Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

21/01/14
Gebruik audio verhoogt effectiviteit TV-commercial

Uit recent in Admap gepubliceerd onderzoek blijkt dat het gebruik van passende muziek in TV-commercials de effectiviteit van TV-commercials met 16% verhoogt. Het effect van audio is ook al eerder in onderzoeken van de Hogeschool van Utrecht en de Erasmus Universiteit beschreven.

De verklaring voor de verhoogde effectiviteit heeft zowel met de aandacht voor reclame als met reclameverwerkingsprocessen te maken. Het Engelse Thinkbox concludeert dat audio de aandacht van de TV-kijker succesvol naar het TV-scherm trekt. En uit gezamenlijk  onderzoek van Mindshare in samenwerking met 538 wordt duidelijk dat audio door middel van ‘emotional transfer’ het brein activeert. Hoogste tijd voor een overzicht, SPOT zet de resultaten van deze onderzoeken hier op een rijtje.

Passende muziek zorgt voor 16% toename in effectiviteit

Uit het Admap-onderzoek van Les Binet e.a.  blijkt dat reclame met muziek effectiever is dan zonder, en dat ‘passende’ muziek zelfs zorgt voor 16% toename in effectiviteit vergeleken met reclame zonder muziek. (The power of Music, Admap oktober 2013). Effectiviteit is daarbij uitgedrukt in expliciete variabelen als merkbekendheid, voorkeur en aankoopintentie. Voor dit artikel is ook de Britse IPA (Effie) database doorgespit op het effect van muziek. Uit de analyse komt naar voren dat voor ‘TV commercials met muziek’ in 93% van de cases ‘zeer grote verkoop effecten’ werden gerapporteerd. Dat is 28% meer dan bij ‘TV commercials zonder muziek’. John Faasse publiceerde de resultaten van dit onderzoek onlangs als nummer 8 in de reeks ‘onmisbaar onderzoek’ van  Adformatie.  Conclusie: muziek werkt, de goede muziek werkt beter, en het verdient aanbeveling om verder te kijken dan alleen naar de expliciete effecten.

Muziek trekt aandacht naar het TV-scherm

Thinkbox heeft onderzocht welke factoren invloed hebben op de aandacht voor TV-reclames. Voor het onderzoek zijn de video opnames van 74 personen in 22 verschillende huishoudens geanalyseerd terwijl ze naar TV-reclames aan het kijken waren. In totaal werden 16.000 TV-commercial exposures onderzocht. Vervolgens werd een aandacht en geheugen experiment uitgevoerd en werd een vragenlijst afgenomen onder 3.000 respondenten. Het blijkt o.a. dat muziek bij uitstek succesvol is om de aandacht van de kijker naar het TV-scherm te trekken. Een belangrijk resultaat in een tijdperk van multi-tasking en second screen gebruik. Muziek is een onderschat onderdeel van de kracht van TV-reclame. Uit de video opnames blijkt bijvoorbeeld dat TV-kijkers dankzij de gebruikte jingles en muziek zelfs gaan dansen of meezingen en klappen met de TV-commercials. Deze en de andere resultaten van het aandacht onderzoek ‘How viewers engage with Television’ zijn te vinden op de Thinkbox-site.

Goed gebruik van muziek kan effect van TV commercial verhogen

Dit onderzoek  van de Hogeschool van Utrecht, ‘Muziekgebruik in TV commercials kan het beter?’ is in juli 2013 op de SPOT-site gepubliceerd en bevat belangrijke aanbevelingen voor adverteerders om beter gebruik te maken van muziek in TV-commercials. Om dit te onderzoeken hebben de onderzoekers een inhoudsanalyse uitgevoerd naar de rol van muziek in meer dan 1600 TV-commercials tijdens prime time. Eén van de resultaten is dat adverteerders in 88% van de gevallen muziek inzetten  van het begin tot het einde, zonder een moment van stilte, noch variatie in volume. Terwijl door de variatie in dichtheid van de muziek een boodschap juist effectiever gecommuniceerd kan worden.

