Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

18/08/14
Grootste deel mediatijd naar TV

Van alle media besteden we verreweg de meeste tijd aan het TV-kijken, bijna 3 uur per dag. Aan internet besteden we 103 minuten per dag middels het browsen, social media, mailen maar ook gamen en luisteren naar muziek.

Hier bovenop komt nog eens 18 minuten per dag waarin we via internet TV-kijken, radio luisteren en tijdschriften lezen. Dit zijn enkele conclusies uit de extra analyses die SPOT door René van Beers van Tilburg University heeft laten uitvoeren op de resultaten van het Media:tijd tijdbestedingsonderzoek.

Van alle media besteden we verreweg de meeste tijd aan TV-kijken, voor de gemiddelde Nederlander van 13 jaar en ouder is dat bijna 3 uur per dag (166 minuten). Dat is live, uitgesteld en on demand TV-kijken, ongeacht via welk apparaat. Niet internet maar radio is op TV na het meest geconsumeerde medium. Ruim 2 uur per dag. Naarmate de leeftijd stijgt, wordt er meer TV-gekeken. Van alle leeftijdsgroepen is internet het grootst onder jongeren van 13-19 jaar. De jongeren zijn 3,5 uur per dag online. Daarnaast kijken zij ook twee uur per dag TV. Lezen doet deze groep nauwelijks.

Traditionele media worden nog op een traditionele wijze geconsumeerd

Kijkend naar de apparaten, die gebruikt worden voor de consumptie van media is de conclusie duidelijk. Ondanks de toenemende beschikbaarheid en mogelijkheden van online devices consumeren we media nog op een traditionele manier. TV via het TV toestel, de krant via de papieren uitgave en radio via het radio toestel. Gedreven door het aanbod gamen we wel veel op online devices.

De meeste mediatijd wordt besteed op werkdagen

Alhoewel de zondag de beste bekeken TV dag is van de week besteden we op werkdagen meer tijd aan media dan in het weekend. Op zondag nemen we liever tijd voor slapen, persoonlijke verzorging, eten en het gebruik maken van vrije tijd. Op zaterdag nemen we meer tijd voor de krant. Zoals gezegd kijken we op zondag meer TV. Radio luisteren wordt veel meer op werkdagen gedaan, veel onderweg naar en tijdens het werk. Opvallend is dat we op weekdagen ook actiever zijn op het internet voor mailen, bezoeken websites en gebruik van social media.

Over Media:tijd NPO tijdbesteding

Het nieuwe tijdbestedingsonderzoek Media:tijd is een samenwerking van verschillende partijen waarvan een aantal voorheen zelfstandig hun eigen tijdbestedingsonderzoeken uitvoerden. Voor Media:tijd hebben in het najaar van 2013 2.947 Nederlanders van 13 jaar en ouder gedurende een week minutieus bijgehouden hoe zij hun tijd besteedden. Per gemiddelde weekdag heeft dat een netto steekproef van 2.751 personen opgeleverd. Naast de vier media JIC’s en het SCP als opdrachtgevers, wordt het onderzoek begeleidt door de NPO en dragen zowel BVA als PMA bij aan het onderzoek. Meer informatie over het Media;tijd onderzoek staat op www.mediatijd.nl

Extra analyses

René van Beers van de Tilburg University maakte een presentatie met extra analyses.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

23/09/22

Grootste deel van mediatijd (37%) wordt besteed aan kijken

Nieuws Onderzoek

Het Engelse multimediaonderzoek IPA TouchPoints levert interessante Insights over de actuele mediaconsumptie De data zijn afkomstig van een representatieve steekproef van 6.000 personen in Engeland

Topics: Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

14/07/22

Aftellen naar nieuwe kijkonderzoek begonnen

Persberichten

Na een periode van intensieve panelopbouw door het onderzoeksbureau Kantar, is SKO verheugd te kunnen melden dat het aftellen is begonnen: de nieuwe, verrijkte kijkcijfers

Topics: Kijkcijfers

07/07/22

Jongerenonderzoek 2022

Nieuws Onderzoek

Het gedrag van jongeren onder de loep Mediahuis, Wayne Parker Kent en MediaTest presenteren de 6e editie van hun befaamde jaarlijkse Jongerenonderzoek. Wij delen hier

Topics: Jongeren en media

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

B2B Marketing Manager Events

Het B2B Marketing team is onderdeel van het saleshuis Media Solutions en heeft als doel

Senior Creatief Strateeg

Ben jij die allround Senior Creatief Strateeg die voor ambitieuze adverteerders van Nederland wil werken?

6 -
7 december

The Future of TV Advertising Global

Op dinsdag 6 en woensdag 7 december keert The Future of TV Advertising Global –

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en