In de UK is het alweer volop Kerst op TV. Van de klassieke ‘home alone’ kerstcommercial tot de meer betekenisvolle commercial over kinderen en ouderen die het moeilijk hebben tijdens de feestdagen, alle thema’s komen voorbij.
De trend die binnen de kerstcommercials al jaren te zien is en nog steeds duidelijk naar voren komt is het opzoeken van emotie: eenzaamheid, gezelligheid, families die weer bij elkaar komen na lange tijd, aldus Ruben Balfoort van commercialreview, een platform waarop bedrijven commercials kunnen (pre-)testen. “Toch zijn er ook partijen die juist wat anders proberen te zoeken, zoals vorig jaar Albert Heijn met hamsters die centraal stonden en herenigd werden. Deze scoorde meteen ook erg goed. Ook bij Videoland en BAUHAUS zagen we dat humor toegevoegd werd aan de commercials. Het publiek verwacht emotie in de commercials en dat doet het nog steeds goed, maar originaliteit en humor worden erg gewaardeerd.”
Onderstaand een overzicht van de reeds in UK uitgebrachte kerstcommercials op een rij:
John Lewis
De kerstcommercial van John Lewis vertelt het verhaal van een man die zijn uiterste best doet om te leren skateboarden. Het gaat niet om het skateboarden zelf, maar om zijn vastberadenheid te slagen. Het einde van de commercial laat zien voor wie en waarom deze inspanningen zijn. John Lewis wil het bewustzijn vergroten van de uitdagingen waarmee kinderen in de zorg worden geconfronteerd.
Aldi | Home Alone
In de kerstcommercial van Aldi voor 2022 is een recreatie van de film Home Alone. Een gezin wortels gaat op vakantie maar laten Kevin achter. Thuis zorgt hij ervoor dat een inbreker het huis niet binnen komt. Uiteindelijk komt het gezin weer terug en zijn ze weer gelukkig samen.
Asda | Have your Elf a Merry Christmas
Buddy the Elf is ingeschakeld om Asda te helpen in de drukke periode tot aan Kerstmis. Hoewel hij vol feestvreugde is, kan zijn enthousiasme hem in de problemen brengen. Maar tegen het einde van de advertentie waarin veel verleidelijke producten te zien zijn die Asda te bieden heeft, wint Buddy iedereen over met zijn over-the-top en prachtige versieringen.
Boots | Joy for all
Holly komt een speciale bril tegen terwijl ze op weg is van werk naar huis. Als ze hem opdoet kan ze zien waar iedereen met Kerstmis blij van wordt. Dankzij dit inzicht kan Holly de meest perfecte cadeaus kopen voor haar dierbaren. Aan het einde van de clip wordt onthuld dat de bril een heel speciale eigenaar heeft – niemand minder dan de kerstman zelf.
Lidl | the story of Lidl bear
In de commercial van Aldi UK is een meisje te zien die een Lidl trui aan doet bij haar beer. Hij wordt beroemd en is overal, behalve bij het meisje. Ze is haar beer kwijt. Uiteindelijk komt alles goed en is de beer weer terug bij het meisje.
McDonald’s UK | The List
De commercial vertelt het verhaal van een kleine jongen genaamd Alfie, die zich laat meeslepen door de opwinding van het schrijven van een kerstlijst, voordat hij zich realiseert dat het de kleine gedeelde momenten zijn die er echt toe doen. De film schetst het idee van het belang van quality time met familie boven het materialistische aspect van Kerstmis, en herinnert ons eraan wat belangrijk is tijdens de feestdagen.
Morrisons | Farmer Christmas
De commercial van Morrisons volgt Farmer Christmas terwijl hij op zijn speciale tractor naar zijn werkplaats reist om de ‘elven’ van Morrisons te ontmoeten! We zien hoe de bakkers gehakt maken in magische ovens, terwijl ze glimp opvangen van andere heerlijke gerechten uit het kerstassortiment.
Sainsbury’s | Once upon a pud
Een gravin bereidt zich voor op haar jaarlijkse feestelijke banket, maar ze heeft een hekel aan: kerstpudding. Dat wil zeggen, totdat een moedige chef-kok het op zich neemt om haar van gedachten te veranderen over deze feestelijke favoriet. Hij bereidt een heerlijk baksel – dat verkrijgbaar zal zijn in de winkels van Sainsbury’s – en de smaken overtuigen de gravin.
Shelter | Brave Face
De liefdadigheidsinstelling voor huisvesting en dakloosheid Shelter zet een “Brave Face” op om ons eraan te herinneren dat duizenden kinderen deze kerst hetzelfde zullen moeten doen. De advertentie van één minuut volgt de jonge Jayden terwijl hij dagelijkse uitdagingen en mislukkingen overwint door een dapper gezicht op te zetten.
Tesco | Stand up for joy
De gloednieuwe feestelijke advertentie van Tesco moedigt mensen aan om ondanks de crisis ‘op te komen voor vreugde’ en hoe dan ook in stijl te vieren.
TK Maxx | Christmas Nailed
Sam viert dat ze geweldige cadeaus voor haar familie heeft ingekocht zonder al haar geld uit te geven, door te shoppen bij TK Maxx. Iedereen die ze tegenkomt krijgt een high five. Ze komt zelfs op het lokale nieuws.
Very | Gift for al your christmases
De online retailer Very was het eerste grote merk dat in 2022 zijn kerstadvertentie lanceerde met de soundtrack van Wizzard’s alom geliefde kerstklassieker ‘I Wish It Could Be Christmas Every Day’.De advertentie toont een gezin dat van meerdere feestelijke gelegenheden geniet en viert dat Kerstmis zoveel meer kan zijn dan één dag.
Disney UK | The gift
The nieuwe commercial van Disney is een vervolg op vorig jaar in samenwerking met Make a Wish. Ella, het jongste kind van het gezin, is bang in het donker en krijg een glow-in-the-dark knuffel. Ze is teleurgesteld wanneer haar moeder niet kan schaatsen vanwege haar zwangerschap. Wanneer haar nieuwe broer of zus arriveert, schenkt Ella haar een glow-in-the-dark Mickey Mouse-knuffel.
De kracht van kerstcommercials
DVJ Insights heeft de afgelopen vier jaar bijna honderd kerstcommercials uit Nederland, Duitsland en het UK onderworpen aan een pre-test. Hoe slaag je er in om door de clutter heen te breken én de aandacht vast te houden met je merkverhaal en -boodschap wanneer alle andere adverteerders ook proberen aan te haken bij het kerstgeweld? Dit legt Nicole Engels hier voor je uit.
Feestdagen en events commercials overzicht
Een overzicht van alle kerstcommercials is te vinden op ons Commercial Prikbord, onder het thema ‘Feestdagen en events’.