Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

02/01/18
Geen alcoholreclame in 2018 op drie jongerenzenders

Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) laat jaarlijks vaststellen welke radio- en televisiezenders op basis van de kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender. Voor 2018 zijn de televisiezenders Disney Channel, Disney XD en Nickelodeon als jongerenzender vastgesteld. Er zal dus geen alcoholreclame in 2018 te zien zijn op drie jongerenzenders. Vorig jaar was TeenNick ook aangemerkt als jongerenzender, maar deze zender bestaat niet meer. Net als vorig jaar is geen enkele radiozender aan te merken als van jongerenzender.

Jongerenzenders 2018
Voor 21.00 uur wordt helemaal geen alcoholreclame uitgezonden. Daarnaast mag reclame voor alcoholhoudende drank zich niet specifiek richten op minderjarigen. Dit geldt zowel voor de inhoud als de platforms waar de reclame wordt vertoond. Daarom laat STIVA elk jaar vaststellen welke zenders als jongerenzender kunnen worden aangemerkt. Een jongerenzender is een zender waarvan gemiddeld meer dan 25% van het totale kijk- en luisterpubliek bestaat uit minderjarigen. Voor de vaststelling van het percentage minderjarigen in het kijk- en luisterpubliek wordt uitgegaan van het gewogen gemiddelde van de kijk- of luistercijfers, afgezet tegen het gehele programma- aanbod van een zender. Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en Stichting Kijk Onderzoek (SKO) hebben de onderzoeken uitgevoerd. Voor alle overige televisie- en radiozenders geldt dat reclame voor alcoholhoudende drank niet mag worden uitgezonden op radio en televisie direct voorafgaand aan, of tijdens, of direct volgend op programma’s die volgens algemeen in de markt geaccepteerde luister- of kijkcijfers voor meer dan 25% worden gehoord respectievelijk bekeken door minderjarigen.

Verantwoorde marketing
STIVA-directeur Peter de Wolf: “Alcoholreclame is pertinent niet bedoeld voor minderjarigen, daarom doen we er alles aan dat deze reclame niet bij minderjarigen terecht komt. Om dit te waarborgen laten we ieder jaar onafhankelijk onderzoek uitvoeren door NLO en SKO.” Naast radio- en televisie wordt ook op internet geadverteerd. STIVA vindt het van belang dat ook daar geen minderjarigen worden bereikt. Daarom is er een artikel opgenomen in de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken met voorwaarden waaraan alcoholreclame op social media moet voldoen. Als technologische ontwikkelingen daarom vragen kan dit relatief eenvoudig worden aangepast via zelfregulering. Peter de Wolf: “Nederland was zes jaar geleden het eerste land waar de alcoholsector via zelfregulering zichzelf beperkingen heeft opgelegd ten aanzien van social media. Door effectieve maatregelen zien Nederlandse jongeren nauwelijks alcoholreclame.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

01/08/22

2022 update WARC whitepaper ‘The Anatomy of Effectiveness’

Nieuws

In 2019 heeft WARC, het internationale instituut voor marketing intelligence, de eerste whitepaper met als titel ‘The Anatomy of Effectiveness’ gepubliceerd. Daarin wordt de vraag

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame

20/06/22

The New Life of The Living Room: Onderzoek RTL AdConnect naar gebruik van het TV-scherm

Nieuws Onderzoek

In Nederland zijn Smart TV’s, smartphones en tablet om regelmatig videocontent mee te bekijken populairder dan in alle overige Europese landen. RTL AdConnect en SmartClip

Topics: Online Video, Reclame-effect, TV-reclame

13/06/22

Thinkbox webinar: de context van aandacht volgens internationale experts

Nieuws Onderzoek

De Engelse TV-marketingorganisatie Thinkbox heeft een bijeenkomst georganiseerd waarin internationale experts hun visie geven over de belangrijkste aspecten om de aandacht van de consument te

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

Projectcoördinator

Heb je oog voor zowel hoofdlijnen als details? Ben je oplossingsgericht en ga je geen

PR Manager

Paramount Global (NASDAQ: PARA, PARAA) is a leading global media and entertainment company that creates

(Junior) Digital Campaign Manager

Talpa Media Solutions is de verkooporganisatie voor vier Nederlandse commerciële televisiezenders SBS6, Net5, Veronica, SBS9

6 september

Cross Media Café: Nieuwsvoorziening van de Toekomst

Op dinsdag 6 september organiseren we in samenwerking met Beeld & Geluid weer een gloednieuw

9 -
12 september

IBC 2022

Van 9-12 september 2022 is de International Broadcasting Convention, ’s werelds meest invloedrijke media, entertainment

15 september

Ster Focus

Tijdens Ster Focus blikken we op donderdag 15 september tijdens een online sessie van 12.00

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en