €1,36 en op de lange termijn €3,01. Lange termijn effecten vormen de ruggengraat van het merksucces in de markt: Het marktaandeel van een product wordt voor 30% bepaald door de korte termijn instrumenten reclame, prijs, promotie en distributie terwijl maar liefst 70% van het marktaandeel bepaald wordt door de lange termijn instrumenten merkvertrouwen en merkloyaliteit.

SevenOne Media-resultaten bevestigen conclusies Thinkbox onderzoek: TV meest effectief

Thinkbox vindt in Engeland voor de periode van 2008-2014 een gemiddelde ROI van £ 1,79. In dit onderzoek focust Thinkbox op de korte termijn en maken zij de vergelijking met andere mediumtypes, waaruit blijkt dat TV van alle onderzochte mediumtypen het meest effectief is.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

21/03/24

Warner Bros. Discovery lanceert in juni het vernieuwde HBO Max in Nederland

Nieuws Persberichten

Warner Bros. Discovery (WBD) heeft domderdag 21 maart bekendgemaakt dat zijn vernieuwde streamingdienst HBO Max in Nederland gelanceerd wordt in juni. De dienst brengt de

Topics: Online Video, TV-reclame

10/02/25

De ongekende macht van Big Tech en de gevolgen voor media en democratie

Nieuws Onderzoek Kennis

Tijdens een webinar georganiseerd door The Global TV Group zetten media-onderzoeker Martin Andree en crisis consultant Christina Forsgård uiteen hoe de global tech giants niet

Topics: Jongeren en media, Mediabestedingen, Online Video, Reclame-effect

30/11/15

Heineken-commercial The Chase wint STIVA Award 2015

Kennis

De commercial ‘The Chase’ met in de hoofdrol James Bond, heeft de STIVA TV Award 2015 gewonnen. Publiek (18+) en vakjury verkozen de Heineken-commercial, gemaakt

Topics: Regelgeving TV-reclame, TV-reclame

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

5 maart

TV Jaarrapport 2024

Presentatie voor het TV Jaarrappport Het is weer tijd om samen vooruit te blikken én terug

18 maart

MIE’25

Revolutionising Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI Op 18 en 19 maart 2025

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met