Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

04/01/22
Geen alcoholreclame in 2022 op twee jongerenzenders

STIVA heeft laten vaststellen welke radio- en televisiezenders op basis van de kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender. Dit betekent dat in 2022 op de televisiezenders Nickelodeon en Disney Channel geen alcoholreclame worden uitgezonden. Geen enkele radiozender is aan te merken als jongerenzender.

 

Jongerenzenders in de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA)

Voor 21.00 uur mag helemaal geen alcoholreclame worden uitgezonden. Daarnaast mag reclame voor alcoholhoudende drank zich niet specifiek richten op minderjarigen. Dit geldt zowel voor de inhoud als de platforms waar de reclame wordt vertoond. Daarom laat STIVA elk jaar vaststellen welke zenders als jongerenzender kunnen worden aangemerkt. Een jongerenzender is een zender waarvan gemiddeld meer dan 25% van het totale kijk- en luisterpubliek bestaat uit minderjarigen. Voor de vaststelling van het percentage minderjarigen in het kijk- en luisterpubliek wordt uitgegaan van het gewogen gemiddelde van de kijk- of luistercijfers, afgezet tegen het gehele programma- aanbod van een zender. Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en Stichting Kijk Onderzoek (SKO) hebben de onderzoeken uitgevoerd. Voor alle overige televisie- en radiozenders geldt dat reclame voor alcoholhoudende drank niet mag worden uitgezonden op radio en televisie direct voorafgaand aan, of tijdens, of direct volgend op programma’s die volgens algemeen in de markt geaccepteerde luister- of kijkcijfers voor meer dan 25% worden gehoord respectievelijk bekeken door minderjarigen.

Nationaal Preventieakkoord

In het Nationaal Preventieakkoord zijn afspraken gemaakt om problematisch alcoholgebruik tegen te gaan. STIVA steunt de keuze om problematisch alcoholgebruik in samenwerking aan te pakken en draagt actief bij aan het behalen van de doelstellingen die zijn geformuleerd. Niet adverteren op zenders waar veel jongeren naar kijken en luisteren past daarbij. STIVA-directeur Peter de Wolf: “Alcoholreclame is bedoeld voor en moet ook gericht zijn op volwassenen. Dit brengt een plicht voor adverteerders met zich mee om minderjarigen zo weinig mogelijk te bereiken. Daarom checkt STIVA wat jongerenzenders zijn en geldt de afspraak dat op die zenders geen alcoholreclame mag worden uitgezonden.”

Het bereik van minderjarigen via alcoholreclame op televisie is spectaculair gedaald

Onlangs heeft bureau Featly Media in opdracht van STIVA een onderzoek naar het bereik van minderjarigen via alcoholreclame op televisie uitgevoerd. Peter de Wolf, directeur STIVA: ”In de afgelopen achttien jaar, is het bereik van de groep 12 t/m 17-jarigen met 83% gedaald. Anno 2020 kregen 18-minners gemiddeld 2,6 seconden alcoholreclame op tv per dag te zien. In het perspectief van alle online en offline impressies die jongeren op een dag binnenkrijgen is dat verwaarloosbaar.”

Dit bericht heeft STIVA 28 december gepubliceerd.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

16/12/24

Geen reclame voor alcoholhoudende dranken op Nickelodeon en Disney Channel in 2025

Nieuws

Alcoholreclame is bedoeld voor volwassenen. Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) laat daarom elk jaar onderzoek doen naar welke radio- en televisiezenders zijn aan te merken als

Topics: Jongeren en media, Regelgeving TV-reclame

18/07/23

Nieuwe AI-tool stelt visuele leeftijd modellen alcoholreclame objectief vast

Nieuws Persberichten

Vanaf vandaag gaat STIVA werken met de artificial intelligence leeftijdsverificatietool van het bedrijf No-Kno. Deze AI-tool is op basis van meer dan 100.000 gezichten getraind

Topics: Regelgeving TV-reclame

01/10/21

Reclamecode kansspelen

SPOT Reclamecode kansspelen

Kennis

In de reclamecode kansspelen is verder uitgewerkt aan welke voorwaarden reclame voor kansspelen moet voldoen. De volgende regels zijn van belang voor adverteerders, bureaus en

Topics: Regelgeving TV-reclame

22 mei

AMMA Awards – Diamonds are forever

Wat is er in 2024 prachtig mediawerk gemaakt. Dat moet worden gevierd! De Annual Masters in

12 juni

NIMA Marketing Day

Ontdek de Toekomst van Marketing op de NIMA Marketing Day! Op 12 juni 2025 organiseren NIMA

5 november

2025 asi International Conferences

2025 asi International Radio & Audio en Television & Video Conferences De 2025 asi International Radio

Data Entry Clerk TV/Radio NL

Nielsen zoekt een gemotiveerde teamspeler voor het AdIntel Operational TV & Radio Team. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het

Media Director

Mediaplus, onderdeel van de internationale Serviceplan Group, zoekt een ervaren en gedreven Media Director die impactvolle campagnes ontwikkelt voor toonaangevende merken

Coördinator (TV)

Nielsen is een toonaangevend wereldwijd data- en analysebedrijf dat diepgaande inzichten biedt in de mediawereld. Voor de vervanging van een collega

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met