Betere match audio leidt tot hogere bereidheid om te kopen

Dit onderzoek ‘The role of Music in commercials‘ is in december 2009 gepubliceerd. Het onderzoek laat zien dat muziekvoorkeur sterk beïnvloed wordt door leeftijd,  muziek uit je jeugd waardeer je meer dan die uit andere levensfasen. Het effect van muziek werd dus voorheen onderschat, het gaat veel verder dan het  ‘teweegbrengen van positieve gevoelens’, muziek heeft impact op de betekenis en persoonlijke relevantie van een commercial. Als de muziek matcht met de jeugdperiode van de kijker heeft deze positievere emoties, een positievere attitude t.o.v. de commercial en een hogere bereidheid om te kopen.

Audio activeert het brein door middel van ‘emotional transfer’

Voor het onderzoek ‘Het brein spreekt’ uit oktober 2012 van Mindshare in samenwerking met 538  werden 25 proefpersonen  in een MRI-scanner gelegd. Hun hersenscans laten voor het eerst in de geschiedenis zien wat er in het brein gebeurt als mensen worden blootgesteld aan radioreclame terwijl zij ondertussen met iets anders bezig. Men vroeg zich af of dat de gebruikte audio de beelden van TV commercials zou oproepen, conform het ‘Visual Transfer’ principe. Het onderzoek laat echter zien dat de in radiocommercials gebruikte audio wel voor meer emotionele activiteit in het brein zorgen, maar niet voor activiteit in de visuele cortex. Er lijkt veel meer sprake te zijn van ‘emotional transfer’ dan van visual transfer. Emoties die gevoeld werden bij de tv-commercial, worden opnieuw opgeroepen door de gebruikte audio.

Volgens Mindshare zijn de uitkomsten van het onderzoek vandaag de dag zeer actueel voor televisie: ‘Het belang van audio in televisiereclame wordt door second screengebruik groter dan ooit tevoren. Doordat de ogen van de kijker regelmatig op een ander beeldscherm gericht zijn, zal ook de werking van televisie in toenemende mate auditief van aard zijn. De toepassing van een soundlogo kan in dit geval extra relevant zijn, omdat daarmee ook de aandacht en dus de blik van de ‘kijker’ teruggetrokken kan worden naar het tv-scherm.’


TV-commercial ‘Iedereen wil Simpel’

Een voorbeeld uit de praktijk is de ‘iedereen wil Simpel’ TV-commercial met Cavia Bram in de hoofdrol. In de eerste vijftien seconden van de commercial hoor je alleen het trilgeluid van een telefoonoproep van een mobiele telefoon die in de stille stand staat. En daarnaast het tevreden geluid van Bram Cavia die boven op deze trillende mobiele telefoon zit. Humoristisch en zeer effectief om de aandacht te trekken. Daarna komt de belangrijke boodschap: Bij welke aanbieder moet zijn als je echt veel en goedkoop wilt bellen.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

08/06/21

AttentionTrace™ planner: Inzicht in aandacht voor videocontacten

Nieuws Onderzoek

Het bedrijf van marketingprofessor Karen Nelson-Field, Amplified Intelligence, heeft afgelopen november een nieuwe planning tool uitgerold die is gebaseerd op metingen van aandacht. Het nieuwe

Topics: Reclame-effect, ROI

31/05/13

Second screen positief voor TV-programma’s en reclames

SPOT voetbal met 2nd screens

Onderzoek

Het onderzoek ‘Screenlife: The view from the sofa’ van Thinkbox, de Engelse TV-marketingorganisatie, onderzocht de manier waarop Engelsen TV-kijken bij een tweede scherm.

Topics: 2nd screening, Online Video, Reclame-effect, TV-reclame

21/05/24

Attentie, attentie! Attention Economy on its way!

Onderzoek Kennis

De overvloed aan content en reclameboodschappen zorgt ervoor dat consumenten meestal alleen scannen, snel filteren en een ultrakorte aandachtspanne hebben. Hoe en waar kun je

Topics: Cases, Reclame-effect, Aandacht

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

21 januari

Certificering van influencers: wat betekent dit voor jouw bureau? | Webinar

Influencer certificering webinar Influencermarketing is niet meer weg te denken uit het marketinglandschap. Om het vertrouwen

5 februari

Webinar | How your business impacts democracy: The challenges and opportunities

De Global TV Group en Screenforce nodigten je uit om te ontdekken hoe jij verantwoord en

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met